Pagini
▼
miercuri, 31 iulie 2019
Gardner și TIM, din nou
Am mai scris despre asta, cred că dacă vrei să valorizezi inteligențele multiple la clasă și să faci din fiecare copil un ”star”, e nevoie de individualizarea învățării și de varietatea formelor și metodelor de predare. E nevoie să te apropii de fiecare copil și să îl ajuți să învețe cum poate el mai bine și să facă progres, pe de o parte. Iar pe de altă parte, trebuie să nu predai doar într-un singur fel, mereu cu aceleași metode, întotdeauna cu tabla, creta și caietul de notițe, ci să transmiți cunoștințele și să formezi abilitățile cât mai atractiv, folosind tot felul de modalități, mijloace și resurse. Pentru ca lecția să îi placă și copilului care e inteligent muzical și celui care se exprimă cel mai bine prin mișcare și celui care se pricepe la cuvinte și celui care e logic și matematic și celui care iubește natura și chiar și artistului și reflexivului și comunicativului. Cam despre asta e vorba în educație. Excelent acest interviu recent cu Howard Gardner, creatorul teoriei inteligențelor multiple -TIM (https://howardgardner.com/2019/07/22/children-and-multiple-intelligences-an-interview-with-les-plumes/).
vineri, 19 iulie 2019
Vorba de educație - despre directori
Cursurile și întâlnirile mele cu directorii de școli și cărțile și articolele de management educațional pe care le-am scris au la bază ideea că schimbarea în educație depinde de ceeea ce fac și de cum sunt cei care conduc școlile. Din experiența proprie de fostă directoare și din ce am mai văzut și citit, sunt convinsă că un director de școală are un rol esențial în schimbarea în bine a unei școli și că nu se poate face reformă cu o persoană care nu are nici competențele, nici valorile morale necesare pentru a conduce echipa școlii printr-un proces real și profund de schimbare.
Pentru că, dacă director bun nu e nimic nu e, e mult de lucru prin zona aceasta pe la noi. De exemplu, cred că directorii au mare nevoie să știe cum se construiește o comunitate profesională autentică și puternică, în care profesorii lucrează împreună, dialoghează, îşi împărtăşesc experienţele, au aceleași credinţe şi valori, colaborează şi fac eforturi comune pentru ca FIECARE copil să progreseze
( accesul la publicațiile din imagine este gratuit, pe blog, la acest link http://ancatirca.blogspot.com/p/blog-page.html)
duminică, 14 iulie 2019
Vorba de educație - întâlniri în grădină (3)
foto din arhiva personală, iulie 2019 |
Întâlnire în grădină, cu o fană pătimașă a Simonei Halep, nu-i scapă niciun meci 🙂. Dacă te uiți mai atent, au aceeași culoare a ochilor. Altfel, Flori Bratu e una dintre miile de profesoare (și profesori) cu har și caracter, despre care nu se vorbește și nu se scrie nicăieri, dar care muncesc cu conștiinciozitate, rigurozitate și drag de copii și fac ca totuși sistemul să nu se blocheze sub vremuri. O știu de când era în clasa a 6-a, când era pur și simplu îndrăgostită de orele mele și de limba engleză și îmi dăruia frunze presate și rebusuri făcute de ea. De ceva ani, predă și ea limba engleză la liceul teoretic din Pucioasa. #întâlniriîngrădină
Vorba de educație - întâlniri în grădină (2)
(În grădina de la Pucioasa, mai, 2019, photo credits: Alex Coman Photography) |
Despre amintiri din anii de școală, despre cum e viața în UK și cum e cu ”finding your element” chiar în Londra. Cu Viorela, care a venit să îsi vadă fosta profesoară și directoare cu emoția aceea sinceră care te topește, cu semințe de flori care atrag fluturii, alese de la Sainsbury's și o cutie de Earl Grey.
sâmbătă, 13 iulie 2019
Vorba de educație - exemplul Simona Halep
(photo credits WTA - Simona Halep, România, câștigătoarea de azi a turneului de tenis de la Wimbledon ) |
Am mai spus, dar azi trebuie să zic iar, ce lecții grozave de dirigenție s-ar putea face în școli având-o ca subiect pe Simona Halep! S-ar putea discuta cu copiii despre muncă, ambiție și curaj. Sau despre profesionalism și lucrul bine făcut. Sau despre succesul acela adevărat și trainic, care nu vine prin „pile și relații”, oportunism și compromisuri, ci prin muncă, efort constant, perseverență și ambiție. Și, nu în ultimul rând, despre bun simț, modestie și naturalețe.
marți, 9 iulie 2019
Vorba de educație - un răspuns
Un răspuns scurt la tot felul de discuții referitoare la examene, evaluarea națională etc., la diverse ierarhii și topuri ale școlilor și județelor în funcție de notele de 10 primite și de procente, la controversele referitoare la note (contează sau nu) sau la examene (ne trebuie în sistem sau nu). Dacă ești părinte și constați că al tău copil a progresat și e fericit în clasa lui, stai liniștit, ești în școala potrivită.
Dacă ești profesor și fiecare elev al tău are rezultate mai bune decât acum un an, înseamnă că ți-ai făcut bine treaba. Dacă ești director și ai monitorizat cu seriozitate și tot anul evoluția elevilor și modul în care se produce învățarea la clase și ai intervenit acolo unde era nevoie de mai bine, înseamnă că ai fost un manager priceput și ai condus o școală bună.
Știu că e greu, că nu se întâmplă mai deloc, dar se poate.