Pagini
▼
marți, 19 iunie 2018
Director de școală de sec.XXI
Profil de director de școală de sec.XXI: o combinație optimă între instructional leadership ( când te concentrezi să îmbunătățești modul în care se predă și se învață în școala ta) și distributed leadership (când nu iei decizii de unul singur, ci împreună cu copiii, părinții și cei din comunitate).
vineri, 15 iunie 2018
De la cartier la comunitate
„Drumul Taberelor” este un proiect recent, care pleacă de la ideea că „trebuie să reînvățăm să ne întoarcem la comunitatea în care trăim și să o valorizăm, indiferent că suntem ONGuri, actori privați, autorități administrative, instituții educaționale sau simpli cetățeni”. Este o inițiativă îndrăzneață și inedită, care își propune, printre altele, și organizarea unor ateliere pentru copii (pictură, robotică, drumming, foto etc.) și activități care să reunească talentele din cartier - trupe de dans, mici actori și cântăreți. Găsiți aici detalii despre proiect, imagini și povești de la activitățile derulate până în prezent.
marți, 12 iunie 2018
Vorba de educație - hai la joacă!
foto din arhiva personală |
Am citit azi o pledoarie recentă de la minunatul Ken Robinson pentru joaca „pe bune”, care nu e cea din locurile special amenajate în malluri sau cea organizată în detaliu de adulți, părinți sau profesori, ci cea din aer liber, nestructurată în vreun fel, în care copilul își inventează singur jocuri și se lasă condus de propria curiozitate. Pentru că acest tip de joacă e și o excelentă formă de învățare, beneficiile sunt imense pentru dezvoltarea fizică și emoțională a copilului. Pentru cine e interesat, articolul poate fi citit aici.
sâmbătă, 9 iunie 2018
Vorba de educație - exemplul Simona Halep
M-aș bucura dacă luni și în săptămâna ce urmează și care e și de final de an școlar, cu evaluări și premieri de tot felul, cât mai mulți profesori și directori ar folosi exemplul Simonei Halep și le-ar vorbi elevilor despre succesul acela adevărat și trainic, care nu vine prin „pile și relații”, oportunism și compromisuri, ci prin muncă, efort constant, perseverență și ambiție. (foto - Simona Halep, România, câștigătoarea de azi a turneului Roland Garros).
(photo credits: Getty)
Idei mici pentru schimbări mari - întâlnirea de evaluare anuală
photo credits - pinterest |
Pentru
că se apropie finalul de an școlar, iată o foarte bună modalitate de
evaluare a personalului, pe care am practicat-o cu succes și care
contribuie esențial la creșterea eficacității activității școlii pe care
o conduceți ca director.
Întâlnirea
de evaluare anuală are loc o dată pe an între director şi fiecare
membru al personalului. E o discuție prietenoasă, în cadrul căreia:
- se analizează activitatea persoanei evaluate, evidenţiindu-se punctele tari şi punctele slabe;
- se identifică nevoile de formare şi se explorează modalităţi de dezvoltare profesională;
- pot fi conştientizate diferenţele între percepţia de sine şi cea a celorlalţi;
- se pun în discuţie cooperarea între membrii personalului şi stilurile de comportament;
- se stabileşte un acord privind paşii concreţi de făcut pentru a îmbunătăți activitatea din anul şcolar viitor:
- directorul primeşte la rândul lui feedback privind stilul său de conducere.
- se analizează activitatea persoanei evaluate, evidenţiindu-se punctele tari şi punctele slabe;
- se identifică nevoile de formare şi se explorează modalităţi de dezvoltare profesională;
- pot fi conştientizate diferenţele între percepţia de sine şi cea a celorlalţi;
- se pun în discuţie cooperarea între membrii personalului şi stilurile de comportament;
- se stabileşte un acord privind paşii concreţi de făcut pentru a îmbunătăți activitatea din anul şcolar viitor:
- directorul primeşte la rândul lui feedback privind stilul său de conducere.
Foarte
important: întâlnirile de acest gen au loc într-un climat de respect şi
încredere reciproce, în care primează regulile feedback-ului şi ale
unei comunicări eficace 📚.
(sursa: „Management educațional”, 2011, MEN, autor A.Tîrcă)
(sursa: „Management educațional”, 2011, MEN, autor A.Tîrcă)
joi, 7 iunie 2018
Vorba de educație - cartea anului
Cred că e cartea anului pentru domeniul educației, de la un specialist
de marcă, Andreas Schleicher, „tătucul” PISA, și cu de toate în cuprins:
mituri spulberate ( de genul „copiii din medii defavorizate au
întotdeauna rezultate școlare slabe”, „elevi mai puțini în clasă
înseamnă rezultate mai bune”), echitate în educație, ce înseamnă un
sistem de educație performant și cum să ajungi acolo. Și are o dedicație
care îmi merge la suflet: „profesorilor din această lume care și-au
dedicat viața -adesea în condiții grele și fără a primi recunoașterea pe
care ar fi meritat-o - pentru a sprijini generațiile viitoare să-și
îndeplinească visurile și să-și facă un viitor.”În plus, ne e oferită
gratis, o putem citi aici: World Class.
miercuri, 6 iunie 2018
Când profesorii colaborează
Profesorii care colaborează în mod regulat cu colegii lor (predau în echipă, își dau feedback reciproc, organizează activități în comun și participă împreună la activități de dezvoltare profesională) vin cu mai mare drag la școală și sunt mai mulțumiți de ceea ce fac. Ușor de zis, greu de făcut, dar nu imposibil, dacă directorul nu încurajează concurența și invidia între cadrele didactice, ci construiește, pas cu pas, o comunitate profesională autentică, nu una de fațadă. Despre cum se poate face acest lucru, am scris și eu aici, pe baza experienței personale: https://ancatirca.blogspot.com/…/comunitatea%20profesional%…
(photo credits: OECD)