foto din arhiva personală - vizită la o școală din Reggio Emilia, Italia |
O vizită în școală poate fi făcută de colegi din alte școli, de
autorități educaționale, de persoane din alte țări, de potențiali sponsori, de
reprezentanți ai unor asociații, fundații, instituții etc. Vizitele pot fi
diferite ca durată și ca scop și, dacă sunt pregătite și se desfășoară în
condiții bune, sunt o ocazie de a face cunoscute practicile valoroase din școală și de a-i crește prestigiul în
comunitatea educațională.
Inaintea vizitei:
·
stabiliți cu vizitatorii data, durata, numărul de
persoane și scopul vizitei;
·
stabiliți o persoană care să coordoneze activitatea;
· anuntați vizita: la avizier, în cancelarie, în
graficul de activități, la panoul info pentru elevi, la secretariat, la
administratie, la bibliotecă, la elevii de serviciu etc.;
·
scrieți un mesaj scurt de bun venit într-un loc
vizibil la intrarea în școală;
·
realizați un program pe ore al vizitei pe care să-l oferiți
vizitatorilor și să-l afișati în cancelarie;
·
pregătiți ecusoanele de vizitator;
· stabiliti persoana care va conduce vizitatorii prin școală (poate fi și un elev cu bune abilități de comunicare, implicat în
activitățile școlii);
·
stabiliți un traseu pentru vizită;
·
stabiliți / amenajați o sală pentru primire și pentru discuții;
·
pregătiți materialele promoționale ale școlii (mape,
pliante, broșuri, casete video, cărți de vizită etc.);
·
pregătiți
cafea / ceai / apa minerală / sucuri de fructe / fursecuri;
·
asigurati-vă că la grupurile sanitare există săpun, șervețele etc.;
· dacă vizitatorii petrec mai multe zile în
localitatea respectivă, rezolvați probleme de cazare și masă; eventual,
pregătiți un program pentru timpul liber: teatru / operă / cina la un
restaurant cu un specific deosebit;
·
pregătiți aparatul foto / camera video, dacă doriti
să ,,imortalizați” evenimentul;
·
dacă sunteți directorul școlii, asigurați-vă că
directorul adjunct sau un coleg din Consiliul de administratie este gata să
preia și să rezolve în locul dumneavoastră orice situații urgente care s-ar
putea ivi în timpul vizitei.
Primirea
oaspetilor:
·
poate avea loc în cancelaria școlii sau în sala pe
care ați pregătit-o special pentru această vizită și poate să dureze 15 - 20 minute;
·
prezentați
gazdele / colegii dumneavoastră;
·
prezentați programul vizitei;
·
oferiți vizitatorilor cafea / ceai;
·
dați ocazia vizitatorilor să schimbe câteva cuvinte
cu colegii dvs.
Turul
scolii
· e bine să-l realizați după un traseu prestabilit, în
care să includeți aspectele relevante / de succes ale activitătți școlii;
·
includeti în tur săli de clasă, biblioteca, sala de
resurse/computere, sala de sport, cabinetul de consiliere, sala parintilor etc.;
· în timp ce parcurgeți traseul, oferiți vizitatorilor
date relevante despre școală, aspecte deosebite care să le capteze atenția,
legate de misiunea și politicile școlii, elevi, părinți etc., raportându-vă la
fotografii și materiale afișate pe holuri / în clase;
· asigurați-vă că durata turului nu depașește o
oră.
Asistenta la ore de curs / lectii
·
dacă grupul de vizitatori este mare, se poate asista
la mai multe lecții simultan, în funcție de interese;
· dați vizitatorilor o schiță a planului de lecție
care să cuprindă: tema,
obiectivele/competențele vizate, desfășurătorul pe scurt al lectiei;
·
la finalul lectiei, facilitați un scurt dialog între
elevi și vizitatori;
· la ieșire, pe o coală de flipchart pusă pe ușa
clasei, vizitatorii pot scrie o impresie / un mesaj / un scurt comentariu
despre lecția la care au participat.
Intâlniri cu cadre didactice
· se pot organiza în diferite spații ale școlii, în
functie de mărimea grupului de vizitatori;
· pentru grupuri mai mari, întâlnirile se pot organiza
pe domenii de interes: activitate educativă, relația cu părinții, consiliul
elevilor etc.;
· este important să se așeze mobilierul în așa fel încât să se creeze posibilitatea dialogului
(de exemplu, scaunele așezate în
semicerc, așezare în jurul unei mese rotunde etc.);
·
pentru adunarea ideilor / întrebărilor folosiți un
flipchart;
·
provocati și promovați o discuție sinceră, care să
fie un prilej de împărtășire de experiențe;
·
pentru prezentări, folosiți videoproiector, laptop etc.
Intâlniri cu elevii
· astfel de întâlniri sunt în mod deosebit apreciate
de vizitatori, deoarece ele pot fi relevante pentru curriculumul ascuns al școlii și atmosfera generală din școală;
· facilitați o discuție liberă, în care vizitatorii
pot adresa întrebări legate de aspecte care îi interesează;
· la întâlnire invitați elevi cu activități de
succes în diferite domenii, implicați activ în viata școlii (nu neaparat cu
notele cele mai mari!): reprezentanți ai Consiliului elevilor, redactori ai
revistei școlii, organizatori de serbări, membrii clubului de teatru,
inițiatorii unor campanii de ajutor social etc.
· e bine ca elevii invitați la astfel de întâlniri
să aibă foarte bune abilități de comunicare și relaționare, un nivel al
stimei de sine ridicat, să aibă sentimentul apartenenței la comunitatea
educațională a școlii;
Finalul vizitei
· rugați vizitatorii să scrie câteva impresii despre
vizită în Cartea vizitatorilor; în cazul unor vizite de o zi ce au cuprins
activitati variate, le puteti cere vizitatorilor sa scrie la finalul zilei un
scurt eseu de cinci minute intitulat” O zi la Școala X”;
· oferiți vizitatorilor mape de prezentare / pliante
/ broșuri / buletine informative / alte materiale promoționale ale școlii;
· oferiți cărți de vizită cu numele directorului,
adresa școlii, telefonul / faxul / adresa de e-mail;
· dacă doriți extinderea colaborării, rugați
vizitatorii să vă lase nume, adrese și telefoane de contact.
|
ATENTIE!
Ø Nu faceți din
eveniment prilej de teamă pentru elevi, de stres pentru profesori și
personalul administrativ! Vizita trebuie să decurgă în ritmul
firesc al școlii.
Ø Evitați festivismele și regizările care pot compromite un astfel de eveniment. Niciodată, în nicio situație, nu pregătiți dinainte elevii în legătură cu ce să spună, cine să
spună, ce să nu spuna etc.!
Ø In prezentarea școlii sau a unui aspect din activitatea școlii nu citiți un material
redactat anterior: este artificial, monoton și poate transmite mesajul că
dumneavoastră nu cunoasteți prea bine
ceea ce prezentați.Vorbiți liber!
Ø Nu vorbiți
despre un anume aspect foarte mult și fără a folosi un suport vizual (de
exemplu, arătați spre o fotografie și relatați ceva legat de școală)!
Ø In timpul prezentării,
afișati o atitudine prietenoasă, zâmbiți, aveți umor în relatare și
răspundeți la eventualele întrebări!
Ø Dacă experiența școlii dumneavoastră este mai bogată decât cea a vizitatorilor, nu vă laudați
prea tare.Nu e politicos nici să vă autocompătimiți și să vă plângeți de
lipsurile și problemele pe care le aveți!
Ø
Dacă intrați în clase în
timpul orelor, cereți permisiunea profesorului care are oră să întrerupeți și
prezentați oaspeții, pe profesorul respectiv și clasa în care vă aflați.
Stați doar câteva minute pentru a nu deranja. In general, prezentați-i cu
nume și funcție pe toti colaboratorii dvs. cu care vizitatorii iau contact.
(Dvs. nu sunteti singura persoană importantă din școala!)
Ø Comportați-vă
ca o gazdă amabilă și arătați disponibilitate pentru a rezolva problemele vizitatorilor.
|
·
organizati cu cadrele didactice implicate o scurtă ăntrunire pentru a citi impresiile vizitatorilor, a identifica punctele tari și
punctele slabe ale vizitei;
· îndosariați toate materialele legate de vizită
imediat după ce vizita s-a încheiat; nu amânați pentru că nu veți mai găsi ușor timpul necesar;
· dacă vizita este una foarte importantă prin poziția
/ renumele vizitatorilor, mediatizați evenimentul în presa locală;
· mentionati vizita în Raportul de activitate semestrial;
· informați colegii / personalul administrativ despre
impresiile vizitatorilor și lăudați modul în care și-au îndeplinit
responsabilitățile.
Succes !😊
(acest articol face parte din seria de idei mici pentru schimbări mari, care nu sunt vorbe și teorie, ci vin din experiența personală în domeniul educației, sunt încercate și au avut succes; e un text pe care l-am scris pentru publicația „Managementul evenimentelor educaționale”, British Council, 2013)
Foarte frumos detaliat. Felicitari!
RăspundețiȘtergereAsa faceam cand eram directoare de scoala, nu e din carti, multumesc pentru apreciere!
Ștergere