Discuțiile publice din ultimele zile, legate de examenele de evaluare națională și de bacalaureat, au conturat o serie de întrebări la care cei care lucrează în sistemul de învățământ la diferite niveluri, experții în educație, cercetătorii, societatea civilă, noi toți, ar trebui, dacă suntem într-adevăr sincer preocupați de educația din România, să găsim răspunsuri și soluții punctuale:
1. De ce un procent mare de elevi nu învață și de ce a
scăzut dorința tinerilor de a cunoaște, de a se forma, de a se dezvolta ca
indivizi?
2. Cum e posibil ca profesori și inspectori - oameni a căror
menire este să facă educație, să formeze caractere, să transmită principii și
valori - să ajungă, cu atâta lejeritate, să comită fraude, să mintă, să înșele,
să fure? (Presa a relatat că la Liceul D. Bolintineanu din București cel care
colecta banii pentru mituirea comisiei de examen era chiar profesorul de
religie!!)
3. Cum asigurăm totuși calitatea în școli dacă, deși există atâtea
proceduri, standarde, comisii și formări pe teme de asigurare a calității, pot apărea cazuri așa
de grave precum cele relatate recent de presă? ( De semnalat faptul că în Raportul
2010-2011 al Comisiei de evaluare și asigurare a calității/ CEAC din Liceul
Bolintineanu - postat pe site-ul instituției, organizația se autoevaluează cu 38
de calificative foarte bine și 5 calificative bine, din totalul de 43 corepunzătoare
indicatorilor de performanță și standardelor de asigurare a calității!!).
4. Cum se poate ieși dintr-o cultură care pune un accent exagerat pe pregătirea pentru teste și pentru testări în
detrimentul focalizării pe un proces de predare - învățare de calitate, care să
asigure progresul fiecărui elev? (în foarte multe țări cu sisteme de învățământ
performante, de ex., Finlanda, nu se dau teste standardizate).
5.De ce, de ani buni,subiectele date la examene nu sunt elaborate astfel încât să nu mai poată fi contestate sub niciun aspect? Când
vom avea subiecte care să nu se bazeze, în principal, pe memorare, ci pe gândire
critică și analitică?
6. Cum este asigurată calitatea de către inspectoratele
școlare? Ce constată inspectorii când fac inspecții și aplică regulamentele în
vigoare, care impun aplicarea unor instrumente variate, inclusiv derularea unor
discuții cu părinții și elevii?
7. Cum putem avea în școli echipe de management performante,
directori cu autoritate câștigată prin profesionalism și comportament moral, și
nu impusă?
Și lista poate continua...
Și lista poate continua...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu