Pagini

joi, 11 ianuarie 2024

Ușa e acușa

credits: IStock
Despre subiectul zilei, intrarea elevilor și a profesorilor în școală, care văd că ia amploare, deși altele ar fi de interes:
1. eu nu cred că într-un statut al elevului ar trebui să se menționeze și pe unde se intră în școală, sunt alte aspecte mai importante care să se regăsească în acest document.
2. o astfel de măsură nu se introduce la întâmplare, e parte dintr-un demers mai larg, de viziune managerială participativă, care se construiește pe baza analizei stării de fapt și împreună cu profesorii, care trebuie să creadă (cei mai mulți) în direcția de schimbare abordată la nivelul școlii. O introduci sau nu în funcție de cum vrei să fie școala ta și de cum poate să fie în acel moment.
3. eram directoare, prin anul 2000, când am desființat intrările separate pentru profesori și elevi. Copiii erau foarte mândri să intre și pe ușa profesorilor, “prin față”, cum se zicea, să urce scara de lângă cancelarie și să intre în clase. Elevii și profesorii intrau pe ambele căi de acces, fiecare pe unde voia. Era parte dintr-o strategie mai amplă, prin care îmi propusesem să creez un climat de colaborare, relații apropiate profi elevi, să aduc catedra mai aproape de pupitre. Am dat voie copiilor să intre în cancelarie, dacă voiau să vorbească cu un profesor, iar ușa biroului meu era tot timpul deschisă. Această inițiativă nu a știrbit cu nimic prestigiul profesorilor, ci, dimpotrivă, l-a întărit. Respectul se câștigă prin seriozitate și pregătire, prin modul în care îți faci lecțiile implicându-i pe copii în învățare, prin atenția pe care o acorzi fiecărui copil, prin valorile pe care le transmiți.
Mulți foști elevi își amintesc cu plăcere de acele vremuri. E doar o mică parte dintr-un model de leadership ce a fost validat ca fiind unul de succes în acei ani. Cred că modelul e valabil și azi și povestesc despre el la conferințe în străinătate (la noi, decidenții nu sunt interesați) sau în cursurile pe care le fac pentru directori.

Acușa e ușa, ca să deviem de la subiectele principale de discutat. Să vedem ce va fi mâine.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu