Avem ghid și norme, în sfârșit!
Iată cele mai importante prevederi ale documentului, aflat încă în faza de proiect:
Direcția de
Sănătate Publică Județeană / a Municipiului București (DSP) informează până la
data de 7 septembrie Inspectoratul Școlar Județean/ al Municipiului București
(ISJ / ISMB) Comitetul Județean / al Municipiului București pentru Situații de
Urgență (CJSU / CMBSU) cu privire la situația epidemiologică la nivelul
fiecărei localități.ISJ / ISMB propune spre aprobare CJSU / CMBSU scenariul de
funcționare pentru fiecare unitate de învățământ, în concordanță cu:
●situația epidemiologică la data de 7 septembrie
●infrastructura și resursele existente în fiecare unitate de învățământ.
Comitetul Județean / al Municipiului București pentru situații de
urgență (CJSU / CMBSU) va emite, până la data de 10 septembrie,
hotărâreaprivind scenariul de
funcționare pentru fiecare unitate
de învățământ pentru începutul anului școlar 2020-2021.
Criteriul epidemiologic în baza căruia unitățile de învățământ vor
urma unul dintre cele 3 scenarii este rata incidenței cumulate
(numarul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1000 de locuitori). În fundamentarea hotărârii se
va utiliza următorul
raționament:
1.Dacă rata
incidenței cumulate este sub 1/1000 locuitori
–se va putea opta între
scenariul 1 sau scenariul 2
pentru fiecare unitate de învățământ în parte, în funcție de infrastructura și resursele existente la
nivelul unității de învățământ.
2.Dacă rata
incidenței cumulate este între 1-3/1000
locuitori –se va aplica scenariul 2 pentru toate unitățile de învățământ din
localitate
3.La o rată a
incidenței cumulate peste limita de alertă de 3/1000 locuitori, DSP județene și
a municipiului București va prezenta CJSU
/ CMBSU o analizăa situației epidemiologice din
localitate. În funcție de existența transmiterii comunitare în localitate și
numărul de focare existente în
unitățile de învățământ din localitate, precum și alte criterii de risc, CJSU /
CMBSU poate decide, prin
emiterea unei hotărâri,închiderea temporară a unităților de învățământ (scenariul 3), cursurile desfășurându-se online. În absența unei astfel de
decizii, unitățile de învățământ
din localitate vor funcționa în scenariul 2.
4.În contextul
confirmării unuia sau mai multor cazuri de COVID-19 la nivelul unei unități de învățământ se vor aplica Criteriile de suspendare a cursurilor
școlare în unitățile de învățământdin prezentul document, clasa sau întreaga
școală putând fi închise pentru 14 zile, cursurile
desfășurându-se online.
Pregătirea
unităților de învățământ, înainte de deschidere
a)Evaluarea
infrastructurii.Fiecare unitate
de învățământ va identifica spațiile de care dispune
și care pot fi folosite în procesul de învățământ, precum și un spațiu pentru izolarea temporară a cazurilor suspecte.
Împreună cu autoritățile administrației publice locale
pot fi identificate, la
nevoie, spații suplimentare, necesare desfășurării procesului educativ;
b)Organizarea spațiilor(sălilor de clasă), cu așezarea băncilor
astfel încât să se asigure distanțarea
fizică de 1 metru între elevi sau dotarea băncilor cu separator în situația în care
distanțarea fizică nu poate fi asigurată;
c)Stabilirea
circuitelor funcționale;
d)Organizarea
spațiilor de recreere;
e)Evaluarea
necesarului de resurse umane;
f)Asigurarea
materialelor decurățenie,
igienă și dezinfecție;
g)Asigurarea
permanentă a unui stoc de
rezervă de materiale de protecție pentru elevi
și personal;
h)Instruirea
personalului pentru aplicarea planului de măsuri.
Organizarea
spațiilor pentru asigurarea distanțării fizice
a)Organizarea
circuitelor în interiorul
școlii (curte, săli de clasă, coridoare,etc)
prin demarcare cu benzi
vizibile care să asigure ”trasee prestabilite” de intrare, deplasare în interiorul unității
de învățământși de părăsire a acesteia,
facilitând păstrarea unei distanțe
fizice între elevi. Vor fi amplasate indicatoare vizibile și ușor de înțeles (panouri, săgeți etc). Vor fi limitate
întâlnirile între elevi, prin stabilirea unor zone de așteptare, astfel încât să fie asigurată
distanțarea fizică.La intrarea
în școală și pe coridoare, la intrarea în fiecare clasă vor fi așezate dispensere/flacoane cu soluție
dezinfectantă pentru mâini, astfel încât să fie facilitată dezinfecția frecventă. La intrarea în
școală și în toate locurile cu o bună vizibilitate
vor fi afișate materialede
informare (postere) privind
măsurile de igienă/protecție. Ușile vor fi menținute deschise, dacă este
posibil, pentru a evita punctele de contact. Acest
principiu nu trebuie să împiedice aplicarea regulilor de evacuare în caz de incendiu
(spre exemplu, ușile de incendiu neutilizate vor fi menținute închise). Ușile claselor vor fi menținute deschise până la
sosirea tuturor elevilor.
b) Organizarea
sălilor de clasă
●Sala de clasă
va fi amenajată astfel încât să fie asigurată distanțarea fizică între elevi,
ceea ce implică următoarele:
-Eliminarea mobilieruluicare nu este necesar;
-Dispunerea mobilierului astfel încât să fie obținută distanțarea de minimum 1 metru (!!! prea puțin, n.a.) între elevi sau montarea de separatoare transparente în situația în care distanțarea nu este posibilă;(chiar și cu separatoare trebuie păstrată distanța de 1, 5-2 m, n.a.)
-Stabilirea modurilor de ocupare a sălii de clasă în funcție de numărul de elevi (realizarea oglinzii clasei);
-Băncile vor fi poziționateastfel încât elevii să nu stea față în față;
-Băncile vor fi poziționate astfel încât să nu fie blocat accesul în sala de clasă.
-Eliminarea mobilieruluicare nu este necesar;
-Dispunerea mobilierului astfel încât să fie obținută distanțarea de minimum 1 metru (!!! prea puțin, n.a.) între elevi sau montarea de separatoare transparente în situația în care distanțarea nu este posibilă;(chiar și cu separatoare trebuie păstrată distanța de 1, 5-2 m, n.a.)
-Stabilirea modurilor de ocupare a sălii de clasă în funcție de numărul de elevi (realizarea oglinzii clasei);
-Băncile vor fi poziționateastfel încât elevii să nu stea față în față;
-Băncile vor fi poziționate astfel încât să nu fie blocat accesul în sala de clasă.
●Va fi
păstrată componențagrupelor/claselor.Elevul va putea schimba clasa/grupape
perioada semestrului doar în situații justificate. Contactul între
preșcolarii/elevii din grupe/clase diferite va fi evitat;
●Deplasarea
elevilor în interiorul instituției trebuie limitată prin alocarea unei săli de
clasă unei clase de elevi, iar profesorii vor schimba sala de predare.
Principiul de urmat este „1 clasă de elevi = 1 sală de clasă”;
●Locurile din
clasă trebuie sa fie fixe, dupăaranjarea elevilor în bănci, aceștia nu vor mai
schimba locurile între ei pe toată perioada cursurilor;
●Vor fi
limitate deplasările în clasă, pe cât posibil;
●Este interzis
schimbul de obiecte personale;
●Întâlnirile
dintre elevi vor fi limitate în perimetrul clasei, spre exemplu prin stabilirea
unui sens de circulație în interiorul clasei, care poate să fie indicat prin
marcaje aplicate pe podea;
●Va fi
asigurată aerisirea claselor înainte de sosirea elevilor, prin deschiderea
ferestrelor timp de minimum 30 minute, apoi în timpul recreatiilorminimum 10
minute și la finalul zilei;
●Trebuie
evitate experimentele practicecare necesită mișcare și/sau interacțiune strânsă
între elevi. Elevii nu se vor muta din clasa de bază în laboratoare;
●Elevii
șipersonalul didactic/didactic auxiliar/nedidactic vor purta mască atât în
timpul orelor de curs, cât și în timpul recreației, atunci când se află în
interiorul unității de învățământ.
●Se vor
stabililocurileîn care vor fi amplasate coșurile de gunoi destinate
aruncării/eliminării măștilor uzate. Coșurile de gunoi vor fi de tip coș cu
capac și pedală prevăzut cu sac în interior.c)Organizarea grupurilor sanitare
●Acolo unde
este posibil, se va asigura decalareapauzelor încât să fie limitat numărul de
persoane prezente în grupurile sanitare și în curtea școlii, cu scopul
respectării distanțării fizice;
●Va fi
gestionat fluxul de elevi care merg la toaletă (plecarea și întoarcerea de
la/laclasă, evitarea aglomerării în interiorul grupului sanitar);
●Elevii
trebuie să se spele pe mâini înainte și după ce merg la toaletă;
●Se va
verifica în permanență dacă grupurile sanitare permit elevilor și membrilor
personalului să-și spele (cuapă și săpun lichid)sau să își dezinfecteze
mâinile; sunt recomandate prosoapele de hârtie de unică folosință. Sunt
interzise uscătoarele electrice de mâini și prosoapele pentru mâini din
material textil);
●Se va
verifica și se va face completarea, reîncărcarea cu regularitate pe parcursul
zilei, astfel încât să existe consumabile în cantități suficiente la toaletă
(săpun lichid, hârtie igienică, prosoape de unică folosință etc);
●Se va
verifica realizarea curățeniei zilnice și a dezinfectării regulate a
suprafețelor atinse în mod frecvent (conform Planului de curățenie și
dezinfecție);
●Se vor afișa
materiale de informare (postere) privind igiena corectă.d)Organizarea
cancelariei / sălii profesorale:
●Cadrele
didactice se vor dezinfecta obligatoriu pe mâini în următoarele situații:ola
intrarea în cancelarie;ola preluarea catalogului sau a altor materiale
utilizate în comun;
●Se va păstra
distanța fizică de minimum 1 metru între persoane;
●Consumul de
produse alimentare se va realiza cu precauție.e)Organizarea curții școlii:
●Se va organiza mobilierul exterior(acolo unde este cazul) astfel încât să
păstreze distanțarea fizică;
●Spațiile de joacă prevăzute cu jucării de exterior vor fi curățate,
igienizate cu jeturi de apă și apoi dezinfectate cu soluțiiavizate pentru
suprafețe, zilnic și înaintea începerii cursurilor fiecărui ciclu de
învățământ;
●Curtea școlii va fi măturată și spălată zilnic cu jeturi de apă dimineața,
înaintea începerii cursurilor. 3.Organizarea accesului în unitatea de
învățământ
●Accesul și fluxul de persoane vor fi gestionate la intrarea în instituția
de învățământ de către persoane desemnate din unitatea de învățământ;
●Distanțarea fizică va fi menținută la intrare folosind orice mijloc
posibil (panouri, marcaje aplicate pe sol, dispozitive de distanțiere, bariere
etc);
●Se recomandă intrarea eșalonată la intervale orare stabilite în funcție de
zone sau de clădiri (etaj, aripă etc);
●Este recomandată intrarea prin mai multe uși de accespentru a reduce
fluxul de elevi. În cazul în care această separare nu este posibilă,
respectarea distanțării fizice a persoanelor care intră în instituția de
învățământ este esențială;
●Vor fi amplasate indicatoare vizibile și ușor de înțeles (panouri,
săgețietc);
●Căile de acces (de tip poartă, ușă sauintrare prevăzută cu turnichet) vor fi
menținute deschise în timpul primirii elevilor pentru a limita punctele de
contact.
●Va fi asigurată comunicarea cu elevii și cu familiile acestora în vederea
respectării intervalelor de sosire, cu scopul de a evita aglomerarea la
intrare;
●După dezinfecția mâinilor, elevii vor merge direct în sălile de clasă;
●Accesul oricăror persoane străine (părinți, alți însoțitorietc) va fi
interzisîn afara cazurilor excepționale, unde este necesară aprobarea conducerii școlii.
În plus, va fi elaborat un PLAN DE CURĂȚENIE ŞI DEZINFECȚIE a sălilor
de clasă, cancelariei, spațiilor comune (holuri, săli
de sport etc), precum și de aerisire a sălilor de clasă, trebuie să conțină
Se va realiza instruirea personaluluișicomunicarea
permanentă de informații pentru elevi și părinți
privind măsurile de prevenire a infecției cu SARS-CoV-2
Comunicarea de instrucțiuni / informații pentru părinți:Părinții vor fi încurajați să participe la
educația pentru igienă și sănătate a copiilor, astfel încât revenirea în școală să fie în
siguranță. Părinții vor fi încurajați să monitorizeze starea de sănătate
a copiilor și să acționeze responsabil.
Există și o serie de protocoale privind cantina, transport,
cămine, copii bolnavi etc.
(sursa: AICI)
Va rog frumos să îmi spuneți unde ați găsit precizări referitoare la copiii cu boli cronice/vulnerabili. Nu pot accesa link.ul oferit de dvs ca sursă.
RăspundețiȘtergereMulțumesc!
Da, nu se mai accesează linkul, o sa caut in alta parte documentul si revin.
ȘtergereIncercati acum, unde scrie AICI.
Ștergere