Pagini

duminică, 17 martie 2013

De ce ore de teatru în școli

Recent, am auzit la știri de intenția MEN de a introduce ore de teatru in curriculum și sper ca ea să se concretizeze în cel mai scurt timp la nivel de planuri- cadru și metodologii, deoarece am învățat din experiența mea de profesor că astfel de activități au o contribuție unică asupra dezvoltării personale a copiilor – aceștia învață să comunice, să lucreze în echipă, să-și respecte diferențele, să se ajute reciproc, să asculte activ, să-și dezvolte și să-și gestioneze emoțiile, să se exprime în fața unui public.

Este foarte important ca un eventual curriculum/ curriculum guidelines care ar urma să fie elaborat să pună accentul nu pe elementul performare (alegerea unui scenariu, repetiții, costume, prezentarea în fața unui public), ci pe extraordinarul potențial pe care orele de teatru îl au ca experiențe de învățare și de explorare a multiplelor fațete ale personalității umane, a vieții însăși, care este de fapt teatrul.

Prin 2001, la ora de teatru în limba engleză, care era în oferta de opționale pentru gimnaziu
În școala din orășelul în care am predat am înființat undeva în anul 1999 un club de teatru în care, pe lângă faptul că pregăteam câte o piesă pe semestru (în lb engleză la început, apoi în română) pe care o prezentam în fața colegilor și părinților, mai târziu în concursuri județene, apoi în festivaluri naționale în care am început să fim premiați (printre altele, cu Marele Trofeu al Festivalului George Constantin din București), am învățat să facem lucrurile bine, să explorăm idei și contexte noi, să ne descoperim pe noi și lumea din jur.
Foto din arhiva personală - după câștigarea trofeului la Festivalul de teatru ”George Constantin”, în urmă cu vreo 13 ani, cu copii din trupa de teatru
Toți copiii care au trecut prin clubul de teatru sunt astăzi tineri de succes în diferite domenii ( deși mulți dintre ei nu aveau rezultate academice deosebite), iar trei dintre ei care au fost în aceeași clasă la gimnaziu( Alexandru Sinca, Paul Diaconescu și Silviu Mircescu) au terminat UNATC București, continuă studiile de master la aceeași instituție și s-au remarcat deja în filme și spectacole.

În 2002 - actorii de azi erau elevi de gimnaziu in trupa de teatru Altfel, premiată la Festivalul de teatru din Arad
Alexandru Sinca împreună cu renumitul regizor Andrei Șerban
Paul Diaconescu în filmul Bună, ce faci?
Silviu Mircescu în spectacolul Graffiti.drimz la Teatrul Odeon din București

 Lecție învățată - fără clubul de teatru înființat în școală, orășelul Pucioasa nu ar fi avut niciodată trei actori în aceeași generație.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu