Pasi Sahlberg, director general la CIMO (Centre for International Mobility and Cooperation) Helsinki, prezintă clar și simplu lecțiile care se pot prelua de la sistemul de educație finlandez:
1. More collaboration, less competition/mai multă colaborare și mai puțină competiție
2. More play time, less stress time/ mai mult timp de joacă și mai puțin stress
3. More evidence-based policies, less experimentation with people/ Mai multe politici bazate pe evidențe și mai puține experimente pe oameni
De asemenea, Pasi Sahlberg menționează și politicile educaționale principale care au condus la succesul sistemului de învățământ din Finlanda:
1. Better equity/ echitate în educație
2. Invest in early education/ investiție în educația timpurie
3.Teacher professionalism/ profesionalizarea carierei didactice
http://pasisahlberg.com/wp-content/uploads/2012/12/Grawemeter-Talk-20131.pdf
Pagini
▼
sâmbătă, 30 noiembrie 2013
duminică, 24 noiembrie 2013
Medaliile succesului - lecții de la profesorii Pânișoară
Ieri, la standul Editurii Polirom din cadrul Târgului de carte Gaudeamus, am participat la lansarea unei cărți pe care cu siguranță mulți părinți și cadre didactice interesate de dezvoltarea emoțională a copiilor lor și-ar dori-o:„Medaliile succesului. Volumul II. Şcoala de vis”. Dacă în primul volum personajele cărții, cei doi copii Dia și Nick, au cistigat deja 7 medalii ale succesului, acum ei au o nouă provocare: trebuie să construiască Școala de vis, o școală în care orice copil ar vrea să învețe. Ei sunt ajutați de Gândire (care apare sub forma unui roboțel riguros) și Imaginație (care apare ca o zână veselă și pusă pe șotii). Astfel, copiii câștigă, una după alta, noile medalii ale succesului: autocunoașterea, independența, leadershipul, încrederea în sine, responsabilitatea, corectitudinea și marea medalie a învingătorilor. Volumul conține și rubrica intitulată Colțul părinților/cadrelor didactice unde sunt incluse o serie de propuneri de exerciții care se pot face cu copilul pentru a-și dezvolta trăsăturile menționate mai sus ( http://performante.ro/medaliile-succesului-2-scoala-de-vis).
Reîntâlnirea cu autorii cărții, Georgeta Pânişoară (conferenţiar doctor la
Departamentul de Psihologie al Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei,
Universitatea din Bucureşti și coordonatoarea colecţiei „Psihologia copilului
& Parenting” la Editura Polirom) și Ion-Ovidiu Pânişoară (profesor doctor,
director al Departamentului de Formare a Profesorilor şi conducător de doctorat
în Ştiinţele Educaţiei, Universitatea din Bucureşti, autor al premiatului volum
Comunicarea eficientă) mi-a confirmat
o idee în care cred și anume, că atunci când universitarii găsesc un mod
original de a se adresa unui public mai larg decât cel academic, succesul este
asigurat.
Despre educație și nu numai - lecții de la Solomon Marcus(6)
Depun mărturie - o lecție de erudiție, firesc și bun simț marca Solomon Marcus la Târgul de carte Gaudeamus - 23 noiembrie 2013, pentru lansarea cărții "Răni deschise vol III. Depun mărturie".
luni, 18 noiembrie 2013
miercuri, 6 noiembrie 2013
Tema pentru acasă - între prea mult și deloc
În prima săptămână din noiembrie elevii din
clasele primare sunt în vacanță și am auzit mulți părinți care reclamă faptul
că în această perioadă copiii au de făcut foarte multe teme - exerciții din diverse auxiliare, fișe de lucru, lecturi etc.
Deși în ultimii ani au existat discuții
și dezbateri pe această temă, iar profesorii au beneficiat de numeroase cursuri de formare finanțate prin programe europene, se pare că nu reușim să avem în sistem o abordare
corectă privind temele pentru acasă, cel puțin pentru nivelul primar și
gimnazial, abordare care să aibă la bază câteva aspecte importante ce au
reieșit cu claritate din cercetarea și practica pedagogică actuală:
- temele pentru acasă nu trebuie date ca o rutină, ele fiind necesare doar în măsura în care contribuie la progresul academic și la succesul școlar al copilului;
- un volum prea mare de teme este contraproductiv și poate afecta sănătatea copiilor și funcționarea normală a unei familii;
- timpul necesar efectuării temelor la toate materiile trebuie să fie extrem de redus la clasele primare și să respecte așa numita regulă a celor 10 minute – pentru fiecare an de studiu crește durata efectuării temelor cu câte 10 minute;
- copiilor le plac acele teme care le dau ocazia să interacționeze cu părinții sau alți membri ai familiei, pentru a le afla părerea sau experiența personală în legătură cu anumite subiecte, pentru a realiza un experiment în grădină/casă sau a viziona și comenta o emisiune TV etc.;
- este recomandată consultarea copiilor în privinta conținutului și volumului temelor
Fiecare
școală ar trebui să-și elaboreze (în colaborare cu părinții și elevii) și să
pună în practică un text specific de politică școlară prin care să se reglementeze,
în beneficiul copiilor, toate aspectele legate de temele pentru acasă – rol, durată,
tipuri, corelare între discipline de studiu, modalități de control etc.
De
remarcat că la nivel mondial există o tendință tot mai bine primită de către profesori
și părinți și susținută și de teoreticieni ai domeniului (de ex., profesorul
american Alfie Kohn) de a interzice total
temele la ciclul primar și a implementa no
–homework policies.
marți, 5 noiembrie 2013
Education - the bridge between the two worlds that we live in
Last month, Ken Robinson gave a very inspiring and creative talk at the Google Zeitgeist conference. In the video below, extremely beautiful images created by Maximilian Journey are illustrating Ken's words, perfectly matching their meaning:
We really live in two worlds, don't we?There's a world that exists whether or not you exist, a world that came into being before you did. It was here before you got here. It will be here well long after you're gone. It's the world of other people, events, other circumstances.
Our education systems are pretty
obsessed with that world.
But there's another world that
exists only because you exist. It's the world of your own private
consciousness, the world that came into when you did, the world, as somebody
once said, where there's only one set of footprints. A world of your private
passions, your motivations, your aspirations, your hopes, and your talents.
And I believe the future of the
world around us, so far as we're concerned, depends on understanding much more
about the world within us. And the more standardized our education systems
become, the less amenable they are to allowing us to make those explorations. You
have no idea what your talents are, I'm sure. So what I'm saying is if we're
serious about exploring the world around us, we have to explore the world within us.
If we can flip our education to get
to a better sense of human capacity, then I think we'll have a better chance of
understanding and making sense of the world within us and the world around us.
Now, it may or may not be the case,
but what we do know is that -the great bridge between the two worlds that we
live in is education.
luni, 4 noiembrie 2013
Intervenții artistice în spațiul școlii - acțiuni Komunitas(4)
Seria intervențiilor urbane marca Asociația Komunitas, de amenajare a curții
Colegiului Tehnic ”Traian”, a început în 2013 cu câteva intervenții
realizate în curtea liceului, in timpul proiectului de educatie urbana
”La mine la scoala se intampla ceva super!”, finantat prin Programul
Tineret in Actiune.
Pe parcursul unui semestru, elevii de clasa a 10-a și de clasa a 5-a au fost implicați în ateliere săptămânale de educație urbană și ecologică, în cadrul cărora, pe lângă însușirea anumitor cunoștințe, elevii au fost încurajați să gândească creativ și să conceapă amenajarea anumitor spații din liceu și din curtea acestuia. Fiind la prima experiență de acest tip, înainte de realizarea propriu-zisa a intervențiilor au fost necesare câteva ateliere în care am reflectat asupra problemelor specifice cu care se confruntă elevii acestui liceu și a modului în care acestea ar putea fi ameliorate prin intervenții concrete și realizabile.
Mai multe aici: http://laboratorul-urban.blogspot.ro/
Pe parcursul unui semestru, elevii de clasa a 10-a și de clasa a 5-a au fost implicați în ateliere săptămânale de educație urbană și ecologică, în cadrul cărora, pe lângă însușirea anumitor cunoștințe, elevii au fost încurajați să gândească creativ și să conceapă amenajarea anumitor spații din liceu și din curtea acestuia. Fiind la prima experiență de acest tip, înainte de realizarea propriu-zisa a intervențiilor au fost necesare câteva ateliere în care am reflectat asupra problemelor specifice cu care se confruntă elevii acestui liceu și a modului în care acestea ar putea fi ameliorate prin intervenții concrete și realizabile.
Mai multe aici: http://laboratorul-urban.blogspot.ro/
duminică, 3 noiembrie 2013
Wild Carpathia – material resursă pentru școli
Catalogat de presă şi de publicul larg drept „probabil
unul dintre cele mai frumoase filme despre România", Wild Carpathia
prezintă, în viziunea unui grup de britanici (echipa Travel Channel şi Almond
Film), frumuseţea Munţilor Carpaţi din România, în încercarea de a arăta
străinilor diversitatea faunei şi a florei din zonă. De asemenea, documentarul
are un scop educational şi atrage atenţia românilor asupra comoarei nepreţuite
de care se bucură şi pe care trebuie să o conserve pentru generaţiile viitoare.(Sursa:
youtube)
Prima parte a documentarului prezintă Carpaţii Occidentali-Munţii Apuseni şi pădurile seculare ale Transilvaniei.
Recomand utilizarea documentarului ca material
resursă atât în orele de geografie,
biologie, zoologie, dirigenție, engleză, cât și în activitățile extrașcolare de educație ecologică,
în cluburile de film și de proiecții
tematice, în cele de dezbateri etc. Vizionarea filmului se poate realiza într-un demers didactic care
să includă diverse exerciții interactive
pentru etapele de dinaintea vizionării, din timpul vizionării și după
vizionare.
Prima parte a documentarului prezintă Carpaţii Occidentali-Munţii Apuseni şi pădurile seculare ale Transilvaniei.
