Cu speranța că va provoca discuții aprinse despre
viitorul educației, profesorul de învățământ primar și coordonator IT, Ingvi
Hrannar Ómarsson, a făcut o listă cu elementele care caracterizează, din punctul
său de vedere, o școală învechită/demodată/ desuetă în secolul 21:
- Existența unei săli de computere/ laborator de informatică în care se intră o dată pe săptămână si se utilizează computerele timp de 50 minute (ideea e că ceea ce numim ”computer skills” nu trebuie dezvoltate în cadrul unor ore speciale, ci la orele diverselor discipline).
- Clasele izolate, în două moduri: (1)izolate de părinți, care nu au voie să intre în școală si (2)de lumea din afară, inclusiv de cea virtuală (resursele internet) – de reținut conceptul de Extra Open Schooldays = părinții sunt încurajați să intre în clase/ școală în fiecare zi).
- Nu au wi-fi, astfel încât să se poată învăța oriunde, oricând.
- Interzicerea telefoanelor și tabletelor – acestea nu trebuie interzise, ci folosite în procesul de învățare, de ex., pentru a face poze, a edita filme, a accesa siteuri/bloguri etc.
- Un responsabil cu computerele, care se ocupă în principal de partea tehnică - acesta trebuie să fie înlocuit cu un coordonator IT, care să îi sprijine efectiv pe profesori și elevi în procesul de învățare.
- Are profesori care nu împărtășesc experiențe, care lucrează izolat - nu comentează pe bloguri, nu discută ideile cu ceilalți etc.
- Nu are pagină de Facebook sau twitter – nu e de ajuns să producă un buletin informativ periodic, ci e nevoie de informare regulată ( If you don’t tell your story, someone else will).
- Mâncare nesănătoasă la cantină – nu au hrană organică provenită din ferme proprii și copiii nu contribuie la servirea mesei (să strângă masa etc., acțiuni considerate a fi parte din procesul de creștere și învățare).
- Incep cursurile la ora 8 – pentru adolescenți este o oră foarte nepotrivită.
- Iși cumpără logo-ul, designul paginii web – acestea ar trebui realizate în școală, sub forma unui proiect.
- Bibliotecile sunt cele traditionale, cu rafturi cu cărți – în sec. 21 biblioteca trebuie să fie un spatiu de relaxare, de citit, de accesare a unor device - uri, de editare video etc.
- Toți elevii primesc același set de cunostințe - a-i pune pe elevi în aceeași clasă pe criteriul vârstei este un lucru depășit, pentru că educația ar trebui să fie individualizată, iar elevii ar trebui să lucreze pe grupe, în funcție de nevoi specifice și nu de vârstă.
- Un curs/ atelier de formare pe lună, comun, la care participă toți profesorii –programele de dezvoltare profesională ar trebui să fie individualizate.
- Teste standardizate care măsoară calitatea educației- acestea mărginesc oferta curriculară și nu duc la formarea acelor deprinderi de care avem nevoie azi și in viitor, pentru meserii care nici măcar nu s-au inventat.
Comentez si eu, poate o mai fac si altii. Din experienta scolilor din sec. 21 impartasesc cam toate punctele autorului cu remarca ca ar trebui sa se puna mai mult accent pe Cum se invata decat pe logistica claselor si a bibliotecilor. Acum scoala la care lucrez are toate din cele de mai sus. La punctul 5 cred ca este bine de avut (noi avem trei dintre care unul are si ore) o persoana care sa se ocupe doar de IT hardware, WiFi etc caci sunt probleme mai mici sau mai mari tot timpul. Intr-adevar trebuie sa fie si un IT-profesor care sa se ocupe de partea pedagogico-software. Punctul 12 este un deziderat bun (vezi scolile ce urmeaza un plan Dalton) insa foarte greu de pus in practica cjiar si cu fonduri mai mari. Acest gen de scoli sunt rare chiar si in tarile bogate. Testele standardizate, mai ales spre sfarsitul claselor 10-a si a 12-a inca sunt greu de evitat, datorita sistemelor de admitere ale universitatilor. Sunt multe de discutat si dezbatut insa da, se aduc lucruri in discutie care deja se intampla sau ar trebui sa se intample (bazat pe rezultatelor diverselor studii din lume si al dinamicii societatii contemporane). PS: nu vad nimic rau in prezenta cartilor in biblioteci, pe langa toate celelalte. Noi avem o pagina web cu tot ce zice el acolo insa avem si ore cand ii "fortam" pe elevi sa citeasca din carti de hartie!
RăspundețiȘtergereMultumesc pentru comentariu, foarte pertinent!
ȘtergereSunt de acord cu aproape toate enunturile si comentariile, insa nu sunt de acord cu acea "fortare" a copiilor de a citi carti pe hartie. Cu ghilimele sau fara ghilimele, ideea este cam aceeasi. De unde, daca nu de la adulti, porneste aversitatea copiilor din ziua de azi pentru cartea scrisa si apoi tiparita? Evident ca rafturile cu carti aduna praf, oricat de mult ai umbla printre ele sau le-ai curata, ori se degradeaza in timp. Acestea sunt singurele dezavantaje, restul sunt doar avantaje, incluzand chiar si partea cu relaxarea: nu strica ochii copiilor, o poti citi si daca este pana de curent, nu se sparge daca o scapi pe jos etc. In spiritul rigorii, dezavantajele informatiei stocate electronic sunt cumva similare: device-urile si mediile de stocare se degradeaza, nu mai corespund dpdv al softului, lipsa upgrade-uri etc. Partea ecologista a problemei cartii din hartie nu se pune: in intreaga lume se face oricum risipa enorma de lemn, in toate zonele posibile, si se recicleaza lemn/hartie insuficient. Asa ca... sunt pro carte tiparita, dar sunt si pro informatie salvata electronic, imbinate eficient si sanatos.
ȘtergereSunt de aceeasi parere, ”și și”, îmbinate armonios si sanatos. Nici din text nu se deduce ca s-ar dori eliminarea cartilor, ci doar tranformarea bibliotecii intr-un spatiu multifunctional, cu resurse de toate felurile.
ȘtergereJocuri, sala de muzica dotata cu instrumente, sala de pictura, de sport! Muzica nu se face pe hartie in clasele primare!
RăspundețiȘtergereAșa este, cum spuneti! Ma gandesc ca acolo unde exista spatiu, am putea avea astfel de sali, nu ar fi un efort prea mare. Eu am contribuit la infiintarea si dotarea unor sali de pictura in cateva scoli de la noi.
ȘtergereAceasta este o scoala: https://m.facebook.com/feldballefriskole2010.dk/
RăspundețiȘtergereCe exista in romania trebuie sa se numeasca altfel.
:))
ȘtergereOra ar trebui schimbata atat la gradinite,cât si la scoli. Ora 10 cred ca ar fi ideal.La 8 dimineata pare o fortare pt copiii mici. Copilul simte frustrarea de a fi scos imediat din mediul sau si dus la gradinita.Iar mai tarziu la scoala,oricat de silitor ar fi un copil,prima ora sau chiar primele doua ore va fi buimac si neatent, creierul sau fiind latent inca.
RăspundețiȘtergereDe acord, chiar si 9 ar fi o ora buna.
Ștergere