Pagini

marți, 11 mai 2021

Confuzie de pilotare și... pilotaj

  

Am spus deja public și de mai multe ori că cele mai importante două aspecte de care să se ocupe în aceste vremuri toți cei implicați în educație, minister, inspectorate, școli, ONG-uri etc. , sunt calitatea lecțiilor pentru reintrarea în normal și starea de bine a profesorilor și a elevilor. În plus, avem de rezolvat recuperarea materiei pentru sutele de mii de elevi care nu au avut acces la școala online, avem examene de organizat după perioada grea de pandemie, e nevoie de un concurs altfel și eficace de directori.

Dacă în toată lumea civilizată se fac eforturi de recuperare a ceea ce nu s-a învățat în pandemie, dar, mai ales, se lucrează, prin tot felul de programe, pentru a asigura sănătatea emoțională și fizică a profesorilor și a elevilor, noi selectăm școli pilot.

În fine, poate că există motive să o facem și pe asta, dar nu e clar ce pilotăm, înțeleg că fiecare școală alege ce să experimenteze, pot fi „noi modele curriculare sau alte modalități de evaluare” sau orice altceva și mă tem că ne aflăm, din nou, într-o mare confuzie. Din ce știu eu, un program pilot este creat, descris și validat de specialiști și apoi implementat în școli, așa numite școli pilot, în care respectiva inovație propusă (aceeași în toate școlile) se întâmplă, este pusă în practică și este monitorizată și evaluată. În plus, punerea în practică a inovației este sprijinită cu intervenții de dezvoltare profesională și networking și este însoțită de activități de feedback și monitorizare, de măsurare a progresului, de atingere a indicatorilor de succes stabiliți anterior etc. Dacă experimentul va avea succes, se trece de la faza de pilotare, la cea de extindere la un nivel mai larg, chiar de scalare la nivel național. Așa că, nu mă miră reticența școlilor de a se înscrie ca pilot. Este și motivul pentru care am refuzat propunerea unui secretar de stat de a face parte din comisia care să se ocupe de selecția școlilor pilot.

(fotografia este cu o „pilotare” de-a mea din grădină, una reușită, pe care o să o „scalez” anul viitor, o floare specială, panseluța foarte, foarte neagră, pe care cred că mulți dintre voi nu ați mai văzut-o până acum

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu