Pagini

joi, 30 ianuarie 2020

Starea de bine a profesorilor à la OECD


OECD ne-a obișnuit deja cu materialele lor valoroase referitoare la well-being. Iată un model propus de ei într-un document recent, model care definește starea de bine a profesorilor în jurul a patru componente cheie:

1. Stare de bine fizică și mentală (sănătate fizică și mentală)
2. Stare de bine cognitivă (cunoștințe și deprinderi necesare practicării meseriei)
3. Stare de bine subiectivă (echilibru afectiv și emoțional)
4. Stare de bine socială (calitatea relațiilor)


Cadrul OECD explorează modul în care condițiile de muncă atât la nivel de sistem, cât și la nivel de școală, pot avea impact asupra stării de bine a profesorilor. Sunt prezentate și cele două tipuri de rezultate preconizate în ceea ce privește starea de bine a profesorilor: nivelul de stres și intenția de a părăsi profesia și impactul asupra calității procesului didactic și stării de bine a elevilor.

 În plus, sunt prezentate și câteva modalități de analiză a stării de bine și exemple de indicatori de măsurare.

Documentul poate fi citit aici.

sâmbătă, 25 ianuarie 2020

Reforma educației ești (și) tu

Add caption

„E greu de spus exact în cât timp se implementează o adevărată reformă a educației, dar e clar că durează, pentru că nu poți schimba ușor un sistem atât de complex, structuri încremenite și, mai ales, mentalități...Ca o reformă de sus în jos să aibă succes e nevoie de analize serioase ale stării de fapt, de viziune, de adevărați specialiști în domeniu, de pregătire extrem de riguroasă, în care să se anticipeze reacții, posibile blocaje, obstacole și soluții prin care acestea pot fi depășite, e nevoie de o fază de pilotare a schimbărilor propuse, de dialog și consens al tuturor părților implicate, profesori, părinți, elevi, cercetători, autorități în domeniu, de acord politic pe termen lung pentru susținerea și continuarea direcțiilor de reformă...E greu, lucrurile se leagă cu dificultate, nu știm să punem cărămizi pe ce am construit deja, ne complicăm, ne opintim și ne blocăm prea adesea. Eu cred că până ne revenim și se limpezesc apele acolo sus, să nu mai pierdem timpul și să facem ceva, care pe unde putem, pe la firul ierbii. Noi toți, cei care suntem pasionați și interesați de educație, oameni dedicați din școli, ONG-uri, asociații ale elevilor, părinți, experți, mass-media. Că e o întâlnire cu profesorii, un curs bun de formare, o inițiativă, o campanie de advocacy, o activitate de voluntariat, un proiect inovator, sunt multe care se pot face și se fac deja. Sunt mulți tineri implicați în astfel de activități și acest lucru e foarte bun, pentru că ei aduc un aer proaspăt și perspective noi, de care avem nevoie. Iar când fac pereche cu specialiști cu experiență, chiar se produc schimbări de substanță.”

(sursa: https://romanialibera.ro/societate/educatie/interviu--anca-tirca--specialist-in-educatie--calitatea-unui-sistem-de-invatamant-este-data-de-cei-99--elevi-neolimpici-408218)

miercuri, 15 ianuarie 2020

Basmul cu Eminescu

13.01.2020, CCE Pucioasa
Acum două zile am auzit acest basm povestit magistral în fața noastră pe scenă de Ion Caramitru și mi-a plăcut.

“Pe vremea când Dumnezeu şi Sfântul Petru umblau pe pământ sub chipul unor moşnegi gârbovi sprijiniţi în toiag şi cu sandale rupte, se întâmpla să bată pe la uşile oamenilor la căderea nopţii, iar de multe ori erau izgoniţi.
 
Odată i-a prins noaptea pe câmp şi odată cu ea o ploaie care le-a udat veşmintele şi i-a umplut de noroi. Şi tot rătăcind ei, numai într-un târziu au ajuns la marginea unui sat, abia au îndrăznit să bată cu toiagul în prima poartă. Câinii mari s-au repezit să-i sfâşie, dar numaidecât s-a auzit un glas bărbătesc, întrebând cine bate. Şi au răspuns:
– Oameni buni!

 
Atunci omul, potolind câinii, i-a poftit în casă unde nevasta şi copiii abia se treziseră din somn. El a început să dea porunci, dar cu blândeţe.
– Mario, ia mai pune nişte vreascuri pe foc! Tudore, dă fuga la fântână după o doniţă cu apă proaspătă! Ileano, ia vezi tu de o oală cu lapte!
Și le-au dat să se spele şi să se şteargă cu ştergare albe şi i-au ospătat şi i-au pus să doarmă într-o odaie care mirosea a gutui şi busuioc.

 
A doua zi dimineaţă, iar le-au dat să se spele, i-au ospătat, le-au pus şi în traistă nişte mere cum nu mai văzuseră şi le-au urat drum bun.
Cum au ieşit din sat, Sfântul Petru a început să se roage la Dumnezeu.:
– Doamne, fă ceva pentru oamenii aceştia, că tare ne-au primit frumos!
– Ce-ai vrea să fac, Sfinte Petre, că ai văzut că nu erau nevoiaşi.
– Fă ceva, fă să-şi vadă măcar o dată sufletul.
– Să-şi vadă sufletul, spui, Sfinte Petre?
– Da, Doamne, să-şi poată vedea sufletul, aşa cum vedem noi plopul acela, de acolo.
– Bine, Sfinte Petre, a spus Dumnezeu, privind gânditor satul din vale.

 
Iar după o vreme, din neamul acela de oameni s-a născut Mihai Eminescu.” (Geo Bogza, “Basm”) 


(text preluat de pe pagina de FB a Facultății de Litere Universitatea din București)

sâmbătă, 11 ianuarie 2020

O clasă flexibilă, la noi


Îmi face mare plăcere să distribui azi aceste imagini ale unei 𝐜𝐥𝐚𝐬𝐞 𝐟𝐥𝐞𝐱𝐢𝐛𝐢𝐥𝐞 (de la noi, nu de la alții, cum am tot făcut), concept despre care am scris de mai multe ori pe blog și pe care l-am promovat cu diverse ocazii. După principiul „funcția influențează forma”, un profesor bun și creativ își regândește spațiul de care dispune pentru a ține pasul cu schimbarea modului în care învață copiii. Se face astfel trecerea de la săli de clasă rigide și uniforme, la spații care încurajează colaborarea și învățarea bazată pe proiect și investigație. Designul unei astfel de clase facilitează dezvoltarea competențelor/ deprinderilor/ atitudinilor pe care cercetarea pedagogică le consideră ca necesare în acest secol: colaborare, inovare, creativitate, comunicare, responsabilitate, cunoașterea de sine și câte altele. Felicitări, Sorina Iacob, de la Școala „George Poboran” din Slatina!


P.S. Încă o confirmare că, dincolo de politici educaționale și ministere de profil, învățarea modernă, de secolul 21, se întâmplă oriunde există oameni în școli și în comunitate care sunt bine pregătiți, acceptă schimbarea și au drag de copii și de educație.



vineri, 10 ianuarie 2020

Colțul de lectură din clasă



Am văzut în multe școli din Europa, dar și pe la noi, colțuri de lectură amenajate în clase ca spații atrăgătoare  și primitoare, în care copiii se pot retrage pentru câteva minute de citit în liniște și în care  pot găsi o carte de care au nevoie. Am adunat aici câteva poze pentru cei doresc să aibă și ei un colț de lectură în clasă, unul care să nu fie însă de decor, ci chiar să fie folosit de copii. 

Să nu uităm însă, că oricât de minunat ar arăta colțul de lectură din clasă, entuziasmul  și pasiunea pentru citit nu se dezvoltă decât cu profesori care transmit ei înșiși și în fiecare zi entuziasm și pasiune pentru citit copiilor cu care lucrează.







(sursa photos - pinterest)

LE: iată și câteva colțuri de lectură din școlile de la noi:

cls. inv. Mirela Canonenco din Scoala Tritenii de Jos, Cluj

cls. inv. Sorina Iacob, Școala „George Poboran” Slatina

My Space by Marciana Streza, Făgăraș
 L.E.:colțuri de lectură la Liceul Tehnologic Traian Vuia din Tăuții Măgherăuș, Maramureș:





Scoala Balesti, Vrancea



miercuri, 8 ianuarie 2020

Vorba de educație - the importance of being little


Unul dintre cele mai bune articole de pe Edutopia (Best of Edutopia 2019) poate fi citit aici și este despre ”the importance of being little” și despre cum, din teama noastră de eșec și copleșiți de fricile noastre de părinți și de profesori că nu facem tot ce trebuie, de multe ori, îi 𝙛𝙪𝙜𝙖̆𝙧𝙞𝙢 𝙥𝙚 𝙘𝙤𝙥𝙞𝙞 𝙥𝙧𝙞𝙣 𝙥𝙧𝙤𝙥𝙧𝙞𝙖 𝙘𝙤𝙥𝙞𝙡𝙖̆𝙧𝙞𝙚 și îi transformăm în adulți mai devreme decât se cuvine. 

Și, din nou, despre calitatea educației, care înseamnă, în primul rând, relațiile și atmosfera din clasă, profesori cărora le pasă de FIECARE elev al lor, la FIECARE lecție.

duminică, 5 ianuarie 2020

Vorba de educație - provocarea celor 20 de minute


Fac un pic de documentare pentru #toatășcoalacitește și am dat peste acest infografic. Se numește
„ provocarea celor 20 de minute”, a reieșit din studiile realizate de Community Foundation of Greater Dubuque în cadrul ”The Dubuque Campaign for Grade-Level Reading” (am verificat, sunt OK și cu activitate serioasă și programe foarte bune) și promovează ideea că, 𝑑𝑎𝑐𝑎̆ 𝑢𝑛 𝑐𝑜𝑝𝑖𝑙 𝑐𝑖𝑡𝑒𝑠̦𝑡𝑒 20 𝑑𝑒 𝑚𝑖𝑛𝑢𝑡𝑒 𝑝𝑒 𝑧𝑖, 𝑖̂𝑛𝑡𝑟-𝑢𝑛 𝑎𝑛 𝑑𝑒 𝑧𝑖𝑙𝑒 𝑣𝑎 𝑑𝑎 𝑝𝑒𝑠𝑡𝑒 1,8 𝑚𝑖𝑙𝑖𝑜𝑎𝑛𝑒 𝑑𝑒 𝑐𝑢𝑣𝑖𝑛𝑡𝑒, 𝑖𝑎𝑟 𝑙𝑎 𝑡𝑒𝑠𝑡𝑎̆𝑟𝑖𝑙𝑒 𝑛𝑎𝑡̦𝑖𝑜𝑛𝑎𝑙𝑒/ 𝑠𝑡𝑎𝑛𝑑𝑎𝑟𝑑𝑖𝑧𝑎𝑡𝑒 𝑣𝑎 𝑝𝑒𝑟𝑓𝑜𝑟𝑚𝑎 𝑚𝑎𝑖 𝑏𝑖𝑛𝑒 𝑑𝑒𝑐𝑎̂𝑡 90% 𝑑𝑖𝑛𝑡𝑟𝑒 𝑐𝑜𝑙𝑒𝑔𝑖𝑖 𝑠𝑎̆𝑖.

joi, 2 ianuarie 2020

La o VORBĂ - POVESTE despre educație - poveste în poveste


 De-a lungul vieții, am fost și eu inspirată de câțiva oameni-poveste, cărora, cu recunoștință, încă le trimit din când în când un gând bun sau le scriu o felicitare de ziua lor sau de Crăciun.

Am fost onorată ca în toamna lui 2019 să sprijin un grup de liceeni din Pucioasa și pe profesoara lor, Mihaela Diaconescu, să participe la concursul EUROSCOLA  organizat de MEN și Parlamentul European, competiție care a constat în promovarea în comunitate a mesajului #educațiaschimbăvieți, în identificarea unei personalități locale cu un „parcurs demn și frumos în viață prin educație” și realizarea unei prezentări scrise de max. 3 pagini a persoanei respective, în lb. română și în lb. engleză (despre tot ce s-a întâmplat în acest proiect se poate citi aici). Iată ce a ieșit și cu ce poveste echipa Colegiului Național „Nicolae Titulescu” din Pucioasa a câștigat concursul Euroscola 2019:

Și dacă astăzi este despre lideri, despre eroi ai zilelor noastre, despre oameni care inspiră oameni, ne-am gândit să vă dăruim povestea de succes a Ancăi Tîrcă, acea poveste care dovedește că da, se poate. Nu există școală prea mică, oraș prea mic, vis prea mic, poveste de necrezut. Putem visa să ne transformăm sau să transformăm școli și comunități, dacă îndrăznim, vrem și ne lăsăm inspirați.



Anca Tîrcă,  poveste în poveste
Motto : “Pentru mine a fost mereu vorba de educație. Am reformat școala de stat în care lucram, am transformat un mic proiect de școală privată într-unul de succes, am fost printre cei care au modernizat curriculumul și formarea profesorilor în România, am scris multecărți și am realizat o serie de studii și analize, am fost mentor pentru mii de profesori și școli, am implementat numeroase proiecte și am consiliat instituții și organizații de marcă din țară și din străinătate Am, prin urmare, ce să spun, când vine vorba de educație.” (Anca Tîrcă)

„În cele mai multe povești, există personaje fabuloase, obiecte magice, tărâmuri fermecate și întâmplări miraculoase, într-un timp și spațiu imaginar. În povestea noastră, Anca Tîrcă este un personaj real, care a trăit și trăiește în România, și care, ca într-o poveste cu final fericit, a schimbat miraculos, oameni și școli, în numele și pentru o educațe mai bună. Și tot ca în basme, în povestea Ancăi Tîrcă au existat și motive: motivul drumului, motivul luptei, motivul obstacolelor, motivul victoriei sau motivul iubirii. Și, da, ca într-un basm, tema generală a fost lupta dintre bine și rău, concretizată însă diferit, ca lupta între dreptate și nedreptate, adevăr și minciună, curaj și lașitate, generozitatea și egoism, acțiune sau delăsare. Povestea Ancăi este o poveste a unui OM devenit personalitate, care a fost inspirat prin educație și inspiră, la rândul său, educație.
Așadar, a fost o dată, ca niciodată o persoană care ne-a inspirat să scriem povestea ei. Anca Tîrcă s-a născut în Pucioasa, Dâmbovița, într-o lună pe care am aflat că o iubește foarte mult, pentru bogăția de flori din grădina ei - iulie, în 1957. A crescut și a învățat. Și a început să scrie povești de viață și povești care schimbă vieți.
 Povestea Ancăi - elevă este despre întâlnirea cu prințesa care schimbă vieți. Este povestea care s-a întâmplat la limita dintre magic și realitate, într-o mansardă mică, cu parfum de epocă, cu cărți și reviste englezești și franțuzești, cu bune maniere și educație din plin. Anca a avut șansa să învețe limba engleză și limba franceză, în lecții private, de la prințesa Elena Donici Cantacuzino, exilată de comuniști în Pucioasa și a avut inspirația de a învăța de la prințesă demnitatea, bucuria de a împărtăși, eleganța, rafinamentul și, poate, stilul de om și de profesor. Este despre Anca inspirată de prințesă.
Povestea Ancăi - viitoare profesoară de limba engleză a început la Facultatea de limbi și literaturi străine din cadrul Universității din București. Și, ca într-o poveste frumoasă, Anca Tîrcă s-a întors în orașul în care s-a născut, mai întâi ca profesoară de limba engleză în liceul în care a învățat (acum, Colegiul Național “Nicolae Titulescu”), apoi în școala în care a fost elevă. Anca Tîrcă este acea profesoară de limba engleză, care oferea elevilor săi altfel de lecții, făcea altfel de ore de limbă engleză, cu muzică bună, cu altfel de texte și materiale, în plin comunism. Este despre Anca inspiratoare pentru elevii ei. („Mi-e dor de anii când vă eram elevi. Îmi dau seama si mai mult că ne-ati oferit o școală ‘ca afară’ și chiar mai mult, cu atâta pasiune și dragoste. O moștenire extraordinară pentru care generații întregi vă sunt recunoscătoare.” - Andrada Bleahna, expert traducător în UK, fostă elevă; “Anca Tîrcă a reprezentat pentru mine un model de profesor și de om, care m-a inspirat și mi-a schimbat viața! O profesoară care inspira într-o vreme când nu existau manuale digitale, o profesoară ale cărei ore mă fascinau deși nu existau metode interactive de predare, o profesoară care mă motiva să lucrez în plus, un astfel de profesor mi-a schimbat viața, în bine, desigur, atunci când eu am decis să devin profesoară de engleză! De aceea, în fiecare an, în a șaptea zi din iulie, o vizitez pe Anca în grădina cu minuni, îi mulțumesc că există în viața mea, îmi vorbește despre florile ei care îmi dau energie pozitivă, ne amintim de alte timpuri, gândim numai de bine, ne împărtășim bucurii și le punem în vorbe frumoase și sincere… Adevărat este că un profesor bun este cel care inspiră ! Anca Tîrcă este un profesor care inspiră !" - Florentina Bratu, profesoară de lb. engleză.)
Anca Tîrcă a continuat să învețe și a absolvit numeroase cursuri și programe postuniversitare din SUA, Marea Britanie, Olanda, Slovenia, Italia, Cehia  și Polonia, având certificare ca trainer internațional în programe de dezvoltare a gândirii critice, management educațional, manager de proiect, formator național pentru reforma educației,  specialist în dezvoltarea resurselor umane și educația adulților.
Povestea Ancăi - directoare a școlii în care a fost elevă, Școala nr. 4 din Pucioasa (1997-2005), căreia, ulterior, i-a dat numele de “Elena Donici Cantacuzino”, în memoria și în semn de respect pentru prințesa cantacuzină, a fost una cu și despre miracole. Este despre Anca Tîrcă care a visat o școală altfel, într-o perioadă în care rutina, încremenirea în proiect, aplicarea uniformă de regulamente și lipsa de inițiativă defineau școlile din România. Este despre Anca vizionară și inspiratoare pentru profesorii și elevii școlii. (“La mine la școală s-a predat curajul. Am învățat să spunem lucrurilor pe nume, am învățat să ne deschidem  și să nu ne fie frică să creștem. Și am învățat să ne jucăm - cu emoții, cuvinte și frici. Și să le acceptăm. Poate că de-asta fiecare dintre noi a rămas puțin mai copil, putin mai ancorat acasă, puțin mai liber decât alți copii, din alte școli. Mulțumesc, Anca! - Maria Doda, creative director la MRM/ McCann, anterior Social Media Manager la PRO TV).
Anca Tîrcă a introdus la Școala 4 Elena Donici Cantacuzino din Pucioasa, în anul școlar 1991-1992, prima uniformă școlară modernă din România post comunistă. A înființat primul consiliu al elevilor din România, în Școala nr. 4 din Pucioasa; ulterior, ideea s-a răspândit în toată țara și a fost preluată și de ministerul educației. În plus, prima președintă a Consiliului Național al Elevilor a fost o elevă din Pucioasa, Raluca Voicu, care a învățat la Școala nr. 4 și apoi, la Colegiul Național “Nicolae Titulescu”. Și a transformat mica ei școală, din orașul ei mic, într-una dintre cele mai reformiste școli din România, vizitată și apreciată de specialiști în educație din toată ţara și din străinătate, de reprezentanți ai Băncii Mondiale, miniștri ai educației, pedagogi și cercetători în educaţie. Este despre Anca inspiratoare pentru alți profesori și factori de decizie din țară și străinătate. („Şcoala Nr. 4 din Pucioasa e un „miracol românesc”. Ea arată că reforma învăţământului este nu numai necesară, ci chiar posibilă. Îmi vine greu să cred că se poate vedea ceva asemănător în prea multe părţi din ţară. Din păcate! Şcoala Nr.4 este un model activ, o şcoală care a înţeles, în primul rând datorită unui om de excepţie – Anca Tîrcă – şi datorită unei echipe de excepţie, că reforma o facem noi profesorii, o facem şi o inventăm noi, şcoala, părinţi comunitate, cu toţii laolaltă.” - 2001, Alexandru Crișan, expert internațional pe educație, fost președinte al Centrului Educația 2000+).
Povestea Ancăi  freelancer-specialist în educație în România și în străinătate a început oficial în 2005, însă Anca lucrase în numeroase proiecte și înainte de a renunța la învățământ. Este despre Anca team leader al unor echipe internaționale, key-expert și consultant  pentru diverse companii, instituții și organizații - Banca Mondială, WYG International UK, Ministerul Educației din Turcia, WYG Turkey, Centrul Educația 2000+, ECO Bruxelles, Trend Consultant, British Council, MEN, inspectorate școlare, școli private etc. Pe parcursul întregii sale activități profesionale, Anca a promovat activ inovația și schimbarea de paradigmă în educație și a furnizat soluții pentru reformarea sistemelor de învățământ. A conceput și derulat peste 200 de programe de dezvoltare profesională pentru profesori, manageri și inspectori școlari, a dezvoltat curricula și module de formare pe diverse teme inovatoare, a elaborat studii și analize și a scris numeroase cărți despre educație, a coordonat proiecte complexe de reformă a educației din România. La nivel internațional, a susținut cursuri de formare pentru profesori din Croația, Ucraina, Ungaria, Polonia și Turcia. Este despre Anca inspiratoare pentru specialiști din educație. (Dragă Anca, a fost o reală plăcere să lucrăm sub comanda ta. Profesionalismul, delicatețea și diplomația ta ne-au impresionat.Te cunosc de mult si te apreciez, dar, după ce am lucrat împreună, aprecierile s-au amplificat. Aș dori să mai am o asemenea șansă. Iți mulțumesc și îți doresc numai bine!” - Vasile Molan, conf. universitar dr., pedagog renumit).
Anca Tîrcă a susținut și susține cursuri și ateliere de formare pe teme de educație (peste 50 de teme abordate), a colaborat și colaborează cu instituții publice și private, naționale și internaționale, în domeniile: management de proiect, management educațional, training și dezvoltarea resurselor umane, realizarea de studii și analize, consiliere, consultanță și coaching, susținerea/ facilitarea de prezentări publice, întâlniri, conferințe și ateliere pe diverse teme de educație. A elaborat numeroase studii și analize, a scris 21 de cărți despre educație și a coordonat elaborarea a peste 30 de lucrări și publicații: “Educaţie pentru cetăţenie democratică - ghid pentru profesori” (1999, coautor), “Cum să vă schimbaţi şcoala - ghid de management participativ pentru directorii de şcoli, (2000, coautor), “Consiliul Elevilor – ghid de organizare şi funcţionare” (2000, coautor), “Învăţare activă-ghid pentru profesori” (2001, coautor), “Şcoala şi comunitate ”, (2002, coautor), “Strategii didactice inovative” (2003, coordonator, coautor), „Reforma la firul ierbii  - un studiu de politici educaţionale” (2003, capitolele 3,5,6), “Managementul Evenimentelor Educaţionale, (2003, coautor), “O şcoală prietenoasă” (2004, coautor), “Educaţia civică prin activităţi extraclasă - ghid pentru profesori” (2004, coautor), “Proiectul şcolii” și “Adaptarea curriculum-ului la contextual local” - module de formare pentru facilitatori şi şcoli publicat în cadrul proiectului de învăţământ rural al MECT, Banca Mondială şi Guvernul României (2005, coautor), Raport al Băncii Mondiale ”From Schooling Access to Learning Outcomes: an Unfinished Agenda – an Evaluation of World Bank Support to Primary Education”, 2006, Evaluation of the World Bank Assistance to Basic Education in Romania – A Country Case Study, The World Bank, 2007, “Management şcolar – ghid pentru directorii de şcolii (2008, coautor), „Ghidul furnizorului de formare continuă a personalului din învăţământul preuniversitar ”, (2009, coautor),  „Ghid de management educațional” (2011, coautor), „Călătoria spre o școală bună – ghid pentru dezvoltarea capacității instituționale”(2012, coordonator, coautor), „Prevenirea părăsirii timpurii a școlii – ghid de bune practici” (2012, coordonator,  coautor), „Artă participativă în școli” (2016, coordonator și coautor). Este despre Anca autoare și scriitoare de cărți care inspiră.
Povestea Ancăi – autoare a blogului   ”Despre educație - reforma la firul ierbii” (http://ancatirca.blogspot.com/) este povestea personalității care simte nevoia să împărtășească lecții învățate, experiențe, idei, gânduri, informații sau emoții. Blogul Ancăi este unul  dintre cele mai bune și mai citite bloguri de educație din România. A fost citit în 84 de țări, are, în prezent, peste 600 000 de accesări și a inspirat, de-a lungul celor 6 ani de existență, nenumărate școli, profesori, directori, specialiști în educație, părinți și elevi. Este despre Anca inspiratoare pentru zeci sau sute de mii de persoane interesate de educație, care îi umăresc postările, se implică în campaniile lansate de ea (cele mai recente – „Școli prietenoase și creative”, ”Dă culoare școlii tale!” și „Toată școala citește”), reinventându-se sau reinventând școli.
Povestea Ancăi este povestea personalității care a contribuit la dezvoltarea comunității locale, județene sau chiar europene, prin tot ce a construit în educație. Anca Tîrcă a creat școala care, în mod oficial, era recunoscută de către Ministerul Educației, în 2001 ca fiind cea mai bună școală din România, o școală cu programe educaționale inovatoare, cu rezultate deosebite în ceea ce înseamnă formarea copiilor pe toate planurile, nu numai în plan academic, ci și în plan socio-emoțional, o școală despre care se vorbea mult, pe vremea aceea. Și foarte multă lume a aflat de orașul Pucioasa, practic, și prin această școală, pentru că școala a fost vizitată, în perioada 2000-2004, de mii de profesori din țară, din străinătate, directori de școală, studenți, profesori universitari, delegații străine, reprezentanți ai unor instituții importante. Contribuția Ancăi la dezvoltarea comunității locale se regăsește în limba engleză temeinic învățată de mulți dintre copiii și tinerii orașului și în dimensiunea națională și internațională a școlii pe care a condus-o. Au fost multe proiecte de educație care s-au întâmplat în Pucioasa și în zonă, ocazii cu care mulți străini au vizitat orașul. Contribuția sa la dezvoltarea comunității la nivel regional, național, dar și internațional rezultă din sutele de cursuri ținute, zecile de proiecte în care a lucrat, în echipe naționale sau internaționale în care expertiza sa a fost valoroasă și apreciată.
Povestea Anca Tîrcă & BETTER-EDU este povestea Ancăi retrăită de ea și promovată de echipa care implementează proiectul de campanie Better Education Through Trusted  Educators & Role models”, în cadrul concursului național pentru liceeni “EUROSCOLA”, ediția a XII-a (2019-2020). Este povestea care s-a lăsat descoperită în superba grădină sau pe terasa casei sale, ori în parcul orașului mic, în care a scris mari povești de educație. Această poveste profesională a depășit cadrul cu care suntem obișnuiți când vorbim de personalități sau persoane de succes, pentru că a fost o poveste cu emoții, cu amintiri și visare, deopotrivă, dar mai ales cu prezența inspiratoare a Ancăi. Când am ales povestea Ancăi pentru a promova rolul și importanța educației, nu a fost deloc greu. În povestea noastră comună, Anca a fost cea care ne-a ghidat spre a găsi sensurile și semnificațiile demersului nostru de promovare a educației, în cursul acestui proiect și după finalizarea sa, dar și cea care a pregătit cele mai bune tarte cu mure pentru noi, care ne-a dăruit lavandă și pietre inspiratoare de povești, care a  ales să deschidă cutia cu amintiri despre educație, cu noi. Iar noi am descoperit că amintirile ei de preț erau lucruri simple: călimara, cărți vechi de la prințesa Cantacuzino, mesaje și fotografii, caietul cu cântece în limba engleză de pe vremea când era profesoară. Ne-am bucurat să aflăm cât de firesc și  frumos se poate construi și trăi succesul. Este despre Anca inspiratoare pentru povestea Educația schimbă vieți.
Pentru noi, întreaga poveste a Ancăi este dovada că, da, se poate. Nu există școală prea mică, oraș prea mic, vis prea mic, poveste de necrezut. Putem visa să ne transformăm sau să transformăm școli și comunități, dacă îndrăznim, vrem și ne lăsăm inspirați. Căci nu despre a retrăi povestea Ancăi Tîrcă este vorba, ci despre a trăi și transmite lecțiile învățate “de jos în sus, prin acțiuni mici, care contează’, “reinventând, la firul ierbii”. Filosofia Ancăi Tîrcă despre transformarea școlii este una la îndemâna tuturor școlilor: Pentru că la un moment dat, în viața mea, împreună cu o echipă de profesori curajoși, am transformat, din poziția de director, o școală tradițională în cea mai inovatoare școală din România, am tot scris și am tot vorbit prin diferite locuri și de multe ori, despre reforma din interior, despre cum școlile se pot reforma și reinventa prin forțe proprii.”
Sloganul proiectului nostru este “BETTER – an Educational Journey to Your Very Own Path”, pentru că am gândit educația ca pe o călătorie spre propria cale, către mai binele individual, instituțional sau comunitar, împreună, inspirați de o personalitate și inspiratori pentru alții.  Ideile despre transformarea școlilor și a comunităților au fost inspirate de Anca Tîrcă, în mod direct, în cursul interviului, al atelierelor de lucru BETTER-EDU și al numeroaselor activități de campanie sau prin consultarea blogului  „Despre educație-reforma la firul ierbii”. Și am fost mîndri că am putut alătura numele echipei noastre de cel al personalității care ne-a inspirat, în ceea ce am numit filosofia Anca Tîrcă & BETTER-EDU: Educația de calitate se produce într-un spațiu primitor, în care elevii și profesorii se simt bine, iar fiecare copil este inspiratghidat și sprijinit, pentru o călătorie de învățare continuă, de către profesori empatici, inovatori și dedicați, pentru a progresa, pentru a-și găsi calea și pentru a-și împlini visul, în comunități sustenabile, în școli care se reinventează, la firul ierbii.

(sursa:  http://cnnt-puc.net/euroscola/lbro.html)
____________________________________________________________________________
                                                   
                                               Anca Tîrcă- a story within a story

Motto: ”For me it has always been about education. I reformed the public school where I was working, I transformed a small private school project into a success, I was one of the people who modernized the curriculum and teachers’ training in Romania, I have written many books and I have conducted a series of studies and analyses, I have been a mentor for thousands of teachers and schools, I have implemented numerous projects and I have counselled institutions and famous organizations in the country and abroad. Therefore, I have what to say when it comes to education.” 
( Anca Tîrcă)

In most stories, there are fantastic characteres, magic objects, magic realms and miraculous events, in an imaginary time and space. In our story, Anca Tîrcă is a real character, who lived and lives in Romania, and like in a happy ending story, she miraculously changed people and schools, in the name of and for a better education. And, yes, like in fairy tales, in Anca Tîrcă’s story there were some symbols: the symbol of the road, the symbol of the fight, the symbol of the obstacles, the symbol of the victory or the symbol of love. And, yes, like in a fairy tale, the main theme was the fight between good and evil, embodied, however, differently, like the battle between justice and injustice, truth and lie, bravery and cowardice, generosity and selfishness, action or carelessness. Anca’s story is a story of a HUMAN that has become a personality, who was inspired through education and who, in her turn, inspires education.

So, once upon a time, there was a person who inspired us to write her story. Anca Tîrcă was born in Pucioasa, Dâmbovița, in a month about which we found out that she loves very much-for the richness of flowers in her garden-July, 1957. She grew up and learned. And she began writing life stories and stories which change lives.

The story of Anca, the student is about the meeting with the princess who changes lives. It is the story which happened at the border between magic and reality, in a small attic, with vintage perfume, with English and French books and magazines, with good manners and a lot of education. Anca had the chance to learn English and French in private lessons, from princess Elena Donici Cantacuzino, who had been exiled in Pucioasa by the communists and she had the inspiration to learn from the princess about dignity, the happiness of sharing, elegance, refinement and, maybe, the type of human and teacher. It’s about Anca inspired by the princess.

The story of Anca, the future English teacher began at the College of Foreign Languages and Literatures from the University of Bucharest. And, like in a beautiful story, Anca Tîrcă came back to her home town, at first as an English teacher in the highschool where she studied (nowadays “Nicolae Titulescu” National College), then in the school where she was a student. Anca Tîrcă is that English teacher who offered the students another kind of lessons, she taught other types of English classes, with good music, with other types of texts and materials, in full communism. It is about Anca being an inspiration for her students. (“I miss the years when we were students. Now, I realise even more that you offered us a school “like abroad” and even more, with so much passion and love. An extraordinary inheritance for which many generations are grateful to you. – Andrada Breahnă, expert translator in the UK, former student; “Anca Tîrcă represented for me a model of a teacher and of a human, who inspired and changed my life! A teacher who was inspiring in a time when there weren’t any digital textbooks, whose classes were fascinating for me, a teacher who motivated me to work more, this type of teacher changed my life, for the better, when I decided to become an English teacher! That’s why on the seventh day of July every year, I visit Anca and her garden of wonders, I thank her for being a part of my life. She tells me about her flowers, which give me a positive energy, we remember about other times, we have only good thoughts, we share our joys and we put them in beautiful and sincere words...It is true that a good teacher is the one that inspires us! Anca Tîrcă is a teacher that inspires! – Florentina Bratu, English teacher.)
Anca Tîrcă kept on learning and completing numerous courses and postgraduate programmes in the USA, the United Kingdom, the Netherlands, Slovenia, Italy, the Czech Republic and Poland, being certified as an international trainer in the development of critical thinking programmes, educational management, project manager, national trainer for the education reform, specialist in human resources development and adult education.

The story of Anca, the headteacher of the school where she was a student, School no.4 Pucioasa (1997-2005), to which, subsequently, she gave the name of “Elena Donici Cantacuzino”, in the in memory of and as a token of respect for the Cantacuzino princess, was a story with and about miracles. It is about Anca Tîrcă who dreamed of a different school, in a time when the routine, getting stuck in the project, the uniform application of regulations and the lack of initiative defined the schools in Romania. It is about the visionary and inspirational Anca for the school’s teachers and students. (“At my school courage was taught. We learned to be straightforward, we learned to open up and not to be scared of growing up. And we learned to play – with emotions, words and fears. And to accept them. Maybe that’s why each one of us remained a little more childlike, a little more anchored at home, a little more free than other children from other schools. Thank you, Anca!” –Maria Doda, creative manager at MRT/McCann, previously Social Media Manager at PRO TV).
Anca Tîrcă introduced in School no.4 ,,Elena Donici Cantacuzino” in the year 1991-1992, the first modern school uniform in post-Communist Romania. She founded the first Students Council in Romania, in School no.4, in Pucioasa; later on, the idea spread in the whole country and was taken over by the Ministry of Education. Moreover, the first president of the National Students Council was a student from Pucioasa, Raluca Voicu, who studied at School no.4 and then, at “Nicolae Titulescu” National College. She transformed the small school, from her small town, into one of the most reformist schools in Romania, visited and appreciated by specialists in education from the whole country and from abroad, by the World Bank’s representatives, ministers of education, teachers and education researchers. It is about Anca being inspiring for other teachers and decision-makers from the country and from abroad. (“School no.4 from Pucioasa is a “Romanian miracle”. It shows that the education reform is not only necessary, but even possible. It is hard to believe that something similar can be seen in many parts of the country, unfortunately! School no. 4 is an active model of a school that understood, first of all, thanks to an exceptional person -Anca Tîrcă- and due to an exceptional team, that we, the teachers, the school, the parents, the comunity, all of us make and invent the reform.” –Alexandru Crișan, international expert in education, former president of Education Center 2000+).

The story of Anca, freelancer-specialist in education, in Romania and abroad, officially started in 2005, but Anca had previously worked in many projects, before giving up education. It is about Anca being the international team leader, key-expert and consultant for many companies, institutions and organisations- the World Bank, WYG International UK, the Ministry of Education in Turkey, WYG Turkey, the Education Center 2000+, ECO Bruxelles, Trend Consultant, British Council, the Ministry of National Education, school inspectorates, private schools etc. During her whole professional activity, Anca actively promoted the innovation and the paradigmal change in education and provided solutions to reforming the educational system. She conceived and ran over 200 professional development programs for teachers,managers and school inspectors, and developed the curriculum and training modules on various innovative topics, elaborated studies and analyses and wrote many books about education,coordinated many complex projects of education reformation in Romania. At the international level, she organized development courses for teachers from Croatia, Ukraine, Hungary, Poland and Turkey. It is about Anca being inspiring for other specialists in education. (“Dear Anca, it was a real pleasure to work under your command. Your professionalism, your delicacy and your diplomacy impressed us. I have known you for a long time and I appreciate you, but, after working together, our appreciations have amplified. I wish I could have such a great change again. Thank you and best wishes!”- Vasile Molan, university conf. dr., renowned educator).
Anca Tîrcă has organized and is still organizing training courses and workshops on topics about education (over 50 approached topics), she has collaborated and is still collaborating with public and private, national and international institutes, in different domains: project management, educational management, training and human resources development, conducting studies and analyses, counselling, consulting and coaching, supporting/facilitating public presentations, meetings, conferences and workshops on many topics about education. She developed numerous studies and analyses, wrote 21 books about education and coordinated the elaboration of over 30 works and publications: “Education for democratic citizenship – guide for teachers “ ( 1999, co-author), “How to change your school-participative management guide for schools“ , (2000, co-author), “Students Council- organization and activity guide” , (2000, co-author), “Active learning –guide for teachers” (2001, co-author) , ”School and community” , (2002, co-author), ”Innovative didactic strategies” (2003, coordinator, co-author), “Grass root reform- an educational political study”(2003, chapters 3, 5, 6), “The Management of Educational Events”, (2003,co-author), “A friendly school“(2004, co-author),”Civic education through extraclass activities- guide for teachers” (2004,co-author), “School’s project” and “The adaptation of the curriculum to the local context“ -training modules for facilitators and schools published within the rural teaching project of the Ministry of Education, the World Bank and the Government of Romania (2005, co-author), the World Bank Report “From Schooling Access to Learning Outcomes: an Unfinished Agenda- an evaluation of World Bank Support to Primary Education”(2006) , Evaluation of the World Bank Assistance to basic education in Romania- a Country Case Study, The World Bank 2007, “School management- guide for school head teachers (2008,co-author). “Guide of the provider of continuous training of the pre-university education personnel”,(2009,co-author), “Educational management guide” (2011, co-author), “Journey to a good school – guide for institutional capacity development” (2011,co-author) , “Prevention of early school leaving- good practice guide” (2012,coordinator and co-author), “Participative art in schools” (2016, coordinator and co-author). It is about Anca, the author of books that inspire.

The story of Anca story, the author of the blog “About education- the grass roots reform” ( http://ancatirca.blogspot.com/) is the story of a personality who feels the need to share the lessons that she learned, experiences, ideas, thoughts, information or emotions. Anca’s blog is one of the best and read blogs about education from Romania. It has been read in 84 countries and it currently has over 600 000 hits and it has inspired, throughout the 6 years of existence, countless schools, teachers, head teachers, specialists in education, parents and students. It is about Anca being inspiring for tens or hundreds of thousands of people interested in education, who follow her posts, get involved in the campaigns launched by her (the most recent ones- “Creative and friendly schools”, “Colour your school!” and “The whole school reads”), reinventing herself or reinventing schools.
Anca`s story is the story of a personality that contributed to the development of the local, county and even European community, through everything that she has built in education. Anca Tîrcă created a school that was officially recognized by the Ministry of Education in 2001 as the best school in Romania, a school with innovative educational programs, with great results in what child development means at all levels, not only at the academic level, but at the social-emotional level as well, a school that was well known and talked about, at that time. And a lot of people heard about Pucioasa, basically because of that school, because it was visited, between 2000 and 2004, by thousands of teachers from Romania and from abroad, by school head teachers, university teachers, foreign delegations and representatives of important institutions. Anca`s contribution to the development of the local community is found in the English language learned by the kids and teenagers of the town and in the national and international dimension of the school that she managed. There were many projects related to education that took place in Pucioasa and nearby, on which occasions a lot of tourists visited the town. Her contribution to the development of the community at the regional, national and international level stems from the hundreds of courses she organized, tens of projects in which she worked, in national or international teams in which her expertise was valuable and appreciated.

Anca Tîrcă & BETTER-EDU story is Anca`s story experienced by herself and promoted by the team that implements the campaign project “Better Education Through Trusted Educators & Role models”, within the national competition for high school students “EUROSCOLA”, the XII-a edition (2019-2020). It is the story that left itself uncovered in her wonderful garden, on her house balcony or in the small town’s park, in which she has written many educational stories. This professional story went beyond the framework that we are used to when we talk about personalities or successful people, because it was a story filled with emotions, memories and dreams, but mostly, with Anca`s presence that inspired us. When we chose Anca`s story to promote the role and importance of education it was not hard at all. In our common story, Anca was the one that led us to find the meanings of our approach to promoting our education campaign, during the project and after its completion, but also the one that baked the best blackberries pie for us, the one that gave us lavender and inspirational stones full of stories, the one that chose to open her education memory box with us. And we discovered that her most important memories are the simple ones: the ink pot, old books from the Cantacuzino Princess, messages and photos, the notebook filled with English songs from the time when she was a teacher. We were glad to find out how naturally and beautifully success can be made and lived. It is about Anca - our inspiration for the story “Education changes lives”.
For us, Anca`s whole story is the proof of everything being possible. Schools too small, towns too tiny, dreams too little and unbelievable stories don`t exist. We can dream about transforming ourselves or transforming schools and communities if we dare to, we want to, and let inspiration flow through us. Because it`s not about reliving Anca`s story, it is about living and sharing the lessons that we learned “bottom-up, through small actions that matter”, “reinventing, at grass roots level”. Anca`s philosophy about transforming schools is available to every school: “Because at one time in my life, with the help of a team of brave teachers I changed, from the position of a school head teacher, a traditional school into the most innovative school from Romania, I have written and written , talked and talked in different locations many times, about the inside reform, about how schools can reinvent and reform themselves with their own forces.”

Our project slogan is “BETTER – an Educational Journey to Your Very Own Path”, because we thought about education like a journey to your own path, towards better individual, institutional or community wellbeing, together, inspired by a personality and inspirational for the others. The ideas about the transformation of schools and communities were inspired directly by Anca Tîrcă, during the interview, the BETTER-EDU workshops and the many activities from our campaign or by consulting the blog “About education-grass roots reform”. And we were proud to add to our team`s name, the name of the personality that inspired us in what we created and named Anca Tîrcă & BETTER-EDU philosophy: “Quality education is produced in a friendly environment, where students and teachers feel good, and every child is inspired, guided and supported throughout a journey of continuous learning, by empathic, innovative and dedicated teachers, to progress, to find the path to fulfil their dreams, in sustainable communities, in schools that reinvent themselves at grass roots level”.
(traducere Euroscola CNNT)