Pagini

vineri, 26 februarie 2021

Cum să ajungi director de școală

 

Foto din arhiva personală - anii 98, când eram directoarea celei mai inovatoare și reformiste școli din România


Au trecut 4 ani de la concursul pe care l-au dat directorii de școli, li s-a terminat mandatul în ianuarie, iar cei mai mulți au primit aprobare pentru continuitate pe post până la finalul anului școlar (au fost și excepții, care ne arată că, deși alta vorbim, nu dorim cu adevărat să depolitizăm această funcție). Problema este ce va urma după, cum vor fi ocupate aceste funcții importante în viitor.

A ajunge director de școală cred că trebuie să fie o evoluție normală în carieră a unui profesor (chestia propusă de unii, cu directori care nu au experiență de școală e foarte discutabilă!), care are ceva ani de experiență, care a avut anterior poziții de conducere și coordonare la nivelul departamentelor școlii, în proiecte de colaborare, care e apreciat de părinți, elevi și colegi, știe să se poarte, să asculte și să vorbească.

Opinia mea este că o schimbare fundamentală în ceea ce privește modul de selectare și ocupare a funcției de director de școală nu e posibilă decât la pachet cu o reformă profundă de sistem, care ar consta în creșterea capacității instituționale a școlilor de a lua decizii proprii și de a funcționa autonom, în colaborare cu comunitatea locală. Iar acest proces este unul de durată, care ar presupune acțiuni și solicitări restrânse către școli din partea inspectoratelor ( am mai spus că, deși nu sunt performante, acestea nu trebuie desființate în această perioadă, cel puțin, cum vrea un partid!), o foarte bună pregătire în domeniul managementului și leadershipului a echipelor de conducere din școli, crearea de mecanisme funcționale de feedback, monitorizare și evaluare externă. În acest caz, angajarea directorului s-ar face de către consiliul de administrație (CA) al școlii, eventual, de către o comisie extinsă la nivel de comunitate, prin anunțarea jobului și a cerințelor specifice, primirea aplicațiilor de la diverse persoane, din interior sau din exterior, analiza documentelor cerute, contactarea persoanelor care pot da referințe și interviuri care au loc cu toate grupurile interesate-conducere, profesori, părinți, elevi.

Persoana care dorește să candideze pentru această funcție ar trebui să aibă cunoștințele și abilitățile necesare de management ( e o știință, nu-i așa?), dobândite în cadrul unor cursuri acreditate de MEN, pe care le văd ca fiind de lungă durată, cu un curriculum modern, care să îmbine cunoștințe specifice cu activități practice, cu mentorat și coaching și peer learning, plus evaluare pe bază de proiect de schimbare a unei școli, care să demonstreze competențele dobândite la curs.

Dacă e să avem examen, așa cum există în destule sisteme de învățământ, cred că un candidat trebuie să participe  la unul de durată și serios, care verifică cunoștințe din domeniile specifice stabilite prin standarde sau în profilul directorului de școală. Examenul poate fi online și poate fi organizat de companii acreditate în domeniu. În plus, candidatul ar trebui să mai susțină și un test care să demonstreze capacitatea practică de a rezolva anumite probleme care apar într-o școală sau de a organiza un anumit domeniu din activitatea școlii. Examenul poate fi susținut la inspectorat, la CCD sau la sediile companiilor organizatoare, iar comisiile de evaluare a testului ar trebui formate din specialiști recunoscuți în domeniu. 

E o propunere, am văzut că e o temă de interes, care necesită acțiuni anul acesta, până la începerea noului an școlar. Avem directori foarte buni, care sunt alături de colegi și distribuie conducerea, care au creat un climat bun de lucru în școală, dar avem și directori care trebuie schimbați, avem personaje care se cred stăpâni ai școlilor, care nu știu să conducă democratic și participativ, unii fiind chiar „protejați” de câte vreun premiu obținut în competiții fără standarde și fără analize serioase, așa cum se fac în alte țări.

4 comentarii:

  1. Multi directori se cred stapani in scoala. Dupa doua, trei mandate nu mai concep sa fie doar profesori, considera ca doar ei pot conduce acea scoala.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, stiu astfel de cazuri. Dupa parerea mea, 2 mandate sunt suficiente.

      Ștergere
  2. Pretextul"așa cum se fac în alte țări" este chiar nepotrivit și cu atât mai puțin logic pentru a putea fi afișat public drept concept. Nu poți contesta abilitățile unui director, doar pe motiv că are premiu la competiții fără standarde ca în alte țări? Fiecare competiție are standarde. Cum se decide care competiții are standarde mai bune? Apoi condamnarea că un director se crede nu știu ce, este iar răutate. De multe ori, dacă stai de vorbă cu acel director, afli că are argumente întemeiate în ce face și nu se crede nimic din ce crezi tu. Este o greșeală denigrarea unui om, doar pentru că a îndrăznit să acceadă la o funcție. Se consideră că este bine să nu uităm că suntem oameni. Funcțiile sunt trecătoare. Relațiile umane trebuie să rămână. Un om trebuie înțeles, fără a fi judecat. Eu nu cred că aș putea fi mai bună decât un director cu trei mandate la o anumită școală. Orice concurs are niște standarde. În urma concursului se poate decide ceva peste ce credem noi. De ce să condamni pe cineva pentru ceea ce crede?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred că orice competiție în acest domeniu trebuie să aibă standarde serioase pentru a nu se greși. Știu directori premiați ca directori ai anului care sunt departe de ce înseamnă acest titlu. Chiar nu credeți că este important?

      Stimată doamnă, eu nu judec pe nimeni, după cum vedeți nu dau nume de persoane anume, eu exprim o idee. Știu foarte multe cazuri de directori care au un comportament dictatorial, iar eu cred că astfel de oameni nu au ce să caute în astfel de funcții, pentru că profesorii nu pot munci într-un climat toxic, care, spun studiile, îi poate chiar îmbolnăvi fizic.

      Ștergere