Pagini

luni, 30 august 2021

Avem „tot ce ne trebuie”?

 

E o zi frumoasă de final de august, sunt la„biroul” din #grădinaeducației și mă gândesc că mai sunt doar 2 săptămâni până începe școala, a trecut încă o vară și un an și jumătate de la declararea pandemiei. Noria Anastasia va fi din septembrie în clasa pregătitoare și (mă) întreb cu îngrijorare dacă avem în acest moment (și dacă nu avem, de ce nu avem?): 

 
O 𝗮𝗻𝗮𝗹𝗶𝘇𝗮̆ 𝗮 𝗮𝗻𝘂𝗹𝘂𝗶 𝘀̦𝗰𝗼𝗹𝗮𝗿 trecut în școlile din România, care să conțină și lecțiile învățate și perspective pentru viitor.
 
O 𝗰𝗮𝗺𝗽𝗮𝗻𝗶𝗲 susținută și focalizată pe vaccinarea profesorilor și a elevilor.
 
Un proces de 𝘁𝗲𝘀𝘁𝗮𝗿𝗲 regulată a profesorilor și a elevilor, organizat și asigurat la nivelul fiecărei școli.
 
𝗠𝗮̆𝘀̦𝘁𝗶 în școli pentru toți copiii și personalul didactic.
 
O analiză privind 𝗽𝗮𝗿𝗰𝘂𝗿𝗴𝗲𝗿𝗲𝗮 𝗰𝘂𝗿𝗿𝗶𝗰𝘂𝗹𝘂𝗺𝘂𝗹𝘂𝗶 în anul școlar trecut, activitățile remediale și procentul de recuperare a materiei.
 
𝗕𝗶𝗯𝗹𝗶𝗼𝘁𝗲𝗰𝗮̆ 𝘃𝗶𝗿𝘁𝘂𝗮𝗹𝗮̆ cu resurse pentru elevi și profesori.
 
𝗥𝗲𝗽𝗲𝗿𝗲 privind parcurgerea curriculumului pentru un nou an cu pandemie (poate ajustăm și curricula disciplinelor anul acesta, dacă anul trecut nu am făcut-o, cum au făcut alte state).
 
Echipamente pentru învățarea online pentru toți copiii, 𝘁𝗮𝗯𝗹𝗲𝘁𝗲 𝘀̦𝗶 𝗹𝗮𝗽𝘁𝗼𝗽𝘂𝗿𝗶.
 
O 𝗽𝗹𝗮𝘁𝗳𝗼𝗿𝗺𝗮̆ 𝗻𝗮𝘁̦𝗶𝗼𝗻𝗮𝗹𝗮̆ pentru învățarea online.
 
Toți 𝗽𝗿𝗼𝗳𝗲𝘀𝗼𝗿𝗶𝗶 𝗳𝗼𝗿𝗺𝗮𝘁̦𝗶 pentru a preda online interactiv, cu folosirea unor platforme și aplicații.
 
𝗣𝗿𝗼𝗴𝗿𝗮𝗺𝗲 𝗱𝗲 𝘀𝗽𝗿𝗶𝗷𝗶𝗻 pentru starea de bine a elevilor (1 din 3 copii a avut anxietate anul trecut) și a profesorilor.
 
Un 𝗽𝗹𝗮𝗻 𝗼𝗽𝗲𝗿𝗮𝘁̦𝗶𝗼𝗻𝗮𝗹 pentru redeschiderea școlilor.
 
Toate 𝘀̦𝗰𝗼𝗹𝗶𝗹𝗲 𝗰𝘂𝗿𝗮𝘁𝗲 𝘀̦𝗶 𝗿𝗲𝗽𝗮𝗿𝗮𝘁𝗲, organizate pentru a se păstra distanța la clase de 1,5 m (nu mai zic de purificatoare de aer cum am citit că se va întâmpla în școlile din Germania).

marți, 10 august 2021

Metodologie concurs directori (2)

Acum vreo 2 ore a apărut „Metodologia privind organizarea și desfășurarea concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar de stat”.

Nu s-a schimbat mare lucru din ce s-a prezentat în iunie pentru consultare, când scriam aici: https://ancatirca.blogspot.com/.../despre-metodologia....
 
Cred că durata interviului este prea mică și mă întreb cum va putea comisia de evaluare din cadrul concursului pentru directori de școală să evalueze în doar 60 de minute per candidat „competențele de management strategic, operațional și de comunicare + abilitățile de rezolvare a unor situații-problemă, prin raportare la contextul și specificul unității de învățământ pentru care candidează +competențele digitale, pe baza utilizării calculatorului”?
 
Apoi, ar trebui specificat cât și ce din strategia de dezvoltare a unității de învățământ (PDIul, adică) să fie prezentat în cele „maximum 5 pagini” cerute în metodologie, pentru că știm că acest document strategic are în mod obișnuit cel puțin 25-30.
 
Și tot nu avem standarde/ profilul directorului de școală, iar o bibliografie dată doar cu o lună înainte va fi greu de parcurs de către candidați într-un timp așa de scurt (presupunând că este una mai consistentă decât cea dată pentru consultare, cu doar 3 cărți despre management și retsul memorare de legi și regulamente).
 

luni, 9 august 2021

10 cărți despre educație modernă

foto din arhiva personală

Edus.ro m-au rugat să fac o listă de cărți de referință pe teme de educație și fac azi una, de Ziua Internațională a Iubitorilor de Carte. Desigur că este una subiectivă, care conține apariții din ultimii 7-20 de ani și, care, bineînțeles, poate fi completată cu multe alte publicații. Așadar, pentru cei care îndrăgesc cărțile și educația, iată azi 10 titluri pe care le-aș vedea în biblioteca oricărui profesor:
 
1. Ken Robinson și Lou Aronica - „Școli creative”, Ed. Publica, 2015
2. Daniel Goleman – „Focus”, Curtea Veche Publishing, 2014
3. Howard Gardner și Katie Davis – „Generația APP”, Sigma, 2015
4. Carol Dweck – „Mindset”, Curtea Veche Publishing, 2017
5. Susan Cain – „Linișteee!Puterea introvertiților într-o lume asurzitoare”, Paralela 45, 2013
6. Gary Chapman și Ross Campbell – „Cele cinci limbaje de iubire ale copiilor”, Curtea Veche Publishing, 2011
7. Augusto Cury – „Părinți străluciți, profesori fascinanți”, Editura For You, 2005
8. John Hattie – „Învățarea vizibilă”, Ed. Trei, 2014
9. Maurice Ellias, Steven Tobias, Brian Friedlander – „Inteligența emoțională în educația copiilor”, Curtea Veche Publishing, 2002
10. Howard Gardner – „Mintea umană, cinci ipostaze pentru viitor”, Sigma, 2007

duminică, 8 august 2021

Cum începem noul an școlar


Nu mai e mult și începe un nou an școlar, după altul care a lăsat urme în ceea ce privește sănătatea fizică și emoțională a copiilor și a profesorilor. Citeam zilele trecute că, în România, un copil din 3 suferă de anxietate. Știu că la nivel de sistem nu au fost organizate activități sau programe naționale care să contribuie la creșterea stării de bine a profesorilor sau a elevilor. Începem din nou școala cu toată această povară, într-o situație în care experții vorbesc deja de un val 4 și viitoare probleme mari.

Așa cum am mai spus  de multe ori în anul care a trecut, cred că va trebui să schimbăm mult modul în care ne relaționăm cu elevii și în care concepem lecțiile, felul în care colaborăm în cancelarie și în care conducem școlile. 

Vă recomand ca la începutul anului școlar care vine să aveți în vedere starea de bine în școală și să:

💧acordați timp pentru a vă cunoaște bine toți elevii, să le știți poveștile de viață, pasiunile și interesele, ce le place și ce nu, cu ce obiective, probleme, așteptări și gânduri  încep un nou an școlar. În acest sens, sunt multe tipuri de activități pe care le găsiți în ghiduri publicate la noi sau pe internet.

💧creați comunitatea clasei, în care fiecare copil să fie văzut, ascultat, întrebat, în care să simtă că prezența lui este valoroasă și apreciată în fiecare zi, în care să vorbiți despre și să trăiți emoții pozitive. E nevoie de aplecare și tact din partea profesorului șide  utilizarea unor tehnici pe care le găsește la un click distanță.

💧Colaborați în cancelarie, găsiți timp să discutați, să reflectați, să dați feedback  în mod regulat, să vedeți ce funcționeză și ce nu, care sunt punctele slabe și unde trebuie să interveniți, astfel încât școala să fie o casă a stării de bine.

joi, 5 august 2021

3 propuneri pentru perioada imediat următoare

 

Am fost invitată aseară la o discuție informală despre educație cu o doamnă senatoare și câteva persoane interesate de domeniu și am făcut următoarele 3 propuneri pentru perioada imediat următoare:

1. Pregătirea de către MEN a unui plan pentru anul școlar 2021-2022, așa cum au făcut alte țări (vezi aici: https://open.alberta.ca/.../edc-school-year-plan-2021...), un document care să ghideze școlile pentru a începe cursurile în bune condiții, cu un val 4 care, așa cum spun experții, ne amenință.
 
2. Realizarea de către MEN a unei analize care să devină publică, în legătură cu activitățile remediale care s-au desfășurat în școli până în prezent - câți copii au fost cuprinși, ce s-a făcut, ce s-a recuperat, ce probleme au fost, ce progres s-a făcut, ce mai e de recuperat, ce spun profesorii din program, ce măsuri se pot lua pentru optimizare în pentru perioada următoare.
 
3. Sprijinirea copiilor printr-un set de inițiative care să contribuie la echilibrarea lor emoțională și starea de bine.
Gând bun, din grădină!🌿