Pagini

marți, 9 septembrie 2025

Cancelaria altfel 23


 

Le-am primit azi și vi le arăt și vouă - poze cu cancelaria „altfel” nr.23 din campania pe care am lansat-o pentru școli și grădinițe în 2019. E chiar foarte, foarte frumoasă, felicitări și mulțumesc pentru mesajul care a însoțit imaginile!

„Bună ziua, stimata doamna! Revin cu fotografiile promise din cancelaria noastra "altfel" de la Scoala Gimnaziala "Al. I. Cuza" , Falticeni. Ceea ce se vede este rezultatul muncii unei echipe mici, dar entuziaste, iar cea care a fost mereu alături de mine in acest demers a fost colega mea, prof. de educatie plastica Oana Cepoi, responsabila de armonizarea culorilor, texturilor si chiar de alegerea materialelor. Ca director al acestei scoli, nu pot decât sa fiu mandra de rezultat, cu atât mai mult cu cat toată scoala a căpătat haine noi, pentru ca asa cum va spuneam a fost supusa unui amplu proces de reabilitare, care a durat exact un an. Va multumesc pentru idei, pentru suportul in pregătirea concursului de directori si pentru faptul ca ne sunteți alături si ne promovați munca.
Toate cele bune! Brindusa Nisioi, director Scoala Gimnaziala "Al. I. Cuza", Falticeni.”







luni, 8 septembrie 2025

Cea mai tristă zi de început de școală


 

E trist și îngrijorător ca anul școlar să înceapă cu profesori în stradă, care nu protestează pentru salarii mai mari sau reforme structurale, ci împotriva unor schimbări ce au efect direct asupra copiilor.

Avem o situație de criză majoră, la care s-a ajuns după ce au fost luate măsuri de austeritate ce nu au fost bazate pe niște analize din care să reiasă impactul lor asupra sistemului de învățământ și economiei țării. Avem azi copii mai mulți în clase, norme ale profesorilor mărite, școli comasate, foarte multe clase de simultan, directori cu norma de predare crescută, elevi cu ore mai multe în orar, dezbinare în multe cancelarii, compromiterea actualului guvern, curent antieuropean mai puternic, toate acestea pentru o reducere a deficitului bugetar doar de 0,6%. Prin urmare, facem niște economii foarte mici la buget azi, pentru ca mâine și în anii următori să avem o scădere masivă a calității educației, cu impact enorm asupra întregii societăți. Dăm peste cap un sistem și așa șubred, cu rezultate proaste la testările internaționale, cu rate mari de abandon școlar și părăsire timpurie a școlii, cu un buget mic alocat educației, un sistem de învățământ nereformat, care nu și-a găsit busola de dezvoltare conform așteptărilor noilor generații de copii și ale părinților lor și a rămas mult în urmă față de foarte multe țări din lume.
Cum s-a ajuns aici? Cred că principalul vinovat este ministrul educației, care nu a știut să gestioneze această situație de criză, a fost primul din guvern care a ieșit la declarații și a anunțat măsurile fără nici un pic de tact, cu o lipsă totală de sprijin și empatie, ba dimpotrivă, i-a suspectați și mustrat pe profesori că nu muncesc destul, că nu stau 8 ore în școală, că iau prea mulți bani pe plata cu ora. Nu a transmis de la început mesajul care trebuia, că nu vor fi bani de salarii și burse, ne-a aburit spunând că va face reforme, când, de fapt, a venit doar cu măsuri de austeritate. Nu este normal ca cel care îi reprezintă pe profesori la cel mai înalt nivel să refuze dialogul cu ei și cu cei care au protestat 23 de zile în fața ministerului.
Nu știu cum se va ieși din acest blocaj, cred că demiterea ministrului, cerută de profesori și de mulți reprezentanți ai societății civile, ar fi un prim pas și ar mai diminua un pic tensiunea. Propun, de asemenea, să se reanalizeze măsurile, cu cifre pe masă și cu evaluarea impactului, la Cotroceni, de către premier și președinte și să se anuleze unele dintre ele sau să se dea un termen în 2026, când acestea nu vor mai fi aplicate.
Dincolo de zâmbetele copiilor și ale profesorilor care i-au întâmpinat azi la școală, nu stăm bine, anul acesta școlar va fi unul complicat, sper să avem înțelepciunea să îl trecem cu bine!
P.S. Nu credeam că o să mai văd curând această fotografie. E de azi.

duminică, 7 septembrie 2025

2 ore în plus, ce fac cu ele?


Începând cu acest an școlar, ministerul a decis ca fiecare învățător să aibă 2 ore săptămânal în plus în norma de predare, pe care să le dedice învățării remediale. Cu trei zile (!!!) înainte de începerea anului școlar, ministerul pune în consultare publică METODOLOGIA
de organizare a acestor ore de învăţare remedială în învățământul primar. E un document mai vechi, l-am regăsit și în 2024, l-au schimbat pe alocuri, e destul de confuz și am câteva observații în legătură cu el:
1. nu înțeleg de ce a fost restrâns conținutul acestor 2 ore doar la învățământ remedial, mi se pare o lipsă de flexibilitate și o uniformizare la nivel de sistem.
2. dacă a remedia = a îndrepta, a îmbunătăți o situație sau o stare, a corecta o greșeală, a soluționa o problemă, ce caută în document paragraful referitor la extindere? Poate pentru a le da ceva de făcut și învățătorilor care au clase de elevi ce nu au nevoie de activități remediale, caz în care documentul ar fi trebuit să aibă alt nume.
3. dacă tot îi încarci pe învățători cu 2 ore, de ce impui un număr anume de copii în grupă (6-12) și nu îi lași pe ei să decidă cu câți elevi vor lucra și ce vor face în ele? Să facă educație remedială, dacă elevii lor au nevoie de ea, sau să lucreze cu grupe de copii la un proiect sau să pregătească un spectacol sau să facă un atelier de story telling sau de artă tranzientă sau să dezbată o problemă a clasei sau să le dea copiilor feedback consistent pe ce învață sau pur și simplu să stea de vorbă cu copiii? Nu avem încredere în învățători?
4. de ce vii cu supraîncărcare birocratică și îi obligi pe învățători ca, în afara celor 2 ore de la clasă, să elaboreze tot felul de documente, precum: planuri individualizate de învățare pentru fiecare elev, fișe de progres individual, listă de măsuri cu caracter reglator pentru asigurarea progresului individual al elevilor? De ce nu ai încredere în ei că își cunosc elevii, că vor face treabă de calitate și că nu se vor uita în tavan în cele 2 ore?
Cert este că, în cazul în care această măsură nu va fi anulată, la pachet cu celelalte (slabe speranțe, însă!), mulți copii vor sta 2 ore în plus în școală pe săptămână, de la clasa pregătitoare, până la clasa a IV-a.
Sunt curioasă cum s-au gândit învățătoarele că vor derula aceste ore? Puteți interveni pe grupul meu, aici:

joi, 4 septembrie 2025

Contract pentru armonie în școală



Zilele trecute, am citit acest text pe pagina dlui Victor Guzun și mi-a plăcut foarte mult ideea.

„Cu ce începe anul școlar la școala lui Theo:

La ceremonia de deschidere a fiecărui nou an școlar, directorul, profesorii și reprezentanții elevilor semnează Contractul pentru Pacea Școlară.
Pacea școlară este un acord care are ca scop transformarea școlii într-un loc pentru întreaga comunitate, unde fiecare se simte în siguranță fizică, mintală și socială, în fiecare zi, pe tot parcursul anului școlar. Conform acestui acord, toți in școală: observă, ascultă și recunosc; sunt toleranți și prietenoși; participă activ la viața școlară și iubesc învățarea și predarea; se abțin de la orice formă de violență, fie ea mentală sau fizică; contribuie la transformarea școlii într-un loc sigur și plăcut.
Contractul se încheie cu: „Suntem un exemplu bun unii pentru alții – schimbarea începe cu noi!”

Am publicat textul pe paginile mele și profesorii au cerut un model, așa că am cercetat un pic subiectul, am dat de textul contractului și iată ce a ieșit ( cu mențiunea că textul este preluat de la estonieni și adaptat un pic pag. AICI).




Il puteți folosi și în școlile voastre, am trecut copyright al asociatiei din Estonia căreia îi aparține textul. Contractul este valabil atât pentru elevi, cât și pentru profesori și se semnează în prima săptămână de școală, într-un mod destul de ceremonios, ca în fotografia de mai jos ce aparține dlui Guzun. Poate fi semnat de o clasă sau de toți elevii școlii. Succes!



luni, 1 septembrie 2025

Prima zi fără festivism


 1 septembrie e ziua când profesorii se revăd în cancelarii după o vară (chiar) fierbinte. Îi sfătuiesc să bea împreună o cafea (dată de director

🙂) în grădina școlii, să discute despre măsurile de austeritate luate de decidenți, să le analizeze în contextul lor propriu și să ia o decizie așa cum cred ei că este mai bine pentru ei – să facă grevă sau să înceapă cursurile sau să le boicoteze, cum consideră cancelaria că este corect. Explicați-le părinților și copiilor ce ați hotărât, dacă au încredere în voi, vor înțelege.
Oricum, dacă nu veți fi în grevă, nu aș face o deschidere a anului școlar cu festivismul cu care ne-am obișnuit, cu prezidii, baloane, ii, discursuri plictisitoare și copii care stau ore în soare și nici măcar nu le ascultă. Găsiți o altă modalitate, mai creativă și mai autentică, am distribuit niște idei pe grupul https://www.facebook.com/groups/765289870706352/ . Poate fi o petrecere în curtea sau în grădina școlii, puteți invita o trupă de animatori sau o formație, sunt sigură că știți să vă organizați în funcție de efectivele de elevi și de profesori. Încet, încet, poate ieșim și noi din încremenirea în proiect.

Nu știm ce reacție va avea sistemul pe 8 septembrie și ce se va întâmpla în școli, vom vedea. Cu siguranță că va fi un an școlar foarte greu, sper să îl treceți cu (voi) bine!