joi, 11 august 2016

Texte recuperate (4) - tipuri de școli, după etos




Mi se pare important ca în proiectele care vizează schimbări la nivelul școlilor să se analizeze,  în primă fază, cât de pregătită este respectiva școală să infuzeze inovația propusă. S-ar putea, astfel, pregăti mai eficient implementarea proiectului și preveni posibilele obstacole. 

În fața unor provocări care le scot din rutină și din confortul obișnuit, reacțiile școlilor sunt diferite, în funcție de cultura organizațională pe care o au. De la Dean Fink, pe care l-am cunoscut personal prin anul 2000, am învățat că, din  această perspectivă, școlile se pot clasifica în 5 categorii, pe care le-am tot prezentat  de atunci în diferite cursuri de formare a profesorilor și a directorilor și pe care le readuc în discuție, pentru că mi se par utile și pentru cei care vor lucra ca facilitatori în proiectul ROSE:

Școli în mișcare, acelea care:
  • favorizează succesul elevilor;
  • prin eforturi comune, se adaptează la noile condiții și continuă să se dezvolte;
  • își conștientizează obiectivele;
  • au și voința, dar și priceperea pentru a-și atinge scopurile.

Școli care plutesc, acelea care:
  • în aparență, posedă multe dintre caracteristicile unei școli eficace;
  • de obicei, au rezultate bune( academice);
  • elevii învață cu succes, indiferent de calitatea predării;
  • nu îi pregătesc pe copii pentru schimbările care se produc în societate.

Școli care stagnează, acelea care:
  • lucrează nici bine, nici rău;
  • nu au ritmul adecvat pentru a face față schimbărilor;
  • scopurile ineficiente și, deseori, contradictorii blochează progresul.

Școli care luptă pentru existență, acelea care:
  • sunt conștiente de ineficiența activității lor;
  • depun eforturi uriașe pentru a-și îmbunătăți activitatea;
  • sunt într-o permanentă agitație productivă;
  • acceptă riscul aplicării oricăror metode;
  • până la urmă, vor reuși să se adapteze.

Școli care se scufundă, acelea care:
  • ineficiente, izolate, caută vinovați și se bazează numai pe propriile puteri;
  • din cauza apatiei sau ignoranței, au profesori ce sunt incapabili să se schimbe;
  • dau vina pe părinți pentru rezultatele slabe ale copiilor;
  • au nevoie de acțiuni ferme și de un sprijin considerabil.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu