Ce am găsit mai frumos în grădină în această dimineață. La mulți ani!
Pagini
▼
duminică, 31 decembrie 2017
joi, 28 decembrie 2017
Ce v-a plăcut mai mult, top postări 2017
În curând, 5 ani de „Despre educație”, cu postările de mai jos în top în 2017. Mulțumiri cititorilor!Thank you for reading my blog! La mulți ani! Happy New Year 2018!
1. Ce isi amintesc copiii despre profesorii lor
2. O sedinta cu parintii, mai altfel
3. Pentru ora de dirigentie
4. De bine despre starea de bine
5. Comunitatea profesionala intr-o scoala
6. De ziua educatiei
7. Cum aducem un pic de Craciun si in scoala
8. O școală bună
9.Mediul fizic școlar - al treilea profesor
10. 2 idei pentru încurajarea lecturii în școli
marți, 26 decembrie 2017
sâmbătă, 16 decembrie 2017
Un azi regesc
Se făcea că azi am fost o țară normală cu oameni frumoși și cu toate cele fiind unde și cum trebuie. Fiecare făcea bine ce făcea, și soldații, și oamenii de pază, și reprezentanții bisericii, și jurnaliștii, și noi, cei veniți să ne conducem un Rege bun pe ultimul drum. Am fost solidari în lacrimi și emoții cum nu am mai fost din 89. Se pare că și dincolo de moarte Regele Mihai ne iubește și are grijă de noi. Azi ne-a adus împreună.
(fotografii din albumul personal )
(fotografii din albumul personal )
Gardul Palatului Regal înflorit în alb |
In urma Regelui |
vineri, 15 decembrie 2017
vineri, 8 decembrie 2017
Cum aducem un pic de Crăciun și în școală
Îmi amintesc cu plăcere cum
era la școală, pe vremea când eram directoare, în săptămânile din decembrie, premergătoare vacanței de iarnă. Pe
lângă orele de curs și teze, se simțeau în școală și zumzetul
și starea de bine pe care le aduc sărbătorile de iarnă. Era vremea când se
pregăteau serbările, se monta Poșta Crăciunului, se ascultau colinde în pauze, copiii
făceau felicitări de sezon pentru prietenii și colaboratorii școlii, se împodobeau
brazi în cancelarie și în clase, se pregăteau daruri pentru campania umanitară. Nu știu cum, dar era
timp pentru toate, poate pentru că știam să ne organizăm și fiecare avea de
făcut câte o bucățică și poate pentru că reușeam, de cele mai multe ori, să ne simțim bine împreună.
Pentru cine dorește să aducă
un pic din spiritul Crăciunului în școală, în aceste săptămâni, iată câteva idei:
Poșta Crăciunului
Confecționați, din ce aveți
la îndemână, carton, lemn etc., o cutie poștală mare pe care scrie Poșta Crăciunului și pe care o amplasați într-un loc accesibil
pentru toată lumea din școală. Copiii care doresc să facă asta pun în cutia poștală mesaje de
Crăciun sau felicitări simple, făcute de ei și destinate colegilor de școală,
profesorilor și personalului administrativ. Felicitările/ mesajele vor avea scrise
numele destinatarului și clasa de ex., Irina , cls. A 6A. Corespondența va fi
ridicată în fiecare dimineață de 2 poștași - copii
de la o clasă cu o căciuliță roșie pe cap (se va face o programare în acest sens), va fi pusă într-un
sac poștal (ceva simplu, gen o plasă de pânză, cu un simbol de Crăciun pe
ea) și distribuită la destinatari. A fost una dintre activitățile mele preferate, o idee de care am fost mândră că am adus-o în școală.
Serata de Crăciun
Se poate organiza într-o sală
frumoasă din oraș sau într-un spațiu generos din școală, ornat discret de
sărbătoare cu un brad împodobit și
amenajat pentru un astfel de eveniment, cu locuri unde să se poată sta, cu un
lampadar pentru a crea o atmosferă de specială. Spectacolul e doar cu cântece de sezon și e susținut de
copiii care cântă la un instrument, de corul școlii, de soliști sau grupuri
vocale.
Felicitări de Crăciun
Se fac la clase, din hârtie,
carton, sclipici și lipici și textul se scrie de mână. Chestii simple, gen un brăduț sau glob. Prietenii, partenerii și colaboratorii școlii vor fi încântați să
primească o felicitare hand made, făcută cu suflet. Le puteți trimite foștilor
profesori/ alți angajați ai școlii, inspectorilor, celor de la primărie,
ONG-urilor cu care colaborați, celor din
asociația de părinți etc. Îmi amintesc că atunci când le-am spus să facem asta în școală, învățătoarele au răspuns ideii cu multe entuziasm și s-au apucat de lucru cu copiii.
Un brad mai altfel
Unui brad mai altfel îi stă
bine în holul de la întrarea în școală. Poate fi făcut din cărți așezate în
formă de brad, din mesaje de Crăciun/ gânduri pentru noul an scrise pe hârtie
colorată de toți elevii și profesorii școlii și lipite pe o hârtie în formă de
brad prinsă pe un perete sau agățate pe un suport de lemn în formă de brad. Sau
din hârtie verde, pe care se lipesc tot felul de mici podoabe făcute
de toți copiii școlii.
Campania de caritate
O colegă profesoară se ocupa
în fiecare an cu pregătirea unei acțiuni de caritate la nivelul școlii și
strângerea unor cutii/ pachete cu mici cadouri care se donau la un orfelinat/ o
casă de copii din zonă. Copiii și părinții care doreau să se implice în această
activitate pregăteau darurile acasă și le aduceau frumos împachetate la școală unde se organiza apoi distribuirea
lor. Puteau fi jucării, haine mai vechi, dar curate și călcate, dulciuri,
fructe etc.Tot cu această ocazie, le-am sugerat Consiliului Elevilor să se implice într-o activitate de donare de uniforme ale școlii, de la cei care nu le mai foloseau pentru că nu mai erau mărimea potrivită, către cei care nu aveau bani să și le procure.
Xmas party pentru tot personalul
Ne întâlneam cu toții (profi,
secretară, contabilă, femei de serviciu, paznic și fochist etc.) într-o seară,
la un restaurant, mâncam împreună și
dansam. Întâlniri de acest gen dezvoltă comunitatea profesională a școlii.
Coronițe de Crăciun pe uși
Fiecare clasă își decorează
ușa cu o coroniță făcută de copiii clasei respective, nu cumpărată.
Serbarea de Crăciun
Noi făceam una mare, cu toată școala, copii, profesori,
invitați, părinți, bunici, tot cartierul, era un fel de eveniment așteptat un
an întreg. Ce era altfel era faptul că scenariul era făcut de director împreună cu un grup de elevi
talentați care prezentau și spectacolul. Într-un an a fost ceva de genul acasă la Moş Crăciun- Moşul
nu e acasă, spiriduşii își fac de cap, desfac cadourile din camera Moşului,
fiecare cadou este de fapt un număr de serbare. Serbarea avea loc în sala de
sport a școlii, care era ornată de sărbătoare, de o echipă de profesori inimoși.
Târgul de Crăciun
E o activitate mai complexă, care necesită o bună coordonare și organizare, pentru a nu deveni un stres pentru profesori/ părinți. În principal, se fac o serie de activități în care participanții plătesc, iar banii strânși sunt donați unei cauze umanitare. Târgul se poate organiza în sala de sport, pe holurile școlii sau chiar în curtea/ grădina acesteia, dacă vremea permite. Din experiența unei școli private cu care am lucrat, pentru atingerea scopului unui astfel de târg, e bine să se aibă în vedere următoarele:
- să existe o gamă variată de activități care se derulează în cadrul târgului (tombolă, ateliere creative, vânzare de jucării/felicitări/ decorațiuni, jocuri diverse specifice sărbătorilor de iarnă etc.);
- să existe o taxă de participare;
- să se colaboreze cu voluntari (elevi mai mari ai școlii, părinți etc.);
- să se creeze o atmosferă specifică, de sărbătoare a Crăciunului (muzică, ornamente etc.);
- să existe transparență în colectarea banilor și cheltuirea lor ulterioară (toți participanții să afle ce sumă s-a strâns și cum a fost donată).
Târgul de Crăciun
E o activitate mai complexă, care necesită o bună coordonare și organizare, pentru a nu deveni un stres pentru profesori/ părinți. În principal, se fac o serie de activități în care participanții plătesc, iar banii strânși sunt donați unei cauze umanitare. Târgul se poate organiza în sala de sport, pe holurile școlii sau chiar în curtea/ grădina acesteia, dacă vremea permite. Din experiența unei școli private cu care am lucrat, pentru atingerea scopului unui astfel de târg, e bine să se aibă în vedere următoarele:
- să existe o gamă variată de activități care se derulează în cadrul târgului (tombolă, ateliere creative, vânzare de jucării/felicitări/ decorațiuni, jocuri diverse specifice sărbătorilor de iarnă etc.);
- să existe o taxă de participare;
- să se colaboreze cu voluntari (elevi mai mari ai școlii, părinți etc.);
- să se creeze o atmosferă specifică, de sărbătoare a Crăciunului (muzică, ornamente etc.);
- să existe transparență în colectarea banilor și cheltuirea lor ulterioară (toți participanții să afle ce sumă s-a strâns și cum a fost donată).
Un anume colind
În fiecare an, de Crăciun,
noi, profesorii, învățam toți un colind și îl cântam la serbarea pe școală, în
fața copiilor și a părinților și împreună cu ei.
foto din arhiva personală - profesorii cântând un colind la serbarea de Crăciun |
Succes ! Și lasă aici sau pe facebook un mesaj dacă ai dus și tu în școală vreuna dintre aceste idei, să ne bucurăm și noi!😊
(acest
articol face parte din seria de idei mici pentru schimbări mari, care
nu sunt vorbe și teorie, ci vin din experiența personală în domeniul
educației, sunt încercate și au avut succes)
_______________________________________
update (dec 2018)
Brăduț pe ușa clasei
O idee de brăduț pentru ușă: pe un format de glob de hârtie dat de profesor, fiecare copil scrie:
- numele
- ce cadou vrea de Crăciun
- ce cadou va face familiei/ prietenilor
- 2 lucruri pe care le va face în vacanța de Crăciun
- 5 lucruri pe care le va face în 2019
update (dec 2018)
Brăduț pe ușa clasei
O idee de brăduț pentru ușă: pe un format de glob de hârtie dat de profesor, fiecare copil scrie:
- numele
- ce cadou vrea de Crăciun
- ce cadou va face familiei/ prietenilor
- 2 lucruri pe care le va face în vacanța de Crăciun
- 5 lucruri pe care le va face în 2019
marți, 5 decembrie 2017
Vorba de educație - nimeni, vreodată
Cred că nu ne-a mulțumit nimeni, vreodată, așa de frumos: „Copiii și tinerii țării au astăzi o viață fără granițe. În fața computerelor sau călătorind pe cele cinci continente, fără niciun complex de inferioritate, ei sunt acea parte a României care ne așază la nivel de egalitate cu orice altă țară a lumii.
Mulțumesc părinților și profesorilor care, prin sacrificiu personal, dau copiilor lor un viitor așa cum nicio altă generație trecută de români nu a putut avea.” ( Maiestatea Sa Regele Mihai I al României, 25.10.1921 - 5.12.2017) #vorbadeeducație
Cum să organizezi o vizită în școala ta
foto din arhiva personală - vizită la o școală din Reggio Emilia, Italia |
O vizită în școală poate fi făcută de colegi din alte școli, de
autorități educaționale, de persoane din alte țări, de potențiali sponsori, de
reprezentanți ai unor asociații, fundații, instituții etc. Vizitele pot fi
diferite ca durată și ca scop și, dacă sunt pregătite și se desfășoară în
condiții bune, sunt o ocazie de a face cunoscute practicile valoroase din școală și de a-i crește prestigiul în
comunitatea educațională.
Inaintea vizitei:
·
stabiliți cu vizitatorii data, durata, numărul de
persoane și scopul vizitei;
·
stabiliți o persoană care să coordoneze activitatea;
· anuntați vizita: la avizier, în cancelarie, în
graficul de activități, la panoul info pentru elevi, la secretariat, la
administratie, la bibliotecă, la elevii de serviciu etc.;
·
scrieți un mesaj scurt de bun venit într-un loc
vizibil la intrarea în școală;
·
realizați un program pe ore al vizitei pe care să-l oferiți
vizitatorilor și să-l afișati în cancelarie;
·
pregătiți ecusoanele de vizitator;
· stabiliti persoana care va conduce vizitatorii prin școală (poate fi și un elev cu bune abilități de comunicare, implicat în
activitățile școlii);
·
stabiliți un traseu pentru vizită;
·
stabiliți / amenajați o sală pentru primire și pentru discuții;
·
pregătiți materialele promoționale ale școlii (mape,
pliante, broșuri, casete video, cărți de vizită etc.);
·
pregătiți
cafea / ceai / apa minerală / sucuri de fructe / fursecuri;
·
asigurati-vă că la grupurile sanitare există săpun, șervețele etc.;
· dacă vizitatorii petrec mai multe zile în
localitatea respectivă, rezolvați probleme de cazare și masă; eventual,
pregătiți un program pentru timpul liber: teatru / operă / cina la un
restaurant cu un specific deosebit;
·
pregătiți aparatul foto / camera video, dacă doriti
să ,,imortalizați” evenimentul;
·
dacă sunteți directorul școlii, asigurați-vă că
directorul adjunct sau un coleg din Consiliul de administratie este gata să
preia și să rezolve în locul dumneavoastră orice situații urgente care s-ar
putea ivi în timpul vizitei.
Primirea
oaspetilor:
·
poate avea loc în cancelaria școlii sau în sala pe
care ați pregătit-o special pentru această vizită și poate să dureze 15 - 20 minute;
·
prezentați
gazdele / colegii dumneavoastră;
·
prezentați programul vizitei;
·
oferiți vizitatorilor cafea / ceai;
·
dați ocazia vizitatorilor să schimbe câteva cuvinte
cu colegii dvs.
Turul
scolii
· e bine să-l realizați după un traseu prestabilit, în
care să includeți aspectele relevante / de succes ale activitătți școlii;
·
includeti în tur săli de clasă, biblioteca, sala de
resurse/computere, sala de sport, cabinetul de consiliere, sala parintilor etc.;
· în timp ce parcurgeți traseul, oferiți vizitatorilor
date relevante despre școală, aspecte deosebite care să le capteze atenția,
legate de misiunea și politicile școlii, elevi, părinți etc., raportându-vă la
fotografii și materiale afișate pe holuri / în clase;
· asigurați-vă că durata turului nu depașește o
oră.
Asistenta la ore de curs / lectii
·
dacă grupul de vizitatori este mare, se poate asista
la mai multe lecții simultan, în funcție de interese;
· dați vizitatorilor o schiță a planului de lecție
care să cuprindă: tema,
obiectivele/competențele vizate, desfășurătorul pe scurt al lectiei;
·
la finalul lectiei, facilitați un scurt dialog între
elevi și vizitatori;
· la ieșire, pe o coală de flipchart pusă pe ușa
clasei, vizitatorii pot scrie o impresie / un mesaj / un scurt comentariu
despre lecția la care au participat.
Intâlniri cu cadre didactice
· se pot organiza în diferite spații ale școlii, în
functie de mărimea grupului de vizitatori;
· pentru grupuri mai mari, întâlnirile se pot organiza
pe domenii de interes: activitate educativă, relația cu părinții, consiliul
elevilor etc.;
· este important să se așeze mobilierul în așa fel încât să se creeze posibilitatea dialogului
(de exemplu, scaunele așezate în
semicerc, așezare în jurul unei mese rotunde etc.);
·
pentru adunarea ideilor / întrebărilor folosiți un
flipchart;
·
provocati și promovați o discuție sinceră, care să
fie un prilej de împărtășire de experiențe;
·
pentru prezentări, folosiți videoproiector, laptop etc.
Intâlniri cu elevii
· astfel de întâlniri sunt în mod deosebit apreciate
de vizitatori, deoarece ele pot fi relevante pentru curriculumul ascuns al școlii și atmosfera generală din școală;
· facilitați o discuție liberă, în care vizitatorii
pot adresa întrebări legate de aspecte care îi interesează;
· la întâlnire invitați elevi cu activități de
succes în diferite domenii, implicați activ în viata școlii (nu neaparat cu
notele cele mai mari!): reprezentanți ai Consiliului elevilor, redactori ai
revistei școlii, organizatori de serbări, membrii clubului de teatru,
inițiatorii unor campanii de ajutor social etc.
· e bine ca elevii invitați la astfel de întâlniri
să aibă foarte bune abilități de comunicare și relaționare, un nivel al
stimei de sine ridicat, să aibă sentimentul apartenenței la comunitatea
educațională a școlii;
Finalul vizitei
· rugați vizitatorii să scrie câteva impresii despre
vizită în Cartea vizitatorilor; în cazul unor vizite de o zi ce au cuprins
activitati variate, le puteti cere vizitatorilor sa scrie la finalul zilei un
scurt eseu de cinci minute intitulat” O zi la Școala X”;
· oferiți vizitatorilor mape de prezentare / pliante
/ broșuri / buletine informative / alte materiale promoționale ale școlii;
· oferiți cărți de vizită cu numele directorului,
adresa școlii, telefonul / faxul / adresa de e-mail;
· dacă doriți extinderea colaborării, rugați
vizitatorii să vă lase nume, adrese și telefoane de contact.
|
ATENTIE!
Ø Nu faceți din
eveniment prilej de teamă pentru elevi, de stres pentru profesori și
personalul administrativ! Vizita trebuie să decurgă în ritmul
firesc al școlii.
Ø Evitați festivismele și regizările care pot compromite un astfel de eveniment. Niciodată, în nicio situație, nu pregătiți dinainte elevii în legătură cu ce să spună, cine să
spună, ce să nu spuna etc.!
Ø In prezentarea școlii sau a unui aspect din activitatea școlii nu citiți un material
redactat anterior: este artificial, monoton și poate transmite mesajul că
dumneavoastră nu cunoasteți prea bine
ceea ce prezentați.Vorbiți liber!
Ø Nu vorbiți
despre un anume aspect foarte mult și fără a folosi un suport vizual (de
exemplu, arătați spre o fotografie și relatați ceva legat de școală)!
Ø In timpul prezentării,
afișati o atitudine prietenoasă, zâmbiți, aveți umor în relatare și
răspundeți la eventualele întrebări!
Ø Dacă experiența școlii dumneavoastră este mai bogată decât cea a vizitatorilor, nu vă laudați
prea tare.Nu e politicos nici să vă autocompătimiți și să vă plângeți de
lipsurile și problemele pe care le aveți!
Ø
Dacă intrați în clase în
timpul orelor, cereți permisiunea profesorului care are oră să întrerupeți și
prezentați oaspeții, pe profesorul respectiv și clasa în care vă aflați.
Stați doar câteva minute pentru a nu deranja. In general, prezentați-i cu
nume și funcție pe toti colaboratorii dvs. cu care vizitatorii iau contact.
(Dvs. nu sunteti singura persoană importantă din școala!)
Ø Comportați-vă
ca o gazdă amabilă și arătați disponibilitate pentru a rezolva problemele vizitatorilor.
|
·
organizati cu cadrele didactice implicate o scurtă ăntrunire pentru a citi impresiile vizitatorilor, a identifica punctele tari și
punctele slabe ale vizitei;
· îndosariați toate materialele legate de vizită
imediat după ce vizita s-a încheiat; nu amânați pentru că nu veți mai găsi ușor timpul necesar;
· dacă vizita este una foarte importantă prin poziția
/ renumele vizitatorilor, mediatizați evenimentul în presa locală;
· mentionati vizita în Raportul de activitate semestrial;
· informați colegii / personalul administrativ despre
impresiile vizitatorilor și lăudați modul în care și-au îndeplinit
responsabilitățile.
Succes !😊
(acest articol face parte din seria de idei mici pentru schimbări mari, care nu sunt vorbe și teorie, ci vin din experiența personală în domeniul educației, sunt încercate și au avut succes; e un text pe care l-am scris pentru publicația „Managementul evenimentelor educaționale”, British Council, 2013)