foto din arhiva personală (prin anul 2000) |
O listă la îndemână, de verificat dacă și în școala voastră spațiul e
unul prietenos. Pentru că starea de bine și cu un spațiu prietenos se
ține🙂:
SPAȚIUL
școlar prietenos – listă de control
⌵în clase
există panouri pe care sunt expuse lucrările elevilor la diferite discipline;
⌵elevii au
responsabilităţi în ceea ce priveşte selectarea şi expunerea lucrărilor;
⌵afişajele sunt schimbate regulat şi
reactualizate;
⌵pereţii claselor sunt pictaţi cu desene
adecvate vârstei;
⌵mobilierul
din clase este modular şi se rearanjează în funcţie de tipul de lecţie (de
exemplu, o dispunere a mobilierului în semicerc / oval încurajează discuţiile,
interacţiunea, dezvoltarea de relaţii interpersonale);
⌵există o mică bibliotecă în fiecare clasă;
⌵ clasele au
elemente de cultură expresivă: simboluri specifice, imnul clasei, sloganul
clasei, ceremonii specifice, regulile clasei etc.;
⌵elevii au responsabilităţi în clasă ce vizează
mediul şcolar: îngrijirea florilor, aranjarea mobilierului, serviciul zilnic
etc.;
⌵în clase / holuri există dulăpioare
individuale pentru elevi;
⌵pe holuri
sunt panouri cu informaţii despre activitatea şcolii, fotografii, anunţuri,
lucrări ale elevilor, prezentări de acţiuni ale consiliului elevilor, expoziţii
tematice etc.;
⌵geamurile
holurilor/ claselor sunt pictate în culori şi modele vesele;
⌵pereţii
cancelariei sunt folosiţi pentru panouri informative, expunerea unor materiale
noi din domeniul educaţiei etc.;
⌵în
cancelarie există facilităţi pentru profesori: etajere pentru bibliorafturi şi
diverse materiale, spaţii individuale de corespondenţă, dulăpioare personale,
flip-chart cu anunţuri, mobilier modular pentru lucru individual şi / sau în
grup, televizor, video, cafetiere, frigider etc.;
⌵în pauze
se ascultă muzică;
⌵ soneria
care anunţă pauzele are o melodie veselă;
⌵elevii au
acces în toate spaţiile şcolii;
⌵nu există
intrări separate pentru elevi şi profesori;
⌵elevii şi
profesorii au acces permanent la echipamentele şcolii — computere,
fotocopiatoare etc.;
⌵spaţiile,
echipamentele, instalaţiile nu pun în pericol siguranţa copiilor;
⌵terenurile
de joacă şi bazele sportive corespund standardelor necesare şi nu pun în
pericol sănătatea copiilor;
⌵în şcoală
se derulează un program de educaţie pentru igienă şi sănătate în care şi copiii
au responsabilităţi de organizare;
⌵există
afişaje de atenţionare privind curăţenia în diferite locuri din şcoală — holuri,
toalete etc.;
⌵există un
sistem de recompense şi sancţiuni în ceea ce priveşte păstrarea/ amenajarea
mediului şcolar;
⌵grădina
şcolii este întreţinută în toate anotimpurile, inclusiv prin acţiuni ale
elevilor;
⌵în curtea
şcolii sunt marcaje pentru diferite jocuri;
⌵grupurile
sanitare sunt curate;
⌵personalul
de îngrijire este responsabilizat să întreţină spaţiile şcolii.
(A.Tîrcă, E.Rădulescu – O școală prietenoasă, Editura
Humanitas, 2005)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu