foto din arhiva personală - key speaker PPTS conference, 2010) |
Așa cum li se întâmplă și altora care
vorbesc despre educație, aproape că nu există interviu în care să nu primesc o întrebare despre cum ar ar trebui să fie școala românească, ce și cum ar
trebui schimbat pentru a avea educație modernă și școli de sec.21.
Pentru
că la un moment dat în viața mea, împreună cu o echipă de profesori curajoși,
am transformat, din poziția de director, o școală de stat tradițională în cea mai
inovatoare școală din România, am tot scris și am tot vorbit prin diferite
locuri și de multe ori (în special prin străinătate, la noi subiectul nu prea a
interesat pe nimeni) despre schimbarea în care eu cred și anume reforma din
interior - despre cum școlile se pot reforma și reinventa prin forțe proprii,
prin dezvoltare instituțională, school-based development, cum se spune pe la alții.
Foarte pe scurt (pentru
că în detaliu, despre ce și cum se realizează această intervenție, cu ce tipuri de activități și
mecanisme, am scris în cele 4 cărți de management publicate ), răspunsul meu
e mai mereu același. Școala românească ar trebui să
fie una care să asigure progresul FIECĂRUI copil, în raport cu rezultatele
anterioare și mediul socio-cultural din care provine. Iar
pentru ca acest lucru să se întâmple, eu nu pot să propun vorbe, ci
fapte,
adică un model de transformare pe care l-am creat și pe care l-am
aplicat, acum
ceva ani, într-o școală de STAT (nu privată, atenție, căci sunt
chestiuni absolut diferite!) din România, model care a fost validat la
vremea
lui de Banca Mondială, ISE, MEN, Universitatea din București și de
experți în
educație valoroși ca fiind unul de succes și care a fost replicat (bucățele din el!) prin
destule
locuri din țară ( chiar și în primele școli private din România), atât cât s-a putut (fără rețele de socializare și fără
vreo intervenție specială în sistem care să vizeze acest lucru și să fie
sprijinită financiar – nu s-a putut atunci, așa au fost vremurile!!) de
către
miile de profesori, directori de școli, inspectori, universitari,
experți etc.
care l-au văzut cum funcționează la el acasă.
De-a lungul anilor, am descris în detaliu acest model de transformare a unei școli de stat pe blogul „Despre educație-reforma la firul ierbii”, iar pe scurt, e așa:
De-a lungul anilor, am descris în detaliu acest model de transformare a unei școli de stat pe blogul „Despre educație-reforma la firul ierbii”, iar pe scurt, e așa:
- schimbarea în educație începe (și) cu tine
- reinventează-te la firul ierbii pentru a fi o școală modernă #făraidinceai
- fixează reperul, unde vrei să ajungi, ce înseamnă o școală bună #schimbareacaocălătorie, #leadershipjourney
- leadership performant #dacadirectorbunnuenimicnue
- un scop comun și aceleași valori împărtășite de tot personalul #știmcătreceneîndreptăm
- competențe pentru secolul 21 #învățămpentruviitoruri
- dezvoltarea gândirii critice – țintă în planul de dezvoltare
- accent pe autoevaluare, reflecție, evaluare formativă #fiecarecopilprogresează
- învățare cu stare de bine pentru profesori și pentru elevi #copiișiprofesorifericiți
- învățare cu bucurie sau bucuria învățării #thejoyoflearning
- spațiu educațional prietenos #școalăprimitoare
- vocea elevilor auzită #școalademocratică
- activități de dezvoltare personală cât mai multe (teatru, dans, muzică cenaclu etc.) #haicuartaînșcoală
- profesori de calitate, formați, care lucrează împreună #comunitateaprofesională
- management participativ #schimbămșcoalaîmpreună
- părinții aproape #școalăprietenoasăcupărinții
- comunitatea aproape #ittakesawholevillagetoraiseachild
💚Schimbarea în educație ești (și) TU!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu