Dacă vă propuneţi ca echipă managerială să introduceţi schimbări la
nivelul şcolii pe care o conduceţi, din experiența proprie și din lecțiile învățate, vă propun să aveţi în vedere următoarele direcţii
principale de acţiune:
1. Creaţi un climat pozitiv!
(relaţii
de colaborare, atmosferă destinsă, mediu fizic şcolar prietenos)
2. Nu neglijaţi sentimentele!
(schimbarea
este întotdeauna şi o experienţă personală)
3. Transmiteţi ideea că
oricine poate să înveţe!
(analiza situațiilor în care profesorii au aşteptări scăzute faţă de capacitatea de învăţare a unor
elevi)
4. Încurajaţi înţelegerea
proceselor de schimbare!
(conştientizarea
faptului că schimbarea necesită timp, că există etape necesare)
5. Sprijiniţi dezvoltarea
profesională!
(crearea
de oportunităţi de învăţare diverse – individuale, în grup, cu întreg colectivul de profesori, cu tot personalul)
6. Promovaţi norme culturale care sprijină schimbarea!
(colegialitate,
învăţare continuă, sprijin și respect reciproc, asumarea riscurilor, sărbătorirea
succesului etc.)
7. Lucraţi împreună !
(la
nivelul şcolii, între şcoli, cu comunitatea locală)
8. Schimbaţi structurile!
(crearea
de noi politici școlare, noi roluri şi responsabilităţi, alocarea de timp și spațiu pentru întâlniri între profesori, crearea unor orare care să permită team-teaching etc.)
9. Descentralizaţi conducerea!
(
formarea de lideri de lideri)
10. Încurajaţi creativitatea!
(implementarea
schimbărilor în funcție de contextul propriu, valorizarea inovației)
11. Monitorizaţi şi evaluaţi
progresul!
(dezvoltarea
de tehnici şi metode de autoevaluare și evaluare în care să fie implicaţi elevii şi
părinţii)
12. Promovaţi responsabilitatea
personală şi colectivă!
(împuternicire,
asumarea de riscuri şi responsabilităţi)
(Stoll, 1999)
(Stoll, 1999)
(din „Călătoria spre o școală bună - ghid de management educațional”, coordonator A.Tîrcă, 2012)
foto credits - Ziarul de Vrancea
foto credits - Ziarul de Vrancea