Pot spune cu certitudine
că RWCT/ LSDGC este proiectul care a avut cel mai mare impact asupra
dezvoltării profesionale a profesorilor din sistemul de învățământ românesc și
care a schimbat vizibil procesul de predare – învățare – evaluare, în direcția utilizării la clasă a unor metode
activ participative și introducerii unei
practici reflexive.
Foarte mulți profesori/
pedagogi/ experți în educație vorbesc și scriu astăzi despre gândire critică și
utilizează la clasă sau în activități de formare metodele introduse în România
prin proiectul RWCT – diagrama Venn, turul galeriei, cubul, jurnalul cu dublă
intrare, SINELG, stiu/ vreau să stiu/am învățat, dezbaterea etc. De aceea, mă
bucur că m-am numărat printre cele câteva persoane care au adus proiectul în România
și, la 16 ani de la primele activități, cred ca ar fi de interes să prezint un
scurt istoric al acestui proiect – vezi secțiunea Proiecte.
Conform inițiatorilor proiectului (] Steele, J. L., Meredith, K. S., Temple, Ch., 1998) a gândi critic înseamnă "a lua idei, a le examina implicațiile, a le supune unui scepticism constructiv, a le pune în balanță cu alte puncte de vedere opuse, a construi sisteme de argumente care să le sprijine și să le dea consistență și a lua o poziție pe baza acestor structuri".
Conform inițiatorilor proiectului (] Steele, J. L., Meredith, K. S., Temple, Ch., 1998) a gândi critic înseamnă "a lua idei, a le examina implicațiile, a le supune unui scepticism constructiv, a le pune în balanță cu alte puncte de vedere opuse, a construi sisteme de argumente care să le sprijine și să le dea consistență și a lua o poziție pe baza acestor structuri".
Deși gândirea critică este
tot mai necesară pentru a ne adapta unei lumi din ce în ce mai complexe și
variate, este evident că foarte puțini dintre noi avem această
capacitate de a încadra corect concepte și informații și de a integra creativ
idei și resurse. De multe ori trăim într-un mod automat și ducem o viață pe
care n-o examinăm și la care nu reflectăm și de puține ori analizăm dacă ceea
ce facem are sau nu sens:
- în calitate de
consumatori, cumpărăm diferite obiecte la primul impuls, fără a cântări dacă ne
sunt necesare sau dacă ni le permitem
- ca părinți, adesea
reacționăm la faptele copiilor impulsiv și fără a vedea dacă acțiunea noastră
contribuie benefic sau nu la dezvoltarea
lor personală
- în calitate de cetățeni, votăm
fără să ne familiarizăm cu pozițiile exprimate de candidați și consecințele pe
termen lung ale propunerilor lor
- ca soți/soții, ne
gândim doar la propriile dorințe și așteptări fără a lua în considerare
perspectivele și nevoile partenerilor
- ca potențiali pacienți,
prea adesea devenim indiferenți față de sănătatea noastră și nu ne formăm
obiceiuri de viață sănătoasă
- ca profesori, de
multe ori predăm fără a cerne critic ceea ce ni s-a predat și nouă, descurajând
inițiativa elevilor și anulându-le posibilitatea de a-și forma o gândire
independentă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu