„Clasele flexibile” câștigă tot mai
mult teren în școli din diferite colțuri ale lumii și, pentru că am scris de
ceva timp despre acest concept și am promovat diverse idei de amenajare a unor
astfel de clase, m-aș bucura dacă le-aș
vedea și în școlile din România, publice sau private.
Clasele flexibile au apărut din
nevoia unor profesori creativi sau a unor directori vizionari de a adapta
spațiul școlii unor noi metode didactice, bazate pe interactivitate și menite a
facilita învățarea personalizată și a crește interesul și participarea copiilor
la activități. După principiul „funcția influențează forma”, tot mai multe școli au înțeles că
trebuie să își regândească periodic spațiul de care dispun pentru a ține pasul
cu schimbarea modului în care învață copiii. Se face astfel trecerea de la săli de clasă rigide și uniforme, la
spații care încurajează colaborarea și învățarea bazată pe proiect și
investigație.În aceste școli, designul sălilor de clasă facilitează dezvoltarea
competențelor pe care cercetarea pedagogică le consideră ca necesare în acest
secol: colaborare, inovare, creativitate, comunicare, responsabilitate,
cunoașterea de sine.
În astfel de spații, elevii nu mai
stau nemișcați cu orele în clasicele bănci
sau pupitre, ci își schimbă poziția în clasă, lucrează când stand pe o canapea,
când pe jos, când în picioare, când la o masă, în funcție de sarcinile de lucru
primite și de interesul și alegerea proprie. În clasele flexibile, pe lângă
clasicele pupitre (sunt elevi care preferă să stea și să lucreze acolo), au
apărut scaune de diferite mărimi și forme, fotolii, 1-2 canapele, covorașe, perne, măsuțe joase, birouri etc., în funcție de bugetele disponibile. E de
remarcat că mulți profesori care și-au transformat clasele în unele flexibile
au achiziționat mobilier la mâna a doua sau au folosit obiecte donate de
părinți și comunitate.
Clasele flexibile vin la pachet cu o
schimbare de viziune pedagogică și curajul de a abandona stilul de lucru relativ
comod, bazat pe fluxul de informație catedră-bănci și a-și asuma responsabilitatea
de a monitoriza un proces complex, în care fiecare elev învață în alt loc din
clasă.
Deși conceptul este unul relativ nou,
primele analize reliefează faptul că rezultatele școlare ale elevilor care învață în clase flexibile s-au
îmbunătățit, iar plăcerea de a învăța a
crescut și ea.
Sper că cine se va inspira din acest articol și va amenaja o astfel de clasă ne va da și nouă de știre, e important pentru un blogger să știe că ceea ce scrie are impact. Mulțumesc!
Sper că cine se va inspira din acest articol și va amenaja o astfel de clasă ne va da și nouă de știre, e important pentru un blogger să știe că ceea ce scrie are impact. Mulțumesc!
(foto credits- Edutopia)
Interesant si frumos ,eu cred ca lucrez deja asa lăsându-i pe copii să -și găseasca locul preferat din sala de clasa, la catedre(2) la masa ,,albă,,sau la măsuțe...mai aranjăm sala de clasa împreuna...la colegul preferat insist să lucrăm pe rând cu ficare, făcând turul prieteniei astfel se cunosc și se acceptă mai usor.Mai avem de învățat multe încă...multumim pentru idei!
RăspundețiȘtergereImportant e sa credem in conceptul educational care sta in spatele acestor clase flexibile, restul(amenajarea clasei etc.) se intampla mult mai usor. Cu drag!
Ștergere