Pagini

miercuri, 8 noiembrie 2017

O ședință cu părinții, mai altfel






Continui seria de idei mici (doar din cele încercate personal și care au avut succes :)) pentru schimbări mari - despre ședințe cu părinții altfel.

Părinții au obligația să participe la ședințele care se organizează periodic pentru fiecare clasă de elevi. Din păcate, în multe cazuri, acest tip de întâlnire are o structură excesiv de formală și nu oferă oportunități pentru părinți să pună întrebări specifice sau să ridice probleme care îi preocupă. De asemenea, de multe ori, aceste întâlniri nu sunt atent pregătite și nu își ating scopul, acela de a-i informa corect și complet pe părinți.Vă propun câteva modalități prin care să îmbunătățiți modul de organizare și derulare a acestor întâlniri, astfel încât acestea să devină mai eficace și să întărească colaborarea școală- părinți, în interesul copilului:

Înainte de ședință:
  • fixați scopul și tematica ședinței, care trebuie să fie unele cu caracter general, de ex. referitoare la curriculum, evaluare, politicile educaţionale ale şcolii, organizarea unor evenimente speciale, probleme specifice colectivului de elevi etc.; problemele individuale ale copiilor NU trebuie discutate cu toți părinții, ci în cadrul unor întâlniri individuale, consultații etc.;
  • pregătiți o agendă pe care o transmiteți părinților cu cel puțin o săptămână înainte de data ședinței – agenda trebuie să conțină data, ora, locul și punctele de discuție, cu menționarea timpului alocat pentru fiecare punct;
  • aranjați spațiul în care se va desfășura ședința astfel încât participanții să aibă contact vizual – de ex., scaune/ mobilier modular aranjat în cerc ;
  • fotocopiați 1-2 pagini de material informativ referitor la tema întâlnirii;
  • invitați alți colegi profesori sau/și directorii școlii;
  • în anumite cazuri, invitați și elevii – acesta poate fi un mod eficient de a încuraja copilul să își asume responsabilitatea pentru propriile succese și dificultăți;
  • aduceți în sala unde are loc ședința un flip-chart pentru notarea ideilor.
În timpul ședinței:
  • încurajați părinții să pună întrebări care îi interesează;
  • respectați agenda stabilită;
  • fiți un bun moderator al întâlnirii.
După ședință:
  • întocmiți un scurt proces verbal(minută) al întâlnirii pe care să îl transmiteți participanților pe mail/fotocopie.
 Iată un exemplu de agendă a unei întâlniri cu părinții - prima din anul școlar, clasele II-IV:

SEDINŢA CU PĂRINŢII
CLASA:
DATA:
DURATA: 2 ore
LOCUL:
AGENDA ÎNTĂLNIRII

1.Bun venit, prezentarea părinţilor noi şi exerciţiu de intercunoaştere-5 minute
2.Repere generale ale activităţii din anul şcolar trecut (parcurgerea programelor, rezultate testări şi examene, activităţi deosebite extraclasă, succese, neîmpliniri etc.)-15 minute
3.Obiective pentru anul şcolar prezent (ce ne propunem să realizăm-în planul învăţării propriu-zise -obiective curriculare şi în cel educaţional-atitudini, coeziunea grupului etc-se poate prezenta  şi ce au spus/scris/desenat  elevii în prima zi-gânduri, aşteptări, obiective etc.).- 10 minute
4.Prezentarea organizării activităţii didactice:
-structura anului şcolar, programul zilnic, orarul clasei;
-curriculum obligatoriu,  curriculum la decizia școlii, schema orară, activități extracurriculare;
-profesorii clasei;
-sala de clasă şi alte spaţii din  şcoală;
-servicii oferite: consiliere, asistenţă medicală, pază, bibliotecă, after school etc;
-manuale, rechizite, auxiliare;
-uniforme, echipament sportiv
5.Comunicarea cu părintii: şedinte, consultaţii –de fixat, caiet comunicare, buletin informativ, comunicarea pe mail(se iau adresele de mail),  rapoarte de progres şi rapoarte semestriale, comunicarea prin secretariat, intrarea în şcoală etc.-10 minute
6.Prezentarea regulilor şi regulamentelor: ROI pentru părinti, acordul şcoală-familie (pentru părinţii noi), reguli pentru elevi, codul de conduită, reguli transport etc. – 10 minute
7.Intervenţie director, profesor de limba engleză, consilier şcolar- 25 minute
8.Intrebări şi răspunsuri – 10 minute[1]
sursa text: A.Tîrcă, „Management educational”, 2011

[1] Concept – Anca Tîrcă, 2005

6 comentarii: