Pagini
▼
luni, 27 iunie 2016
vineri, 24 iunie 2016
Vorba de educație - la Valea Lupului se poate
foto credits: Scoala Valea Lupului, pagina de Facebook |
Vorba de educație - în Estonia e despre echitate
Iată și o altă abordare care funcționează, într-un sistem de învățământ
cam ca al nostru. În Estonia nu au introdus cine știe ce schimbări
super inovatoare, dar, pe ce aveau, au întărit în fapte ideea de
echitate în educație. Gratuitate completă de la vârsta de 18 luni, fără clase pe
nivel de performanță, un prânz gratis zilnic pentru fiecare copil. Nu
contează din ce familie provine copilul, bogat sau sărac are parte de
aceeași felie din „tortul”educației. Mai nou, profesorii estonieni
vorbesc tot mai mult de individualizarea învățării și se gândesc cum să
își păstreze rezultatele foarte bune la PISA( locul 11 la matematică și
citit și 6 la științe în 2012) și să dezvolte în același timp și
creativitatea copiilor, să îi facă să se simtă mai fericiți la școală și
toate cele.
(mai multe aici: The Atlantic)marți, 14 iunie 2016
Texte recuperate (3) - școala comunitară
De-a lungul anilor, am tot avut de-a face cu tema parteneriatului dintre școală și comunitate și, crezând sincer că fără această colaborare nu prea poți să faci mare reformă la firul ierbii, am dezvoltat-o în diverse proiecte, cursuri și prezentări. Deși interesul a fost întotdeauna foarte mare, în practică nu s-a întâmplat mare lucru și sunt puține locurile în care școala și comunitatea au reușit să depășească interesele politice, orgoliile și invidiile locale și să aibă o colaborare consistentă și riguroasă, și nu una festivistă, de fațadă.
Pentru că văd niște inițiative recente de proiecte pe această temă o să încarc în curând online ghidul pentru profesori pe care l-am scris cu prietena mea Nora, sper să fie de folos. E despre ce înseamnă comunitate și spirit comunitar, despre relația dintre școală și comunitate, despre cum îi poate școala pregăti pe tineri pentru viața în comunitate, despre ce beneficii poate școala să aducă comunității și ce înseamnă o școală comunitară.Iată un fragment:
”Ideea de a folosi școlile în beneficiul întregii comunități a apărut în Statele Unite prin anii 1935.S-a admis atunci faptul că școlile pot fi puse la dispoziția locuitorilor comunității respective în afara programului zilnic și pot furniza servicii în diferite domenii: cultural, sănătate, asistență socială, pregătirea forței de muncă, recreere etc.
De atunci, în lume au fost dezvoltate o serie de
inițiative și programe care transformă școlile în locuri deschise locuitorilor
de toate vârstele ai comunității pe tot parcursul anului.
Începând
cu anul 1992, procesul de dezvoltare a
școlilor comunitare a fost inițiat și în Europa Centrală și de Est prin
programe finanțate de Fundația Soros și Mott Foundation. Aceste școli
desfășoară diverse activități și programe educaționale, cum ar fi
cursuri de computere, de
tradiții locale, acțiuni sportive, concerte, cluburi pentru pensionari,
controale
medicale, conferințe, festivaluri, cursuri de croitorie etc., destinate
locuitorilor din localitățile respective și nu numai.
Conform standardelor Mott Foundation, pentru a
funcționa ca școală comunitară, o
unitate de învățământ trebuie să aibă următoarele caracteristici:
1. Curriculumul școlii
este parcurs și prin activități care se bazează pe situații reale din comunitate – elevii
folosesc resursele și facilitățile comunității și învață realizând servicii în
beneficiul comunității.
2. Membrii
comunității se implică în desfășurarea activităților școlii.
3. In
școli există o atmosferă încurajatoare,
bazată pe colegialitate și delegarea responsabilităților.
4.
Școala este o
organizație în care toată lumea învață - profesorii lucrează în echipă cu
elevii și membri ai comunității.
5. Fiecare individ
are ceva de învățat
– deși educația tinerilor este prioritară, este o realitate ca toți membrii
unei comunități pot fi potențiali elevi.Este încurajată educația tuturor
categoriilor de persoane, indiferent de vârstă.
6. Există
la nivelul comunității o bună colaborare
între instituțiile comunitare-
școala se consideră parte integrantă dintr-un sistem care promovează educația
comunitații și cooperează cu diverse organizații pentru a furniza servicii
educaționale, culturale sau de recreere persoanelor din zonă.
7. Facilitățile
școlii sunt adaptate
sau modificate cu acordul și prin implicarea cadrelor didactice pentru a servi
nevoilor de educație ale comunității.
8. Școala și
facilitățile ei pot fi folosite de
membrii comunității pe tot parcursul anului și zilnic, în funcție
de programul școlar.
9. Prin
politica sa, școala încurajează analiza
problemelor comunității și cooperează cu alte agenții comunitare pentru a
găsi soluții viabile.
10.Scopul
principal al școlii, menționat și în textul misiunii sale, este de a dezvolta spiritul comunitar și a
contribui la formarea unor buni locuitori ai comunității, cărora să le pese de
cei din jur și de comunitatea în care trăiesc și care să contribuie la creșterea
calității vieții în comunitatea respectivă. ”
(Fragment din cartea ”Școală și comunitate”, autori Eleonora Rădulescu și Anca Tîrcă, Humanitas Educațional, 2002)