Printre multe altele, aș fi așteptat de la 7 ani de lucru la o „Românie educată” și de la noua lege a educației și un 𝙘𝙖𝙙𝙧𝙪 𝙘𝙤𝙚𝙧𝙚𝙣𝙩 𝙙𝙚 𝙚𝙫𝙖𝙡𝙪𝙖𝙧𝙚 𝙨̦𝙞 𝙚𝙭𝙖𝙢𝙞𝙣𝙖𝙧𝙚, corelat cu un curriculum adaptat prezentului și viitorului și cu formarea profesorilor și încadrat într-o viziune de reformă pe termen lung.
Pagini
vineri, 28 iunie 2024
Despre evaluarea națională
vineri, 21 iunie 2024
Ultima zi de școală
E ultima zi de școală și mă uit cu drag la sutele de fotografii postate de școli și de părinți pe Facebook în această săptămână, de la ceremonii de absolvire și de final de an. Mă bucur să văd profesori, directori, copii și părinți împreună și fericiți, e momentul acela din an când te uiți și în urmă și înainte în același timp, cu emoție că, uite ce au mai crescut, cu mândrie că „sunt ai mei.”
luni, 17 iunie 2024
Ești mai mult decât un test
Azi, încep examenele pentru generații greu încercate în ultimii patru ani. I-am pregătit în școli, acolo unde există profesori dedicați, am pompat în ei meditații cu carul, ne-am dat peste cap să fie bine îngrijiți și să aibă tot ce le trebuie, am înlocuit noi sistemul care ar fi trebuit să îi sprijine, pentru că asta fac niște conducători buni, se gândesc la binele copiilor pe care îi au în ogradă.
De azi înainte, acestor copii trebuie să li se spună că avem încredere în ei, că îi îndrăgim și că suntem alături de ei. De azi înainte, să îi încurajăm cât putem de mult.
De azi înainte, să le spunem că fiecare în parte e mai mult decât un test. Să îi spunem fiecărui copil să se uite la el cu atenție și să vadă că, dincolo de rezultatele la examene, e creativ și își ajută colegii sau e bun la sport, știe să cânte frumos, să povestească sau să danseze. Să vadă că e atent și grijuliu, că prietenii se pot baza pe el, că e amuzant și are un zâmbet care luminează cea mai tristă zi a cuiva.
Să îi spunem fiecărui copil că „sunt mai multe feluri de a fi deștept.” Succes elevilor, profesorilor și părinților!
duminică, 16 iunie 2024
Despre epuizarea profesorilor
sursa photo: https://www.pexels.com/ |
A apărut, de curând, ”Teacher Wellbeing Index 2023”, care analizează nivelul de stres, singurătatea, epuizarea și problemele de sănătate mintală în rândul profesorilor din UK.
În contextul în care la noi nu există astfel de analize și studii, iar problema stării de bine a profesorilor este complet ignorată la nivel de sistem și mediu universitar, cred că este util să ne uităm la rezultatele acestui studiu și să ne gândim, prin comparație, că situația la noi este, probabil, și mai rea. Iată datele, care sunt îngrijorătoare:
- 78% din personalul din școli este stresat;
- 55% consideră că au avut o cultură organizațională cu un efect negativ asupra stării de bine;
- 46% spun că organizația nu i-a ajutat pe cei cu probleme de sănătate mintală sau care nu au fost într-o stare de bine;
- 81% au avut simptome neplăcute cauzate de job;
- 45% au avut simptom de anxietate;
- 39% au avut probleme legate de sănătatea mintală;
- 35% au avut simptom de epuizare/ burnout;
- 28% au avut semne de depresie;
- 26% au experimentat cel puțin unul dintre următoarele: s-a simțit izolat, nu a fost băgat în seamă, nu a avut colegi cu care să colaboreze;
- 22% se simt singuri la muncă.
Linkul unde poate fi citit raportul e AICI
joi, 13 iunie 2024
Detenția à la România
sursă fotografie: Internet |
Avem un profesor consilier în fiecare școală, am rezolvat deja toate problemele educației și ne-a mai rămas detenția. Art. 14(2) din Statutul Elevilor pus ieri în dezbatere publică menționează că:
- atitudine agresivă, lipsă de respect;
- violență verbală și fizică;
- refuzul de a îndeplini anumite sarcini și de a coopera;
- bullying;
- accese de mânie, ostilitate;
- furt, chiul de la ore;
- distrugere de bunuri;
- comentarii făcute în timpul lecțiilor etc.
v Întăresc pozitiv comportamentele adecvate prin laudă, încurajare, acordarea de diverse recompense, precum timp suplimentar de joacă, roluri de „conducător”/organizator/asistent de profesor etc.
v Modifică modul de aranjare a mobilierului din clasă în funcție de activități, pentru a crea un spațiu prietenos, care să încurajeze comunicarea sau în care să se lucreze pe grupe și să se creeze relații de colaborare între elevi;
v Îi implică și pe elevi în formularea regulilor clasei, pornind de la ideea că o astfel de modalitate va conduce la o mai bună respectare a respectivelor reguli;
v Organizează activități/ momente de intercunoaștere, astfel încât elevii să afle cât mai multe lucruri despre colegii lor ( de exemplu, lecții de tip cerc);
v Introduce activități și programe de peer-mediation, pentru a reduce violența în mediul școlar (de ex., banca prieteniei sau amenajarea unui loc în curtea școlii dedicat medierii micilor conflicte și împăcărilor de tot felul între copii;
v Dacă e cazul, știe cum să o facă și consideră necesar, intercalează în programul școlar momente de tip „mindfulness”, în care elevii învață cum să își controleze impulsurile de moment prin exercitii de respiratie și meditație;
v Îi implică pe elevi în activități extracurriculare, orientate spre dezvoltarea abilităților socio-emoționale – activități sportive, dans, club de teatru etc.sau în care sunt abordate teme de interes, de genul rezolvarea pașnică a conflictelor, anti bullying, consecințele violenței etc.
luni, 10 iunie 2024
Feedback pentru cursul cu școala Așchileu Mare
Las și aici ce spun profesorii cu care am făcut cursul despre starea de bine în școală. Mulțumesc!
„Acest
curs a fost foarte bine primit de către mine și de către colegii mei. A fost
cel mai fain și util curs la care am participat. Am învățat multe chestii faine, iar formatoarea a fost deosebită.” (Șerban Corneliu)
„A fost
un curs binevenit, cu un formator extraordinar. Am învățat extrem de multe
legat de diferite moduri de a crește starea de bine atât în rândul profesorilor, dar și al elevilor.”(Aldea Cosmin)
„A fost
un curs interactiv, interesant si bine documentat.” (Cristea Adriana)
„A fost
un curs foarte interesant, unde am învățat o mulțime de tehnici și metode cum
să creștem starea de bine în școală a elevilor, a părinților, dar și a
profesorilor.”(Cristea Cristina)
„A fost
cel mai interesant curs din ultima perioadă. Am aflat lucruri interesante și
multe idei de activități privind crearea
stării de bine atât a elevilor, cât și a profesorilor și părinților!
Felicitările
mele doamnei Țîrcă pentru conținut și pentru modul de expunere!” (Felecan
Rodica)
„Cursul
a fost interactiv, interesant, am invatat lucruri noi, atmosfera a fost una
relaxanta si ne-a oferit o stare de bine timpul petrecut împreuna.” (Florea
Adriana)
„Cursul
a fost interesant. Am aflat multe lucruri care, aplicate, sunt convinsă că o să
imbunătățească situația scolară a elevilor și starea de spirit a profesorilor.”(Gădălean
Voichița)
„Creșterea
stării de bine în învățământ este o condiție necesară pentru prevenirea
abandonului și eșecului școlar, deoarece dezvoltă motivația intrinsecă a
elevului pentru a participa la cursuri și a se „autodepăși” la învățătură. Cursul
a fost interesant, atractiv și util. ”(Giurgiu Florin)
„Un curs
foarte interesant și foarte util. M-a fascinat, atât cursul, cât și vorbitorul.
Nota 10_”(Lazia Mirela)
„A fost
un curs care într-adevăr mi-a oferit o STARE DE BINE. Un curs interesant în
care am simțit că meseria de DASCĂL este apreciată, care ne-a arătat o altă
viziune despre ce ar putea fi școala și la școală, care ne-a furnizat multe
idei.” (Mărar Diana)
„Consider
ca acest curs reprezinta o sansa, o modalitate de a reduce abandonul scolar.
Elevii sunt atrasi de starea d bine din scoala, deoarece aici isi petrec cel
mai mult timp din viata. Multi elevi din mediul rural, daca au parte de stare
de bine la scoala, se simt mai bine decat acasa, unde conditiile de viata sunt
vitrege, chiar imposibile.
Dau
nota maxima plus acestei initiative, de a prevenii abandonul scolar prin
oferirea starii de bine in mediul scolar, deoarece acolo unde ne simtim bine,
ne simtim acasa, ne simtim in largul nostru.” (Medan Domnica)
„Mi-a
plăcut acest curs foarte mult fiindcă a fost interesant și captivant, a fost un
curs din care am putut învăța idei noi pentru a aduce starea de bine în școală.”(Pop
Alexandra)
„Tema
cursului abordează o problemă majoră în sistemul de învățământ din România.
Abordând această problemă din perspectiva stării de bine a elevilor este foarte
relevat, deoarece starea de bine are un impact direct asupra performanței și
implicării școlare.
Materialele
de curs au fost bine documentate, bazate pe cercetări recente și au oferit
soluții practice pentru prevenirea abandonului școlar. Prin intermediul
formatorului, cursul în sine a creat o stare de bine în rândul cadrelor
didactice participante.”( Paula Stecoza)
vineri, 7 iunie 2024
Ce-i de făcut cu epuizarea profesorilor?
sursa photo: https://www.pexels.com/ |
Se vorbește tot mai mult și la noi de epuizare/ burnout în rândul profesorilor. Pandemia și consecințele ei au lăsat urme în multe cancelarii, în modul în care lucrează și trăiesc profesorii. Din păcate, spre deosebire de alte țări, la noi nu există studii care să măsoare nivelul de stres, anxietatea, epuizarea și problemele de sănătate mintală ale profesorilor din România. Nu există nici măsuri și intervenții în școli, care să îi sprijine pe profesori să treacă peste perioade grele și să devină rezilienți.
În 2019, Organizația Mondială a Sănătății definea burnoutul
ca „o experiență profesională caracterizată prin epuizare de energie,
sentimente negative și cinism legate de locul de muncă și eficacitate
profesională redusă.” Deși este un demers foarte greu de realizat, există
instituții și organizații interesate să măsoare gradul de epuizare al unui
individ și, în acest sens, au fost create mecanisme și instrumente specifice.
De exemplu, încă din 1981, Maslach Burnout Inventory (MBI), măsoară burnoutul
pe cele trei dimensiuni menționate în definiția OMS. Există un instrument de
măsurare dedicat profesorilor MBI-Educators Survey (MBI-ES) și unul pentru
personalul medical-(MBI-MP). În urma măsurării, s-au evidențiat 5 profiluri
legate de experiența profesională: epuizat, suprasolicitat, ineficace, neimplicat,
implicat.
Scala epuizării a lui Kevin Leichtman (Leichtman Burnout
Scale) este o altă metodă de măsurare a epuizării profesorilor și ea cuprinde 4
niveluri.
Nivelul 1 – pasionat de meserie, dar copleșit
Pasiunea pentru meserie conduce adesea la supraîncărcare, efort
peste limita acceptată și, evident, epuizare. Te afli în această situație, dacă
te îndoiești de eficacitatea muncii tale, dacă ai anumite adicții sau dacă nu ai
hobbyuri pe care să le practici când nu ești la școală. Ce ai de făcut? E cazul
să preiei tehnici de adaptare la stres și strategii pozitive de muncă și viață.
Nivelul 2 – copleșit, cu tendințe de a deveni cinic
E nivelul la care începi să te simți obosit, lipsit de entuziasm, preiei o groază de sarcini, nu mai vezi speranță, devii cinic față de profesie. Ești iritabil, lucrezi pentru școală și de acasă, îți neglijezi prietenii și familia și ți se pare că nu faci destul pentru elevii tăi. Ce ai de făcut? Găsește-ți un mentor care să te ajute să îți organizezi munca și să diminuezi nivelul de stres.
Nivelul 3 – cinic și aproape de epuizare
E nivelul la care începi să crezi că e imposibil să fii un
profesor bun și dai vina pe toți ceilalți. Muncești mult, dar fără a avea sentimentul
că acest lucru va schimba ceva. Ești tot mai izolat, crezi că orice schimbare
îți vrea răul, nu există nicio corelație între scopurile tale și cele ale
școlii și te retragi din orice activitate de dezvoltare profesională. Ce ai de
făcut? Trebuie să primești sprijin specializat din exteriorul școlii și să ți
se reducă responsabilitățile.
Nivelul 4 – epuizare completă și prăbușire
E un nivel de nedorit, la care, odată ajuns, trebuie să îți
pui problema ieșirii din sistem. La acest nivel, ai sentiment de epuizare în
fiecare zi, chiar și atunci când ești în vacanță. Nu mai ai optimism, nici la
muncă, nici în viața personală și apar simptome de boală foarte frecvent. Ce ai
de făcut? Cel mai bine este să pleci din școală și să te refaci.
Este extrem de important să ne luăm frecvent pulsul epuizării profesionale, să vedem unde ne aflăm și să lucrăm la binele nostru până nu e prea târziu. De asemenea, este datoria școlii să ia măsuri care să asigure starea de bine a profesorilor săi, astfel încât să nu se ajungă la un stadiu de epuizare. Succes!
miercuri, 5 iunie 2024
De Ziua Învățătorului
Am foarte mulți învățători în lista mea de prieteni care (zic ei) sunt inspirați de ceea ce scriu și vorbesc, cunosc o mulțime cu care am colaborat de-a lungul carierei mele în diverse proiecte, am format, poate, mii de învățători și învățătoare în atâția ani de activitate în educație și pot să vă spun că îi respect foarte mult și cred că sunt cea mai inovatoare, responsabilă, conștiincioasă și entuziastă categorie de profesori.