Pagini

luni, 6 aprilie 2020

Cum răspunde educația pandemiei - ghid pentru decidenți



OECD nu se dezminte și publică azi un document absolut necesar, a cărui apariție plutea în aer - un 
ghid general despre cum să răspundă educația în această perioadă grea, ce să facă ministerul, inspectoratele și directorii în aceste zile. Documentul urmărește să sprijine luarea deciziilor în materie de educație pentru a dezvolta și implementa răspunsuri educaționale eficiente la Pandemia COVID-19. Așa cum se menționează în text, în absența unei strategii specifice, vor fi pierderi severe în ceea ce privește învățarea. Autorii au făcut și un studiu rapid privind nevoile și măsurile luate în diverse state din lume. 

Iată cele 25 de recomandări făcute de OECD și Harvard University:

1. Înființați un grup de lucru sau o comisie care va avea responsabilitatea de a dezvolta și implementa răspunsul  dvs. privind educația în vremea  Pandemiei COVID-19. În măsura posibilului, asigurați-vă că cei din grupul de lucru reprezintă reprezentanți diferiți din sistemul de învățământ sau din rețeaua școlară și aduc perspective importante și diverse.

2. Dezvoltați un mod și mijloace de comunicare frecventă și regulată între membrii grupului de lucru, în perioada în care distanța socială va fi obligatorie.

3. Definiți principiile care vor ghida strategia. De exemplu: protejarea sănătății elevilor și a personalului, asigurarea învățării academice și oferirea de suport emoțional.

4. Stabiliți mecanisme de coordonare cu autoritățile de sănătate publică, astfel încât acțiunile de educație să fie în sincronizare cu promovarea obiectivelor și strategiilor de sănătate publică, de exemplu, educarea elevilor, părinților, profesorilor și personalului asupra necesității distanțării sociale.

5. Reprioritizați  obiectivele curriculumului național, având în vedere realitatea că mecanismele de livrare sunt perturbatoare. Definiți ceea ce trebuie învățat în perioada distanțării sociale.

6. Identificați fezabilitatea opțiunilor de recuperare a timpului de învățare odată ce perioada de distanțare socială va trece, de exemplu, o perioadă de revizuire intensă anterioară începerii noului an școlar.

7. Identificați mijloacele prin care se face educație. Atunci când este posibil, acestea ar trebui să includă învățarea online, deoarece oferă cea mai mare versatilitate și oportunitate de interacțiune. Dacă nu toți studenții au dispozitive și conectivitate, căutați modalități de a le oferi elevilor. Explorați parteneriate cu sectorul privat și cu comunitatea pentru a asigura resursele pentru furnizarea acestor dispozitive și conectivitate.

8. Definiți în mod clar rolurile și așteptările pentru profesorii - să direcționeze și să sprijine în mod eficient învățarea  în noua situație, prin instruire directă, atunci când este posibil sau îndrumare pentru învățarea autodirijată.

9. Creați un site web pentru a comunica cu profesorii, studenții și părinții despre obiectivele curriculumului, strategiile și activitățile sugerate și resurse suplimentare.

10. În cazul în care o strategie de educație online nu este fezabilă, dezvoltați mijloace alternative de livrare - programe TV, dacă un parteneriat cu posturi de televiziune este fezabil, podcast-uri, emisiuni radio și pachete de învățare fie în formă digitală, fie pe hârtie.

11. Explorați parteneriate cu organizațiile nonguvernamentale și sectorul privat și  asigurați sprijin adecvat pentru elevii și familiile cele mai vulnerabile în timpul implementării planului de educație alternativă.

12. Îmbunătățiți comunicarea și colaborarea dintre elevi pentru a favoriza învățarea și starea de bine reciprocă.

13. Creați un mecanism de dezvoltare profesională pentru profesori și pentru ca părinții să poată sprijini elevii în noua modalitate de instruire. Creați modalități care favorizează colaborarea cadrelor didactice și comunitățile profesionale și care cresc autonomia cadrelor didactice.

14. Definiți mecanisme adecvate de evaluare a elevilor în timpul acestei perioade.

15. Definiți mecanisme adecvate de promovare și absolvire.

16. După cum este necesar, revizuiți cadrul de reglementare în moduri care să facă viabilă educația online și alte modalități și moduri care să sprijine autonomia și colaborarea profesorilor. 

17. Fiecare școală ar trebui să elaboreze un plan de continuitate a activității. Ca o modalitate de susținere a acestora, autoritățile educaționale pot oferi exemple  de planuri în alte școli.

18. Când școala oferă masă elevilor, dezvoltați mijloace alternative de distribuire a alimentelor către elevi și familiile lor.

19. Când școala oferă alte servicii sociale, oferiți un cadru care să ghideze un răspuns educațional la Pandemia COVID-19 din 2020.

20. Școlile ar trebui să dezvolte un sistem de comunicare cu fiecare elev și o formă de check-in zilnic cu fiecare elev. Poate sub formă de texte de la profesori dacă părinții au acces la telefoane mobile.

21 Școlile ar trebui să dezvolte mecanisme de verificare zilnică cu profesorii și personalul școlii.

22. Școlile ar trebui să ofere îndrumări elevilor și familiilor cu privire la utilizarea în condiții de siguranță a timpului petrecut în fața ecranului și a instrumentelor online pentru a păstra starea de bine și sănătatea mintală a elevilor, precum și pentru a oferi protecție împotriva amenințărilor online asupra minorilor.

23. Identificați alte rețele școlare sau sisteme și creați forme de comunicare obișnuită cu acestea, pentru a împărtăși informații despre nevoile și abordările dvs. 

24. Asigurați-vă că liderii școlilor obțin sprijinul financiar, logistic și moral de care au nevoie pentru a avea succes.

25. Elaborați un plan de comunicare. Identificați mesajele cheie necesare pentru a sprijini implementarea strategiei de educație pe parcursul acestei perioade și asigurați-le că acestea sunt comunicate eficient prin diferite canale.

vineri, 3 aprilie 2020

Învățarea la distanță în situație de urgență


Foarte rapid, profesorii universitari din lume încep să clarifice ceea ce se întâmplă cu educația în această perioadă. Am citit azi un articol care prezintă diferența între 𝗶̂𝗻𝘃𝗮̆𝘁̦𝗮𝗿𝗲𝗮 𝗼𝗻𝗹𝗶𝗻𝗲 și 𝐢̂𝐧𝐯𝐚̆𝐭̦𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐥𝐚 𝐝𝐢𝐬𝐭𝐚𝐧𝐭̦𝐚̆ 𝐢̂𝐧 𝐬𝐢𝐭𝐮𝐚𝐭̦𝐢𝐞 𝐝𝐞 𝐮𝐫𝐠𝐞𝐧𝐭̦𝐚̆, ceea ce fac multe școli și universități în prezent.

Ceea ce știm din cercetare este că învățarea online eficientă înseamnă proiectare și planificare atente, făcute din timp, folosind un model sistematic.

Prin urmare, e nevoie de făcut distincția între acest tip de instruire online și cel pe care îl facem în grabă în aceste zile, cu resurse minime și timp redus de planificare, un demers care a primit numele de predare la distanță în situație de urgență (emergency remote teaching).

Spre deosebire de experiențele care sunt planificate din timp și proiectate pentru a fi online, predarea la distanță de urgență (ERT) este o mutare temporară a predării către un mod de livrare alternativ, impus de o situație de criză. Obiectivul principal în aceste circumstanțe nu este de a (re)crea un ecosistem educațional robust, ci de a oferi acces temporar la instrucție și suporturi de instruire într-o manieră rapidă, disponibilă în timpul unei situații de urgență sau criză.

(articolul poate fi citit aici)