O caricatură postată recent de Sir Ken Robinson pe facebook reprezintă foarte sugestiv o temă de mare interes - capacitatea redusă a școlilor de a forma așa numitele life skills, abilități de viață, atât de necesare pentru orice tânăr absolvent.
Generații după generații, premianți sau repetenți, intrăm în viața de adult neștiutori și nepregătiți în ceea ce privește viața de familie, creșterea copiilor, gestionarea corectă a vieții zilnice sau a treburilor gospodărești. Greu învățăm să ne relaționăm cu alții, să ne promovăm pentru un job sau să gestionăm conflicte. În multe situații ne dăm seama ce bine ar fi fost să știm care ne sunt drepturile și responsabilitățile sau cum funcționează instituțiile și autoritățile. Când terminăm școala, nu știm mai nimic despre bani, economii, venituri și impozite, operațiuni bancare, obținerea de credite, bugetul personal.
Și lista poate continua, din păcate. Un alt domeniu major în care e nevoie ca școala să se reformeze și poate începe cu soluții care îi sunt chiar acum la îndemână - stabilirea unei ținte în planul de dezvoltare al școlii care să vizeze formarea abilităților de viață, introducerea în programul școlii a unor activități extrașcolare prin care să se dezvolte astfel de abilități, valorificarea din această perspectivă a curiculumului pe discipline, regândirea tematicii orelor de dirigenție, valorizarea părinților ca persoane resursă în diferite domenii, utilizarea în acest scop a resurselor comunității (instituții, persoane, spații etc.) etc.
Cand terminam scoala urmam sa ne realizam profesional, adica o ... cariera.
RăspundețiȘtergere