Pagini

marți, 26 martie 2013

Un proiect de succes : Reading and Writing for Critical Thinking(RWCT)/ Lectura și scrierea pentru dezvoltarea gândirii critice (LSDGC)



Pot spune cu certitudine că RWCT/ LSDGC este proiectul care a avut cel mai mare impact asupra dezvoltării profesionale a profesorilor din sistemul de învățământ românesc și care a schimbat vizibil procesul de predare – învățare – evaluare,  în direcția utilizării la clasă a unor metode activ participative și  introducerii unei practici reflexive.

Foarte mulți profesori/ pedagogi/ experți în educație vorbesc și scriu astăzi despre gândire critică și utilizează la clasă sau în activități de formare metodele introduse în România prin proiectul RWCT – diagrama Venn, turul galeriei, cubul, jurnalul cu dublă intrare, SINELG, stiu/ vreau să stiu/am învățat, dezbaterea etc. De aceea, mă bucur că m-am numărat printre cele câteva persoane care au adus proiectul în România și, la 16 ani de la primele activități, cred ca ar fi de interes să prezint un scurt istoric al acestui proiect – vezi secțiunea Proiecte.
1997, Balaton, Ungaria - echipa care a reprezentat România la întâlnirea în care s-a prezentat proiectul RWCT/LSDGC la nivel european și s-a planificat implementarea lui în 10 țări ( jos, de la dreapta la stanga: Anca Tîrcă, Odette Zaiț, Florina Oțet, Sudia Paloma - SUA, Doina Olga Stefanescu și Gyongyver Darvasi; in picioare: Reka Demeter și Charles Temple, coordonatorul programului)
Conform inițiatorilor proiectului (] Steele, J. L., Meredith, K. S., Temple, Ch., 1998) a gândi critic înseamnă "a lua idei, a le examina implicațiile, a le supune unui scepticism constructiv, a le pune în balanță cu alte puncte de vedere opuse, a construi sisteme de argumente care să le sprijine și să le dea consistență și a lua o poziție pe baza acestor structuri".

Deși gândirea critică este tot mai necesară pentru a ne adapta unei lumi din ce în ce mai complexe și variate, este evident că foarte puțini dintre noi avem această capacitate de a încadra corect concepte și informații și de a integra creativ idei și resurse. De multe ori trăim într-un mod automat și ducem o viață pe care n-o examinăm și la care nu reflectăm și de puține ori analizăm dacă ceea ce facem are sau nu sens:  

- în calitate de consumatori, cumpărăm diferite obiecte la primul impuls, fără a cântări dacă ne sunt necesare sau dacă ni le permitem

- ca părinți, adesea reacționăm la faptele copiilor impulsiv și fără a vedea dacă acțiunea noastră contribuie benefic sau nu  la dezvoltarea lor personală

- în calitate de cetățeni, votăm fără să ne familiarizăm cu pozițiile exprimate de candidați și consecințele pe termen lung ale propunerilor lor

- ca soți/soții, ne gândim doar la propriile dorințe și așteptări fără a lua în considerare perspectivele și nevoile partenerilor

- ca potențiali pacienți, prea adesea devenim indiferenți față de sănătatea noastră și nu ne formăm obiceiuri de viață sănătoasă

- ca profesori, de multe ori predăm fără a cerne critic ceea ce ni s-a predat și nouă, descurajând inițiativa elevilor și anulându-le posibilitatea de a-și forma o gândire independentă

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu