Foto din arhiva personală |
Am introdus pentru prima oară în România, mai
întâi la o școală de stat (prin anul 2000), apoi la una privată (prin 2006) întâlnirile
săptămânale cu toți elevii școlii (pe care le-am denumit „întâlnirile de luni”), după modelul assembly-urilor din școlile
britanice. Am pornit de la ideea că aceste întâlniri pot
stimula interesul copiilor faţă de problemele generale ale şcolii şi
dezvoltarea legăturilor şi relaţiilor dintre clase şi grupuri de elevi. Se
creează, în același timp, sentimentul de apartenenţă la comunitatea şcolii și
la setul de valori comune. E practic un mod de a îmbunătăți comunicarea în
interior, astfel încât copii, profesori, personal administrativ și părinți să
fie în permanență informați în legătură cu ce s-a întâmplat sau se va întâmpla
în școală. Se apreciază succesul și sunt promovate bunele practici.
Modelul
propus de mine funcționează cu succes și azi în cele 2 școli și a fost preluat și
adaptat și de alte școli private. În mare, este structurat astfel:
- întâlnirea are loc în aceeași zi a săptămânii și la aceeași oră;
- locul desfăşurării este terenul de sport/ sala de sport;
- întâlnirea durează fix 15 minute;
- elevii vor fi aşezaţi astfel încât să existe contact vizual între grupul de elevi şi prezentator;
- se rămâne în acelaşi aranjament tot anul şcolar;
- învăţătorul/ dirigintele stă lângă elevii clasei şi are grijă să se păstreze liniştea în timpul întâlnirii;
- fiecare întâlnire este moderată de un profesor, conform unui grafic;
- profesorul responsabil de întâlnire va trece pe la fiecare clasă în ziua când are loc întâlnirea, până la ora când aceasta are loc şi va întocmi lista evidenţierilor, atenţionărilor şi anunţurilor care se vor face în întâlnirea respectivă;
- în unele cazuri, temele întâlnirilor pot fi prezentate şi de către elevi sau invitaţi, de ex., părinţi;
- responsabil cu organizarea generală a întâlnirilor: prof. X
foto din arhiva personală |
Fiecare întâlnire are
următoarea structură:
1.Primele 5 minute
sunt alocate prezentării câtorva aspecte legate de:
- o
temă de actualitate la nivel local,
naţional, internaţional, de exemplu, Human Rights Day pe data de 10 decembrie
etc. sau
- anumite
valori/ idei importante pe care
dorim să le promovăm în rândul elevilor, de exemplu, „Cum mâncăm sănătos”etc.
2. Următoarele 5
minute sunt alocate evidenţierii
unor activităţi din săptămâna precedentă – se menţionează succese, se înmânează
premii/ diplome etc. şi, de asemenea, se identifică anumite probleme apărute în
şcoală şi se fac atenţionări
generale legate de derularea orelor, conduită, curăţenie etc.
3.Ultimele 5 minute
sunt alocate anunţurilor pentru
săptămâna în curs/ perioada următoare – de ex., date şi detalii concursuri,
evenimente ale şcolii etc.
Sintetic, ordinea
este următoarea:
-
tema întâlnirii
-
evidenţieri
-
atenţionări(dacă există)
-
anunţuri
Dacă efectivele de elevi sunt mari, întâlnirea se poate derula pe cicluri, primar și gimnazial.
Succes!☺️
Succes!☺️
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu