Pagini
vineri, 27 ianuarie 2023
Noua lege a educației este inoportună (14)
miercuri, 25 ianuarie 2023
Legea educației - oferta liceelor pedagogice (13)
Deși am zis că nu voi mai comenta noua lege a educației deoarece nu avem un text oficial disponibil, ci doar unul venit pe surse (chestia asta cu secretizarea e o mare greșeală, care, sper, că va fi decontată de autori), o fac pentru că am primit mesaje de la directori de colegii și licee pedagogice, care mă roagă să îi susțin în protestul lor împotriva eliminării specializării de educator-învățător din oferta liceelor pedagogice.
Și da, îi susțin, iar motivul este simplu și vine din experiența mea directă, de 40 de ani de lucru în educație - cei mai buni învățători pe care i-am întâlnit sau cu care am lucrat erau absolvenți de școli normale/ licee pedagogice. De ce să stricăm ceva care funcționează? De ce nu găsim soluții prin care să dezvoltăm ceea ce există și nu să eliminăm ce este valoros? Liceele pedagogice de la noi au în spate o tradiție îndelungată și funcționează în clădiri vechi și impozante, cu personal bine pregătit și rezultate foarte bune.
Știu că nu ne pliem pe standardele valabile în lume, care prevăd studii superioare de specialitate pentru învățători, dar sunt sigură că s-ar fi găsit modalități de a impune acest lucru, în termen de x ani, pentru absolvenții învățători de licee pedagogice să continue studiile de specialitate, dacă, bineînțeles, autorii legii ar fi fost cu adevărat interesați de ce se întâmplă în sistem și s-ar fi consultat cu profesorii și directorii vizați direct de aceste schimbări. Putem construi și fără să dărâmăm ceva care funcționează, mai ales că avem atât de puține lucruri care merg bine în educația din România.
Un fresh corner pentru starea de bine în școală
luni, 23 ianuarie 2023
AI vine peste noi
duminică, 22 ianuarie 2023
O minunăție de bibliotecă școlară
vineri, 20 ianuarie 2023
A 14a cancelarie altfel, cu stare de bine
joi, 19 ianuarie 2023
Starea de bine eudemonistă și hedonistă
În cursurile mele, pun accent pe aducerea în școli a ceea ce se numește starea de bine eudemonistă, care înseamnă orientare către creștere, motivație, împlinire, încredere în sine și asumarea unor scopuri pe termen lung atât de către elevi, cât și de către profesori. Este ceea ce menționez în definiția pe care o dau stării de bine și anume, „a funcționa bine, pe mai multe planuri – cognitiv, social, spriritual, emoțional și fizic” (vezi A.Tîrcă, „Hai cu starea de bine în școală!”, 2021, 2022). Este un proces dificil și de durată, care necesită o abordare la nivelul întregii școli, o bună planificare și organizare, formarea profesorilor și a directorului, astfel încât școala să crească, în timp ca o casă a stării de bine. Această abordare aduce transformări majore, care vor avea impact supra vieții de adult a copiilor.
În același timp, amintesc că nu este de neglijat nici luarea în considerare a stării de bine de tip hedonist, care înseamnă organizarea unor momente sau activități care să aducă plăcere imediată, emoții pozitive, fericire, care să alunge gândurile negative și să dea satisfacții pe termen scurt. Această abordare este una care nu produce schimbări mari și sustenabile, dar este mai ușor de adus în școli, activitățile le plac copiilor și mulți profesori sunt dornici să le organizeze.
Personal, cred că ambele abordări pot fi utilizate în școli, în procent de 80-20, cum sugera o cercetare pe acest subiect (Schotanus-Dijkstra) et al., 2016), care concluzionează că, „dacă ambele se vor regăsi în viața personală sau instituțională, atunci starea de bine este la un nivel mai înalt decât dacă s-ar urma doar o cale.”
„Un grup al cercetării a urmărit doar calea hedonistă, unul pe cea eudemonistă, încă unul pe ambele și unul niciuna. Constatarea principală a fost că indivizii cu motive atât hedoniste, cât și eudemoniste – în comparație cu indivizii din celelalte trei grupuri – au avut cele mai favorabile rezultate în ceea ce privește vitalitatea, admirația, inspirația, transcendența, afectul pozitiv și sensul în viață.” Adică, au „înflorit” cel mai mult.
marți, 17 ianuarie 2023
Relax, începe 2023
Dacă aș mai fi directoare de școală, anul acesta aș avea grijă de profesorii mei și acesta ar fi obiectivul numărul 1 pentru 2023, pentru că mulți sunt obosiți, frustrați, blazați și lipsiți de speranța în mai bine în educație.
Pentru asta, aș reseta școala, aș încetini ritmul, aș merge cu ea pe un nivel minim de funcționare, adică fără hei-rupuri, fără activități multe și lipsite de substanță, fără stat drept în fața cerințelor fără miză ale inspectoratelor. Aș merge pe un principiu sănătos, „puțin și bun”.
În schimb, maxim la calitatea lecțiilor, monitorizarea lor, sprijin și intervenție ameliorativă, ochii pe progresul fiecărui elev și pe partea de dezvoltare socio-emoțională. Minim la participarea la cursuri slabe, la proiecte din vorbe, în spatele cărora unii fac bani frumoși.
M-aș concentra pe construirea de relații, de toate felurile, între noi, profesorii, între noi și copii, între noi și părinți. Aș insista să reflectăm împreună asupra a ceea ce facem, să împărtășim idei, să vorbim despre ce am mai citit legat de educație, la ce evenimente am participat.
Aș face undeva o sală de relaxare pentru profesori și elevi, aș amenaja o cancelarie prietenoasă, în care să ne simțim bine și ne-am întreba la o cafea ce să facem pentru a le fi bine copiilor din școala noastră.
Relax, începe 2023.