Pagini
luni, 27 iunie 2022
Steaua lui David Popovici
sâmbătă, 25 iunie 2022
Un rezultat catastrofal pentru copiii de la țară
miercuri, 22 iunie 2022
15 idei pentru starea de bine a elevilor
Photo credits: Școala Gimnazială “Adrian Păunescu” Pitești, |
De câțiva ani, promovez starea de bine în școală, ca o prioritate a sistemului de învățământ aflat în plin proces de recuperare a pierderilor de învățare și de sănătate mintală cauzate de pandemie.
În ghidul despre
acest subiect („Hai cu starea de bine în școală!”, Corint, 2021), pe care l-am elaborat pentru profesori, directori și părinți și
în cursurile mele prezint detaliat și ideile de mai jos prin care profesorii pot crea o
stare de bine în rândul elevilor cu care lucrează, pot îmbunătăți relațiile cu
aceștia și, în final, rezultatele școlare și sănătatea emoțională a copiilor, astfel încât școala să fie una cu bucurie:
- În fiecare zi sau la fiecare oră alocați 5 minute unei conversații nonacademice, în care copiii să vorbească despre întâmplări recente, noutăți din viața lor sau a familiilor.
- Copiii să vă simtă că sunteți acolo pentru ei – fiți atenți la tonul vocii, la modul de adresare, zâmbiți, aveți umor, relatați povești și întâmplări personale din viața de familie sau legate de hobbiuri, comunicați prietenos, cu mesaje personalizate pentru fiecare copil.
- Practicați regulat un salut specific la intrarea în clasă, în fața ușii.
- Introduceți momente de pauză în lecție („brain breaks”), care pot consta în exerciții de mișcare a corpului, jocuri, cântece, câteva minute de meditație.
- Oferiți sprijin și feedback în mod constant, întrebați-i pe copii ce activitate le-a plăcut, creați momente de reflecție asupra a ceea ce au învățat, focalizați-vă nu atât pe conținut, cât pe proces și vorbiți cu elevii despre cum și de ce au învățat.
- Introduceți un moment de mindfulness pe parcursul programului de școală, câteva minute de meditație sau de accent pus pe respirație.
- Creați un mediu fizic școlar prietenos, vesel și colorat, o clasă, o școală și o curte în care copiii vin cu drag și se simt bine.
- Concepeți și realizați activități prin care să copiii să își exprime zilnic emoțiile.
- Amenajați clase în aer liber și petreceți cât mai mult timp acolo. Învățarea în natură este una plăcută și benefică.
- Implicați-i pe copii în luarea deciziilor privind activitatea clasei, puneți preț pe ideile lor, întrebați-i ce cred despre ceea ce se face în școală și ce ar schimba.
- Evaluați ce știu elevii, nu ce nu știu și nu transformați testele și probele de evaluare în momente care aduc anxietate și panică. Folosiți metode de evaluare prietenoasă, scrieți scurte mesaje de încurajare elevilor înainte de testări și examene.
- Petreceți toate pauzele cu elevii dumnevoastră în curtea școlii, faceți mișcare cu ei, puneți muzică și dansați.
- Dezvoltați creativitatea elevilor, lăsați-i să-și exprime liber ideile, să pună întrebări și nu le îngrădiți imaginația. Nu folosiți prea multe fișe care îi învață să gândească în șabloane.
- Nu le dați copiilor teme multe, ci puține, relevante și creative, de exemplu, să își intervieveze părinții pe o temă legată de curriculum, să privească un documentar și să scrie o cronică, să facă o mică cercetare în comunitate etc.
- Și nu uitați ceea ce spun de ceva timp, fiecare copil este bun la ceva, iar rostul școlii este să descopere la ce este bun fiecare și să îl ajute să se dezvolte în această direcție.
Succes!
1.
luni, 20 iunie 2022
David în școli
(photo credits: deepbluemedia) |
Dacă aș mai fi profesoară, mi-aș nota în agendă să vorbesc cu elevii mei, chiar la începutul anului școlar, despre acest băiat și munca lui de 5 ore pe zi de antrenament și despre cum a devenit astăzi primul campion mondial la natație din istoria României. L-aș invita și la clasă, poate că ar veni.
Într-o societate ca a noastră, atât de lipsită de etică și de valori, povestea acestui tânăr de 17 ani, elev la Colegiul George Coșbuc din capitală (unde am văzut că se simte bine și este încurajat și apreciat și unde cred că a învățat și engleza impecabilă pe care o vorbește), e o gură de aer proaspăt, inclusiv pentru educație. Ne demonstrează că succesul vine din muncă tenace și efort constant, pe care le pui în ceva care îți place să faci. Ceea ce, pe la noi, se întâmplă tot mai rar.
joi, 16 iunie 2022
Echilibru în educație
Mă îngrozește, pur și simplu, ceea ce citesc în ultimele zile. Dragii mei, niciun copil nu este „loază”. FIECARE copil este bun la ceva, iar rostul școlii și al părinților este ca, lucrând împreună, să descopere la ce este bun, să îl dezvolte în această direcție și să îl aprecieze pentru asta. E mica perlă din scoica ființei fiecăruia, care așteaptă să fie descoperită și șlefuită. Copiii nu sunt împărțiți în deștepți și proști, pentru că, v-am mai spus, există mai multe feluri de a fi deștept, pentru că de la Howard Gardner încoace știm că există mai multe tipuri de inteligență, nu doar cea bazată pe IQ. Într-o clasă avem copii foarte diferiți ca persoane, ca abilități, ca background socio-economic și cultural, dar fiecare este unic și, cum le spuneam învățătoarelor cu care lucram odată la școală, este soarele unor părinți. Rostul clasei și al școlii este să îl vadă pe copil și să îl valorizeze pe fiecare cu și prin unicitatea sa, să asigure și să măsoare progresul fiecărui copil în raport cu el însuși și să îi dea feedback regulat, să îi spună unde se află, ce e bine și ce nu e, să îl sprijine să își dezvolte competențele din curricula și să urce treaptă cu treaptă, pe îndelete, pe scara învățării. Cu atenție și grijă pentru fiecare, nu cu teste standardizate croite la fel pentru copii atât de diferiți, ci cu metode de evaluare prietenoasă, care să măsoare nu ce nu știe elevul, ci ce știe acesta și cât a progresat față de unde era într-un moment anterior. Rostul școlii este să descopere talentul din fiecare, să îl dezvolte și să îl evidențieze și să îl arate și să îl premieze.
Ca și mulți alți profesori, am făcut și eu asta când eram profesoară și directoare, am văzut strălucire acolo unde alții vedeau doar gunoi și am astăzi foști elevi care au terminat școala într-o stare de bine și sunt adulți fericiți și împliniți, actori pe scene mari care, în școală, erau corijenți la matematică. Am fost acolo pentru ei și a contat. Așa după cum am spus de mai multe ori, eu cred că în educație avem nevoie de ECHILIBRU, între metode de lucru tradiționale și moderne, între competiție și colaborare, între rigoare și creativitate, între reguli și libertate asumate. Din păcate, noi avem un sistem educațional centrat excesiv pe competiție, din care se pare că nu mai vrem să ieșim sau nu avem capacitatea să o facem, deși avem recomandări multe în acest sens, de la alții mai buni decât noi, vezi, de exemplu, OECD. Noi nu avem politici educaționale care să promoveze schimbarea de paradigmă de la școala ca o fabrică, despre care am mai scris, vezi aici - https://ancatirca.blogspot.com/.../schimbarea-de... (cu produse uniforme, cu rebuturile eliminate, cu muncitorii - elevii care au control redus), la școala ca o familie (cu așteptări pentru fiecare, căldură, grijă, sprijin, încredere pentru copii). Noi nu avem politici educaționale care să promoveze starea de bine în școli, atât de necesară, arată studiile, dacă dorim o schimbare majoră și pe termen lung a educației. Pentru că, dacă un copil termină școala într-o stare de bine, s-a constatat, în urma unor analize serioase ( OECD, 2013), că acest lucru va avea un impact mai mare asupra vieții lui de adult decât îl au notele și examenele. Nu am văzut încă în România clasamente de școli bune, în care să intre și acele școli în care fiecare copil a făcut progres de la 4 la 5 sau de la 5 la 6 sau de la a nu ști să comunice, la a vorbi în fața clasei și a pune întrebări. Nu am văzut în România niciun inspectorat sau oficial ministerial care să premieze profesorii și copiii care au făcut marele salt și progresul pe care le-am menționat mai sus.
Exact aici văd importanța care s-a dat acestui subiect în ultimele zile, poate ne împinge un pic să ieșim din încremenirea în competiție, aș fi prima care m-aș bucura. Altfel, cred că am avea nevoie de reacții și de vehemența și energia pe care le-am văzut în legătură cu acest subiect pentru probleme mult mai grave care ni se întâmplă în educație, ale căror urmări chiar vor avea efecte negative și pe termen lung asupra copiilor noștri –introducerea testelor standardizate, lipsa unei analize privind pierderile de învățare din ultimii 2 ani și a unor măsuri de recuperare a acestora, necuplarea programelor de formare a profesorilor cu tendințele moderne și inovatoare din educație, impunerea unor schimbări care nu au în spate studii și analize care să le susțină, scrierea unei noi legi a educației sub influența unui grup de interese, direcționarea hei-rupistă a întregului sistem pentru a implementa un document, „România educată”, în legătură cu care specialiștii adevărați au mari rezerve. Ținem aproape.
vineri, 10 iunie 2022
Se termină (încă) un an școlar
luni, 6 iunie 2022
O idee pentru ultima săptămână de școală (și nu numai)
Iată o idée bună pentru ultima săptămână de școală (și nu numai), pentru cei care au timp și vor să aducă starea de bine în rândul copiilor.Vă invit să petreceți cel puțin o oră pe zi cu elevii dumneavoastră în curtea sau în grădina școlii sau în parcul din apropiere sau în grădina botanică din localitate sau pe deal pentru a observa natura – florile, copacii, păsările, iarba, cerul... Le puteți cere copiilor să deseneze ceea ce văd și ceea ce observă sau îi puteți îndemna să completeze o pagină de jurnal, în liniște, fiecare, individual. Apoi, îi puteți ruga să împărtășească colegilor observațiile lor, ce au văzut, ce au simțit, ce i-a impresionat. Și da, puteți face asta la o ceașcă de ceai de plante sau fructe, așezați pe iarbă.
(După cum se vede în fotografie, am încercat ideea cu Noria Anastasia în #grădinaeducației, la noi, în weekendul care tocmai trecut).
(adaptare după Edutopia)
duminică, 5 iunie 2022
De Ziua Învățătorului