Pagini

joi, 2 noiembrie 2017

Școli fericite

                                        photo credits: proiectul Dă culoare școlii tale! - Școala Ion Vișoiu Chitila
 

Știu că poate nu este o temă de interes în aceste vremuri grele de pandemie (sau poate că tocmai acum ar putea fi!!), dar este bine să o avem în vedere, dacă dorim să reformăm școlile și educația. Pe mine ideea de fericire în școală mă preocupă de mai mulți ani, tocmai pentru că eu cred că generațiile de azi au nevoie să se simtă bine în clasă, să vină cu plăcere la școală, să învețe temeinic într-o atmosferă de colaborare și având relații bune cu profesorii. Dar ce este, de fapt, o școală fericită?

Raportul UNESCO ”Happy Schools! A Framework for Learner Well-being in the Asia-Pacific”  (2016) propune 2 niveluri de intervenție  pentru a transforma școlile în locuri ale fericirii: cel al politicilor educaționale și cel al școlii. Astfel de măsuri au scopul de a face din starea de bine a elevilor și a profesorilor parte din strategia de dezvoltare a educației și a instituțiilor școlare, de a pune accentul în formarea profesorilor pe psihologia pozitivă, de a avea în vedere activități care să dezvolte caracterul și personalitatea elevilor  și de a dezvolta și evalua gradul de fericire din școli.

Studiul a fost elaborat  în urma consultării cu elevi, profesori, directori și părinți și răspunsurilor date la aceste întrebări:

Ce face ca o școală să fie fericită? Ce face ca o școală să fie una nefericită? Ce poate face din predare și învățare o activitate relaxantă și plăcute? Ce se poate face pentru ca toți elevii să se simtă incluși?

Conform raportului menționat mai sus, există 22 de criterii care caracterizează o școală fericită. Aceste criterii sunt împărțite în 3 categorii:

1) Oameni – oamenii, procesul de învățare  și setul de relații care se construiesc într-o școală.

Criterii:

Relații pozitive în comunitatea școlară

Atitudine pozitivă a profesorilor

Respect pentru diversitate și diferențe

Valori și practici pozitive și colaborative

Condițiile de lucru ale profesorilor și starea lor de bine

Competențele profesorilor

 

2) Proces – modul prietenos și relaxant în care are loc învățarea, care le permite elevilor și profesorilor să fie creativi, liberi și să colaboreze.

Criterii:

Volum de muncă rezonabil

Colaborare și lucru în echipă

Metode de predare – învățare care motivează

Libertatea și creativitatea celor care învață

Rezultate și realizări

Activități extrașcolare

Echipă între profesori și elevi în procesul de învățare

Conținut relevant și util

Starea de bine mentală

 

3) Loc - un mediu școlar cald și prietenos, în care se practică un management participativ.

Criterii:

Un mediu școlar cald și prietenos

Inexistența bullyingului

Spații deschise și verzi pentru joacă și învățare

Leadership și viziune

Disciplină pozitivă

Sănătate, condiții sanitare și nutriție

Management democratic al școlii

 

Școlile fericite sunt, de fapt, școli care s-au reinventat la nivel instituțional pentru a asigura starea de bine a profesorilor și a elevilor lor, pentru a se transforma în locuri în care copiii să vină cu drag. Sunt niște școli ale tuturor, elevi, profesori, părinți.

(text preluat din „Hai cu starea de bine în școli!”, de Anca Tîrcă, 2020)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu