Pagini

duminică, 27 iulie 2014

Capitalul profesional al profesorului(Schimbarea de paradigmă și reinventarea școlii)



Se spune despre ”Professional Capital - Transforming Teaching in Each School” că ”este un must-read pentru oricine este preocupat de educație în secolul 21.”(Pasi Sahlberg).

Autorii, renumiții profesori și experți în educație Michael Fullan și Andy Hargreaves, consideră că cel mai sigur și eficace mod de a reforma sistemele de învățământ  este de a crește calitatea profesorilor, de a îmbunătăți  ceea ce ei numesc capitalul profesional al acestora.

Capitalul profesional  al unui profesor este o combinație interactivă dintre capitalul uman (talentul individului, asociat cu cunoștințe, calificări, pregătire, deprinderi, inteligența emoțională), capitalul social (puterea de colaborare a grupului, asociată cu colaborare, încredere, responsabilitate colectivă, sprijin reciproc) și capitalul decizional (înțelepciunea și expertiza  dezvoltate de-a lungul anilor de  a face judecăți corecte despre elevi, asociate cu  practica, experiența, reflecția, provocarea).

 PC = f( HC, SC, DC )

Fiecare dintre aceste trei tipuri poate fi îmbunătățit, autorii propunând soluții, precum recrutarea celor mai buni, pregătire teoretică  și practică riguroasă (capitalul uman), crearea unor comunități de învățare, a unor rețele de colaborare între școli și instrumente de colaborare (capitalul social), stimularea unor noi experiențe, mentorat, coaching, (capital decizional).

Fullan și Hargreaves consideră că este responsabilitatea tuturor celor care lucrează în domeniul educației, la orice nivel, să contribuie la creșterea capitalului profesional și prezintă și trei modalități prin care acest lucru se poate face:

1.push (împinge) – atenționare permanentă pentru a crește capitalul profesional, deoarece se știe că uneori, cei care sunt mai reticenți se schimbă, dacă sunt împinși de la spate.

2. pull (trage) – atragerea oamenilor și motivarea lor pentru dezvoltare, creșterea entuziasmului prin împărtășirea viziunii etc.

3. nudge (dă un cot) – prin utilizarea unor diverse instrumente, precum afișarea în clase/ școală a unor date, a unor concepte cheie etc.

Mi-a plăcut și ideea că : ”all good leadership is a judicious mixture of push, pull, and nudge. This is a sophisticated practice. It’s a combination  of nonjudgmentalism, not being pejorative about where people are at the beginning, combined with moving them forward. In the end, it’s best to pull whenever you can, push whenever you must, and nudge all the time.”

Mai multe aici:

Andy Hargreaves despre capitalul profesional:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu