Pagini

marți, 18 august 2020

Avem ghid pentru redeschiderea școlilor!



Avem ghid și norme, în sfârșit!

Iată cele mai importante prevederi ale documentului, aflat încă în faza de proiect:

Direcția de Sănătate Publică Județeană / a Municipiului București (DSP) informează până la data de 7 septembrie Inspectoratul Școlar Județean/ al Municipiului București (ISJ / ISMB) Comitetul Județean / al Municipiului București pentru Situații de Urgență (CJSU / CMBSU) cu privire la situația epidemiologică la nivelul fiecărei localități.ISJ / ISMB propune spre aprobare CJSU / CMBSU scenariul de funcționare pentru fiecare unitate de învățământ, în concordanță cu:
●situația epidemiologică la data de 7 septembrie
●infrastructura și resursele existente în fiecare unitate de învățământ.

Comitetul Județean / al Municipiului București pentru situații de urgență (CJSU / CMBSU) va emite, până la data de 10 septembrie, hotărâreaprivind scenariul de funcționare pentru fiecare unitate de învățământ pentru începutul anului școlar 2020-2021.

Criteriul epidemiologic în baza căruia unitățile de învățământ vor urma unul dintre cele 3 scenarii este rata incidenței cumulate (numarul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1000 de locuitori). În fundamentarea hotărârii se va utiliza următorul raționament:

1.Dacă rata incidenței cumulate este sub 1/1000 locuitori se va putea opta între scenariul 1 sau scenariul 2 pentru fiecare unitate de învățământ în parte, în funcție de infrastructura și resursele existente la nivelul unității de învățământ.

2.Dacă rata incidenței cumulate este între 1-3/1000 locuitori se va aplica scenariul 2 pentru toate unitățile de învățământ din localitate

3.La o rată a incidenței cumulate peste limita de alertă de 3/1000 locuitori, DSP județene și a municipiului București va prezenta CJSU / CMBSU o analizăa situației epidemiologice din localitate. În funcție de existența transmiterii comunitare în localitate și numărul de focare existente în unitățile de învățământ din localitate, precum și alte criterii de risc, CJSU / CMBSU poate decide, prin emiterea unei hotărâri,închiderea temporară a unităților de învățământ (scenariul 3), cursurile desfășurându-se online. În absența unei astfel de decizii, unitățile de învățământ din localitate vor funcționa în scenariul 2.

4.În contextul confirmării unuia sau mai multor cazuri de COVID-19 la nivelul unei unități de învățământ se vor aplica Criteriile de suspendare a cursurilor școlare în unitățile de învățământdin prezentul document, clasa sau întreaga școală putând fi închise pentru 14 zile, cursurile desfășurându-se online.

Pregătirea unităților de învățământ, înainte de deschidere

a)Evaluarea infrastructurii.Fiecare unitate de învățământ va identifica spațiile de care dispune și care pot fi folosite în procesul de învățământ, precum și un spațiu pentru izolarea temporară a cazurilor suspecte. Împreună cu autoritățile administrației publice locale pot fi identificate, la nevoie, spații suplimentare, necesare desfășurării procesului educativ;

b)Organizarea spațiilor(sălilor de clasă), cu așezarea băncilor astfel încât să se asigure distanțarea fizică de 1 metru între elevi sau dotarea băncilor cu separator în situația în care distanțarea fizică nu poate fi asigurată;

c)Stabilirea circuitelor funcționale;

d)Organizarea spațiilor de recreere;

e)Evaluarea necesarului de resurse umane;

f)Asigurarea materialelor decurățenie, igienă și dezinfecție;

g)Asigurarea permanentă a unui stoc de rezervă de materiale de protecție pentru elevi și personal;

h)Instruirea personalului pentru aplicarea planului de măsuri.

Organizarea spațiilor pentru asigurarea distanțării fizice
a)Organizarea circuitelor în interiorul școlii (curte, săli de clasă, coridoare,etc) prin demarcare cu benzi vizibile care să asigure ”trasee prestabilite” de intrare, deplasare în interiorul unității de învățământși de părăsire a acesteia, facilitând păstrarea unei distanțe fizice între elevi. Vor fi amplasate indicatoare vizibile și ușor de înțeles (panouri, săgeți etc). Vor fi limitate întâlnirile între elevi, prin stabilirea unor zone de așteptare, astfel încât să fie asigurată distanțarea fizică.La intrarea în școală și pe coridoare, la intrarea în fiecare clasă vor fi așezate dispensere/flacoane cu soluție dezinfectantă pentru mâini, astfel încât să fie facilitată dezinfecția frecventă. La intrarea în școală și în toate locurile cu o bună vizibilitate vor fi afișate materialede informare (postere) privind măsurile de igienă/protecție. Ușile vor fi menținute deschise, dacă este posibil, pentru a evita punctele de contact. Acest principiu nu trebuie să împiedice aplicarea regulilor de evacuare în caz de incendiu (spre exemplu, ușile de incendiu neutilizate vor fi menținute închise). Ușile claselor vor fi menținute deschise până la sosirea tuturor elevilor.

b) Organizarea sălilor de clasă
●Sala de clasă va fi amenajată astfel încât să fie asigurată distanțarea fizică între elevi, ceea ce implică următoarele:
-Eliminarea mobilieruluicare nu este necesar;
-Dispunerea mobilierului astfel încât să fie obținută distanțarea de minimum 1 metru (!!! prea puțin, n.a.) între elevi sau montarea de separatoare transparente în situația în care distanțarea nu este posibilă;(chiar și cu separatoare trebuie păstrată distanța de 1, 5-2 m, n.a.)
-Stabilirea modurilor de ocupare a sălii de clasă în funcție de numărul de elevi (realizarea oglinzii clasei);
-Băncile vor fi poziționateastfel încât elevii să nu stea față în față;
-Băncile vor fi poziționate astfel încât să nu fie blocat accesul în sala de clasă.
●Va fi păstrată componențagrupelor/claselor.Elevul va putea schimba clasa/grupape perioada semestrului doar în situații justificate. Contactul între preșcolarii/elevii din grupe/clase diferite va fi evitat;
●Deplasarea elevilor în interiorul instituției trebuie limitată prin alocarea unei săli de clasă unei clase de elevi, iar profesorii vor schimba sala de predare. Principiul de urmat este „1 clasă de elevi = 1 sală de clasă”;
●Locurile din clasă trebuie sa fie fixe, dupăaranjarea elevilor în bănci, aceștia nu vor mai schimba locurile între ei pe toată perioada cursurilor;
●Vor fi limitate deplasările în clasă, pe cât posibil;
●Este interzis schimbul de obiecte personale;
●Întâlnirile dintre elevi vor fi limitate în perimetrul clasei, spre exemplu prin stabilirea unui sens de circulație în interiorul clasei, care poate să fie indicat prin marcaje aplicate pe podea;
●Va fi asigurată aerisirea claselor înainte de sosirea elevilor, prin deschiderea ferestrelor timp de minimum 30 minute, apoi în timpul recreatiilorminimum 10 minute și la finalul zilei;
●Trebuie evitate experimentele practicecare necesită mișcare și/sau interacțiune strânsă între elevi. Elevii nu se vor muta din clasa de bază în laboratoare;
●Elevii șipersonalul didactic/didactic auxiliar/nedidactic vor purta mască atât în timpul orelor de curs, cât și în timpul recreației, atunci când se află în interiorul unității de învățământ.
●Se vor stabililocurileîn care vor fi amplasate coșurile de gunoi destinate aruncării/eliminării măștilor uzate. Coșurile de gunoi vor fi de tip coș cu capac și pedală prevăzut cu sac în interior.c)Organizarea grupurilor sanitare
●Acolo unde este posibil, se va asigura decalareapauzelor încât să fie limitat numărul de persoane prezente în grupurile sanitare și în curtea școlii, cu scopul respectării distanțării fizice;
●Va fi gestionat fluxul de elevi care merg la toaletă (plecarea și întoarcerea de la/laclasă, evitarea aglomerării în interiorul grupului sanitar);
●Elevii trebuie să se spele pe mâini înainte și după ce merg la toaletă;
●Se va verifica în permanență dacă grupurile sanitare permit elevilor și membrilor personalului să-și spele (cuapă și săpun lichid)sau să își dezinfecteze mâinile; sunt recomandate prosoapele de hârtie de unică folosință. Sunt interzise uscătoarele electrice de mâini și prosoapele pentru mâini din material textil);
●Se va verifica și se va face completarea, reîncărcarea cu regularitate pe parcursul zilei, astfel încât să existe consumabile în cantități suficiente la toaletă (săpun lichid, hârtie igienică, prosoape de unică folosință etc);
●Se va verifica realizarea curățeniei zilnice și a dezinfectării regulate a suprafețelor atinse în mod frecvent (conform Planului de curățenie și dezinfecție);
●Se vor afișa materiale de informare (postere) privind igiena corectă.d)Organizarea cancelariei / sălii profesorale:
●Cadrele didactice se vor dezinfecta obligatoriu pe mâini în următoarele situații:ola intrarea în cancelarie;ola preluarea catalogului sau a altor materiale utilizate în comun;
●Se va păstra distanța fizică de minimum 1 metru între persoane;
●Consumul de produse alimentare se va realiza cu precauție.e)Organizarea curții școlii:
●Se va organiza mobilierul exterior(acolo unde este cazul) astfel încât să păstreze distanțarea fizică;
●Spațiile de joacă prevăzute cu jucării de exterior vor fi curățate, igienizate cu jeturi de apă și apoi dezinfectate cu soluțiiavizate pentru suprafețe, zilnic și înaintea începerii cursurilor fiecărui ciclu de învățământ;
●Curtea școlii va fi măturată și spălată zilnic cu jeturi de apă dimineața, înaintea începerii cursurilor. 3.Organizarea accesului în unitatea de învățământ
●Accesul și fluxul de persoane vor fi gestionate la intrarea în instituția de învățământ de către persoane desemnate din unitatea de învățământ;
●Distanțarea fizică va fi menținută la intrare folosind orice mijloc posibil (panouri, marcaje aplicate pe sol, dispozitive de distanțiere, bariere etc);
●Se recomandă intrarea eșalonată la intervale orare stabilite în funcție de zone sau de clădiri (etaj, aripă etc);
●Este recomandată intrarea prin mai multe uși de accespentru a reduce fluxul de elevi. În cazul în care această separare nu este posibilă, respectarea distanțării fizice a persoanelor care intră în instituția de învățământ este esențială;
●Vor fi amplasate indicatoare vizibile și ușor de înțeles (panouri, săgețietc);
●Căile de acces (de tip poartă, ușă sauintrare prevăzută cu turnichet) vor fi menținute deschise în timpul primirii elevilor pentru a limita punctele de contact.
●Va fi asigurată comunicarea cu elevii și cu familiile acestora în vederea respectării intervalelor de sosire, cu scopul de a evita aglomerarea la intrare;
●După dezinfecția mâinilor, elevii vor merge direct în sălile de clasă;
●Accesul oricăror persoane străine (părinți, alți însoțitorietc) va fi interzisîn afara cazurilor excepționale, unde este necesară aprobarea conducerii școlii.

În plus, va fi elaborat un PLAN DE CURĂȚENIE ŞI DEZINFECȚIE a sălilor de clasă, cancelariei, spațiilor comune (holuri, săli de sport etc), precum și de aerisire a sălilor de clasă, trebuie să conțină
Se va realiza instruirea personaluluișicomunicarea permanentă de informații pentru elevi și părinți privind măsurile de prevenire a infecției cu SARS-CoV-2
Comunicarea de instrucțiuni / informații pentru părinți:Părinții vor fi încurajați să participe la educația pentru igienă și sănătate a copiilor, astfel încât revenirea în școală să fie în siguranță. Părinții vor fi încurajați să monitorizeze starea de sănătate a copiilor și să acționeze responsabil.

Există și o serie de protocoale privind cantina, transport, cămine, copii bolnavi etc.
(sursa: AICI)

3 comentarii:

  1. Va rog frumos să îmi spuneți unde ați găsit precizări referitoare la copiii cu boli cronice/vulnerabili. Nu pot accesa link.ul oferit de dvs ca sursă.
    Mulțumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, nu se mai accesează linkul, o sa caut in alta parte documentul si revin.

      Ștergere
    2. Incercati acum, unde scrie AICI.

      Ștergere