L-am descoperit pe Paulo Freire acum câteva luni, cu ocazia pregătirii unui suport de curs pentru educatoare.
Acest mare pedagog brazilian(1921-1997), unul dintre cei mai valoroși gânditori ai
timpului nostru, cu o viață și o operă de excepție, nu este tradus în lb română
și, din păcate, nici ideile lui nu sunt prezente în analizele și dezbaterile pe teme de
educație, deși:
- este unul dintre rarele
exemple de pedagogi care au îmbinat reflecția și scrisul cu acțiunea concretă –
a implementat prin muncă asiduă numeroase programe de alfabetizare în zonele
sărace din Brazilia și Chile;
- este pedagogul care a descris
și a atacat cu tărie conceptul de educație depozitară(banking education)
acea formă de educație care dă comunicate şi face depozite, care îi
neagă educatului rolul de protagonist şi îl transformă în vas, recipient, pe
care educatorul trebuie „să-l umple” și conform căreia «educatorul va fi cu
atât mai bun, în măsura în care va fi capabil să „umple” recipientele,
răsturnând în ele depozitele, iar subiecţii de educat vor fi cu atât mai buni cu cât se vor lăsa
mai docil „umpluţi”»;
- este cel care a promovat
ideea educației ca dialog și interacțiune între educat și educator, care să
înlocuiască atitudinea de dominare a profesorului, acel model de educație în
care profesorii vorbesc și elevii ascultă și care, spune Freire, duce la acea «cultură
a tăcerii», în care oamenii reduşi la tăcere, la analfabetism cronic, rămân «ÎN
lume, dar nu CU lumea şi cu ceilalţi, rămân spectatori, şi nu recreatori ai
lumii»;
- este pedagogul care a
introdus conceptul de pedagogie a oprimatului ( în cartea Pedagogia del Oprimido, 1968, tradusă în numeroase
limbi, text de bază pentru critical
pedagogy)
și ne-a învățat că educația trebuie să fie o experiență de eliberare,
una dificilă, angajantă, căreia îi acordă un rol foarte
important, deoarece şi finalitatea este importantă;
Rolul
educaţiei este acela de a ajuta o persoană să devină agent al propriei
eliberări, al propriei umanizări. Educaţia trebuie să fie, aşadar, o practică
de umanizare, de depăşire a nedreptăţii care înrobeşte şi oprimă oamenii şi
popoarele.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu