Am citit recent un studiu (Marquez, 2022) care recomandă formarea profesorilor pe tema starea de bine/ wellbeing, ca o condiție esențială pentru a o aduce efectiv și sustenabil în școală și mă bucur că și eu fac acest lucru de trei ani, în contextul în care, deși este o prioritate în cele mai multe sisteme de învățământ, ministerul nostru nu face nimic. Nimeni nu și-ar dori un profesor de matematică, de exemplu, care nu este calificat în domeniu. Așa e și cu starea de bine, nu putem spune că ne preocupă sau că o aducem în cancelarie și în clase, dacă nu știm ce înseamnă acest concept și care sunt direcțiile de acțiune.
Dacă aș lucra la o universitate care formează profesori, aș introduce acest subiect în curriculumul obligatoriu. Suntem la ani lumină de ce se întâmplă în lume în educație, dăm vina pe profesori, îi denigrăm, îi trimitem să dea examene și nu îi sprijinim cu nimic. Meseria de profesor este în topul celor mai stresante din lume, peste 70% dintre directori și profesori răspunzând, în toate cercetările, că sunt epuizați după pandemie ( Forbes, 2022), dar „experții” care nu au predat o oră în viața lor nu știu acest lucru.
În cursul meu „Starea de bine în școală” le spun profesorilor că sunt trei direcții de acțiune:
1. 1. la nivel individual, ai grijă tu, ca profesor și director, de starea ta de bine, mănâncă sănătos, dormi suficient, practică un hobby, valorifică pauzele dintre ore, fă lucruri pentru tine și, mai ales, nu te mai te preocupa acasă de ce se întâmplă la școală ( principala cauză de epuizare a profesorilor, conform Well Being Index 2021). Știu că e greu să vă decuplați de școală odată ajunși acasă, am fost și profesoară, și directoare, dar merită să începeți să faceți asta, merită încercat. Tot la nivel individual, încearcă să ai relații bune cu colegii, colaborează, realizați activități împreună, stați de vorbă, împărtășește bune practici și fă schimb de idei și materiale didactice. Participă la un curs despre starea de bine în școală.
2. 2. la nivel de școală, cum am scris eu ( „Hai cu starea de bine în școală”, 2021, 2022), conducerea să facă din școală o casă a stării de bine, care are la fundație ținte strategice în PDI, o cultură organizațională colaborativă, o bună organizare și planificare, apoi, sprijin, monitorizare și evaluare a stării de bine. Recomand participarea CA al școlii la un curs pe tema stării de bine.
3. 3. la nivel de sistem, ar fi nevoie de politici educaționale pe acest subiect, de bugete speciale alocate pentru a menține sănătatea mintală și emoțională profesorilor, de un consilier în fiecare școală, de sprijin acordat profesorilor pentru a se perfecționa pe acest subiect, de reducere a presiunii puse pe ei de inspectorate și de minister, de schimbări făcute cu cap și validate de cercetare și câte altele. Noi nu avem nimic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu