Pagini

sâmbătă, 24 noiembrie 2018

Învățarea bazată pe proiect


Am văzut că în ultima perioadă crește și la noi interesul profesorilor față de învățarea bazată pe proiect/ project-based learning, o metodă cu care se lucrează în multe școli din lume, pentru că le dezvoltă elevilor gândirea critică, curiozitatea și acel „I need to know feeling” care îi face să vină cu drag la școală în fiecare zi.

Învăţarea pe bază de proiect este o modalitate de lucru care îi implică pe copii în activităţi de investigare a unor probleme din viața reală, acestea finalizându-se cu realizarea unor produse concrete.

De la bun început, trebuie să facem distincția între proiect și învățarea bazată pe proiect. Astfel, când fac un proiect la școală:
  • individual sau în grup, copiii caută și prezintă informații despre o anumită temă; 
  •  copiii realizează un poster pe tema X, prin care informații de-a gata sunt asamblate într-un poster mai mult sau mai puțin creativ, care se prezintă într-un mod mecanic în fața clasei; 
  • lucrează în cadrul unei singure discipline de studiu, pe o perioadă limitată de timp;
  • nu rezolvă probleme din viața reală;
  • se focalizează pe produs;
  • nu au nevoie de sprijinul profesorului.
       

Când e vorba de PBL:
  • profesorul  e doar facilitator al învățării;
  • elevul e implicat deplin în învățare;
  • are loc o extindere a relațiilor dincolo de zidurile școlii, în comunitate etc.
  • se lucrează pe grupe, pe o perioadă mai lungă de timp;
  • abordarea este una transdisciplinară/ interdisciplinară;
  •  se folosesc tehnologiile în învățare.
 Elevii care participă la activități de PBL își dezvoltă: 
  • abilități complexe de investigare, cercetare, analiză, gândire critică;
  • încrederea în sine;
  •  „A need to know feeling”, „Aha moment”; 
  •   atitudine bună față de învățare;
  •  responsabilitatea față de propria invatare;
  • curiozitatea intelectuală, abilitățile de colaborare și comunicare.
Etape în PBL, conform The Project Approach de Dr. Sylvia C. Chard:

Etapa 1: se stârnește interesul copiilor față de subiectul ales, încurajându-i pe copii să împărtășească întâmplări și experiențe personale; copiii sunt ajutați să formuleze întrebări („driving questions”)la care urmează să găsească răspunsuri.

Etapa 2: începe investigația și profesorii organizează vizite pe teren, discuții cu adulți care sunt experți în domeniu. Tot în această fază copiii consultă cărți, se uită pe site-uri internet, vizionează filmulețe/ videos etc. Pe măsură ce învață despre subiectul investigat, copiii folosesc forme diverse de a ilustra ce au aflat și împărtășesc noile cunoștinte cu colegii de grupă.

Etapa 3: este cea în care profesorii ghidează formularea concluziilor și îi ajută pe copii să își finalizeze lucrările. Copiii împărtășesc munca lor cu părinții, copiii din alte clase, membri ai comunității care i-au ajutat în procesul de investigație.

Etapa 4: evaluarea făcută de profesor referitor la ceea ce au învățat copiii prin derularea proiectului.

De subliniat că proiectele de acest tip au ca scop atingerea unor obiective educaţionale din curriculumul existent și nu sunt demersuri paralele cu acesta.

Las aici și o structură logică pe care am conceput-o și care trebuie avută în vedere când se dorește inițierea unor astfel de activități:

  1. Tema – o alegem în funcție de interesele copiilor, întrebări/curiozități care apar în grup/ clasă
  2. Obiective de învățare – cunoștințe și abilități/ competențe din curriculum
  3. Întrebările la care vrem răspuns prin proiect/„driving questions” (răspunsurile se vor regăsi în produsul final)
  4. Cercetare prin diverse activități – ce vom face pentru a găsi răspuns la întrebări (citit, vizite în comunitate, internet, experimente, discuții, vizionări filme , experți, părinți etc.)
  5. Resurse  - materiale, umane (colaborări), timp, financiare etc. /PBL corner în clasă
  6. Produs/produse – în ce formă „transpunem”/ ilustrăm ce am aflat ( carte, film, construcție, expoziție, video etc.)
  7. Public – cui prezentăm proiectul (colegi, părinți etc.)
  8. Evaluare – de produs și de proces

Succes! Și dați de știre despre cum aplicați ideile de pe acest blog, aici sau pe pagina de facebook!

https://youtu.be/dhwuQU2-g5g

2 comentarii:

  1. Mulțumiri, pentru sublinierea plină de substanţă! De-a lungul timpului, începând cu,aproximativ, 2005, am lucrat în formula aceasta, dar generaţiile se succed şi este mereu necesară o aducere la zi. Cum am reuşi să organizăm un webinar pe tema învăţării cu ajutotul proiectelor, pe care să îl susţineţi? Vă mulțumesc, Monica Serbănescu, 0723224247

    RăspundețiȘtergere