OECD nu se dezminte și publică azi un document absolut necesar, a cărui apariție plutea în aer - un
ghid general despre cum să răspundă educația în această perioadă grea, ce să facă ministerul, inspectoratele și directorii în aceste zile. Documentul urmărește să sprijine luarea deciziilor în
materie de educație pentru a dezvolta și implementa răspunsuri educaționale
eficiente la Pandemia COVID-19. Așa cum se menționează în text, în absența unei strategii specifice, vor fi
pierderi severe în ceea ce privește învățarea. Autorii au făcut și un studiu rapid privind nevoile și măsurile luate în diverse state din lume.
Iată cele 25 de recomandări făcute de OECD și Harvard University:
1. Înființați un grup de lucru sau o comisie care va avea
responsabilitatea de a dezvolta și implementa răspunsul dvs. privind educația în vremea Pandemiei COVID-19. În măsura posibilului,
asigurați-vă că cei din grupul de lucru reprezintă reprezentanți diferiți din
sistemul de învățământ sau din rețeaua școlară și aduc perspective importante
și diverse.
2. Dezvoltați un mod și mijloace de comunicare frecventă și
regulată între membrii grupului de lucru, în perioada în care distanța socială
va fi obligatorie.
3. Definiți principiile care vor ghida strategia. De
exemplu: protejarea sănătății elevilor și a personalului, asigurarea învățării
academice și oferirea de suport emoțional.
4. Stabiliți mecanisme de coordonare cu autoritățile de
sănătate publică, astfel încât acțiunile de educație să fie în sincronizare cu promovarea
obiectivelor și strategiilor de sănătate publică, de exemplu, educarea
elevilor, părinților, profesorilor și personalului asupra necesității
distanțării sociale.
5. Reprioritizați obiectivele curriculumului național, având în
vedere realitatea că mecanismele de livrare sunt perturbatoare. Definiți ceea
ce trebuie învățat în perioada distanțării sociale.
6. Identificați fezabilitatea opțiunilor de recuperare a
timpului de învățare odată ce perioada de distanțare socială va trece, de exemplu,
o perioadă de revizuire intensă anterioară începerii noului an școlar.
7. Identificați mijloacele prin care se face educație.
Atunci când este posibil, acestea ar trebui să includă învățarea online,
deoarece oferă cea mai mare versatilitate și oportunitate de interacțiune. Dacă
nu toți studenții au dispozitive și conectivitate, căutați modalități de a le
oferi elevilor. Explorați parteneriate cu sectorul privat și cu comunitatea
pentru a asigura resursele pentru furnizarea acestor dispozitive și
conectivitate.
8. Definiți în mod clar rolurile și așteptările pentru profesorii
- să direcționeze și să sprijine în mod eficient învățarea în noua situație, prin instruire directă,
atunci când este posibil sau îndrumare pentru învățarea autodirijată.
9. Creați un site web pentru a comunica cu profesorii,
studenții și părinții despre obiectivele curriculumului, strategiile și
activitățile sugerate și resurse suplimentare.
10. În cazul în care o strategie de educație online nu este
fezabilă, dezvoltați mijloace alternative de livrare - programe TV, dacă un
parteneriat cu posturi de televiziune este fezabil, podcast-uri, emisiuni radio
și pachete de învățare fie în formă digitală, fie pe hârtie.
11. Explorați parteneriate cu organizațiile nonguvernamentale
și sectorul privat și asigurați sprijin
adecvat pentru elevii și familiile cele mai vulnerabile în timpul implementării
planului de educație alternativă.
12. Îmbunătățiți comunicarea și colaborarea dintre elevi
pentru a favoriza învățarea și starea de bine reciprocă.
13. Creați un mecanism de dezvoltare profesională pentru
profesori și pentru ca părinții să poată sprijini elevii în noua modalitate de
instruire. Creați modalități care favorizează colaborarea cadrelor didactice și
comunitățile profesionale și care cresc autonomia cadrelor didactice.
14. Definiți mecanisme adecvate de evaluare a elevilor în
timpul acestei perioade.
15. Definiți mecanisme adecvate de promovare și absolvire.
16. După cum este necesar, revizuiți cadrul de reglementare
în moduri care să facă viabilă educația online și alte modalități și moduri
care să sprijine autonomia și colaborarea profesorilor.
17. Fiecare școală ar trebui să elaboreze un plan de continuitate
a activității. Ca o modalitate de susținere a acestora, autoritățile educaționale
pot oferi exemple de planuri în alte
școli.
18. Când școala oferă masă elevilor, dezvoltați mijloace
alternative de distribuire a alimentelor către elevi și familiile lor.
19. Când școala oferă alte servicii sociale, oferiți un
cadru care să ghideze un răspuns educațional la Pandemia COVID-19 din 2020.
20. Școlile ar trebui să dezvolte un sistem de comunicare cu
fiecare elev și o formă de check-in zilnic cu fiecare elev. Poate sub formă de
texte de la profesori dacă părinții au acces la telefoane mobile.
21 Școlile ar trebui să dezvolte mecanisme de verificare
zilnică cu profesorii și personalul școlii.
22. Școlile ar trebui să ofere îndrumări elevilor și
familiilor cu privire la utilizarea în condiții de siguranță a timpului
petrecut în fața ecranului și a instrumentelor online pentru a păstra starea de
bine și sănătatea mintală a elevilor, precum și pentru a oferi protecție
împotriva amenințărilor online asupra minorilor.
23. Identificați alte rețele școlare sau sisteme și creați
forme de comunicare obișnuită cu acestea, pentru a împărtăși informații despre
nevoile și abordările dvs.
24. Asigurați-vă că liderii școlilor obțin sprijinul
financiar, logistic și moral de care au nevoie pentru a avea succes.
25. Elaborați un plan de comunicare. Identificați mesajele
cheie necesare pentru a sprijini implementarea strategiei de educație pe
parcursul acestei perioade și asigurați-le că acestea sunt comunicate eficient
prin diferite canale.