Partea a doua este o călătorie de
la Porţile de Fier până în Delta Dunării, care include prezentarea unor locuri
de pe Valea Oltului, a Munţilor Făgăraş, a Castelului Peleş şi a mănăstirii
Cozia.
Partea
a treia a documentarului, a cărui avanpremieră a avut loc pe 30 octombrie, în
organizarea Departamentului pentru
IMM-uri, Mediul de Afaceri si Turism și a Autorității Naționale pentru Turism,
va fi difuzată oficial începând cu 8.11.2013.
Educație gratis - Coursera
Într-o lume în care trebuie să plătim pentru aproape orice, o inițiativă
care oferă gratis oricărei persoane dornice să învețe posibilitatea de a urma
cursuri oferite de universități de prestigiu din lume este un exemplu care
merită să fie promovat.
Daphne Koller, profesor la Standford și cofondator împreună cu Andrew Ng al companiei Coursera, crede într-un viitor în care oricine poate avea acces gratuit la o educație de calitate care în prezent este accesibilă doar unui grup restrâns. Argumentele aduse de Koller pentru acest tip de instruire constau în faptul că educația ar deveni cu adevărat un drept fundamental al omului, învățarea pe tot parcursul vieții ar fi și ea posibilă la scară largă și ar exista șansa declanșării unui val de inovații care să schimbe calitatea vieții oamenilor în comunitățile în care trăiesc.
În prezent, în parteneriat cu 107 universități din întreaga lume, Coursera livrează 534 de cursuri gratuite unui număr de peste 5 milioane de cursanți.Cursurile sunt certificate și abordează o tematică variată din diferite domenii-https://www.coursera.org/.
Pe de altă parte, demersul MOOCs (massive online open courses) este atacat de cei care consideră că acesta ar avea în spate corporațiile din domeniul tehnologiei (care vor să își extindă piețele de desfacere și în domeniul educației) și că acest tip de învățare are limite serioase care nu îi permit să se plaseze la același nivel cu învățământul clasic, care include și componenta exercițiilor practice de tip learning by doing.
Daphne Koller, profesor la Standford și cofondator împreună cu Andrew Ng al companiei Coursera, crede într-un viitor în care oricine poate avea acces gratuit la o educație de calitate care în prezent este accesibilă doar unui grup restrâns. Argumentele aduse de Koller pentru acest tip de instruire constau în faptul că educația ar deveni cu adevărat un drept fundamental al omului, învățarea pe tot parcursul vieții ar fi și ea posibilă la scară largă și ar exista șansa declanșării unui val de inovații care să schimbe calitatea vieții oamenilor în comunitățile în care trăiesc.
În prezent, în parteneriat cu 107 universități din întreaga lume, Coursera livrează 534 de cursuri gratuite unui număr de peste 5 milioane de cursanți.Cursurile sunt certificate și abordează o tematică variată din diferite domenii-https://www.coursera.org/.
Pe de altă parte, demersul MOOCs (massive online open courses) este atacat de cei care consideră că acesta ar avea în spate corporațiile din domeniul tehnologiei (care vor să își extindă piețele de desfacere și în domeniul educației) și că acest tip de învățare are limite serioase care nu îi permit să se plaseze la același nivel cu învățământul clasic, care include și componenta exercițiilor practice de tip learning by doing.
sâmbătă, 2 noiembrie 2013
Erasmus+
Noul program va sprijini următoarele trei tipuri de activități:
- oportunități individuale de învățare în UE și dincolo de granițele acesteia, concretizate în participarea la programe de studiu și formare, stagii de dezvoltare profesională, traineeships sau activități nonformale pentru tineret, cum ar fi cele de voluntariat
- colaborarea instituțională între mediul de afaceri, ONG-uri, unități de învățământ, organizații de tineret, autorități locale și regionale, realizată cu scopul de a se dezvolta și implementa practici educaționale inovative, a reduce șomajul și a promova antreprenoriatul și creativitatea
- sprijin pentru realizarea unei reforme la nivelul politicii statelor membre UE și al cooperării cu cele din afara UE, constând în implementarea de instrumente ale UE care asigură transparența, realizarea de studii și derularea proceselor de tip Bologna(învățământ superior) și Copenhaga (învățământ profesional și tehnic)
În plus, Erasmus+ va
conține două elemente complet noi și anume, o schemă de împrumut garantat pentru
finanțarea de masterate în străinătate și crearea unor așa numite 'knowledge
alliances' (parteneriate ample între instituții de învățământ superior și
mediul de afaceri, menite să conducă la crearea de noi oportunități de învățare
și noi calificări) și 'sector skills alliances'(parteneriate între furnizorii
de educație și formare și mediul de afaceri, care au scopul de a crește gradul
de angajare prin crearea de curricula specifice unor sectoare noi și a unor
modalități inovative de formare vocațională).
De programul Erasmus+ poate beneficia orice persoană care învață sau îi învață pe
alții, de la nivelul organismelor publice sau private, active în domeniul
educației și învățământului.
În România, programul va fi gestionat de Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP) -http://www.anpcdefp.ro
În România, programul va fi gestionat de Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP) -http://www.anpcdefp.ro