Le-am spus colegilor din Slobozia la cursul de acum două zile și despre ce cred eu că este esential să faci ca profesor pentru ca elevii tăi să fie motivați și să învețe ceva de la tine – să îi cunoști cât poți de bine, să nu îi tratezi doar ca nume oarecare într-un catalog sau un simplu elev într-o bancă. FIECARE copil este diferit, fiecare copil este valoros în felul său, fiecare copil cu care lucrăm are viața lui și povestea lui care influențează modul în care învață și se comportă la școală. Dacă nu o cunoaștem cât de cât, nu vom face niciun progres în relația noastră cu copilul respectiv și, ca urmare, nu vom vedea nici rezultate mai bune.
Pagini
vineri, 29 august 2025
FIECARE copil
vineri, 22 august 2025
Cronica unui eșec previzibil - clasele simultane
![]() |
| credits foto - DoR |
vineri, 15 august 2025
Cum poate o școală de la periferia Londrei să fie mai bună decât Eton College
Citeam în presa britanică de azi că Brampton Manor, o
școală situată într-unul dintre cele mai sărace cartiere ale Londrei, a devenit
faimoasă în acest an pentru că a trimis mai mulți elevi la Oxford și Cambridge
decât vestitul și bogatul colegiu Eton. Mulți dintre elevii cu rezultate de
excepție ai școlii provin din medii etnice minoritare, beneficiază de programul
de mese gratuite la școală sau vor fi primii din familia lor care urmează
cursurile unei universități.
Cum s-a putut întâmpla asta? Cu multă muncă și dăruire, un
management de mare calitate, implementarea la clase a devizei școlii - „succes
prin efort și hotărâre”, accent pe setul de competențe specific școlii („dorim
să formăm copii încrezători, creativi, respectuoși, empatici și rezilienți și care știu să colaboreze”)
și punerea recompensării efortului și a determinării în centrul filozofiei lor
organizaționale.
E o școală care îmi amintește de viziunea mea de directoare de acum aproape 30 de ani, pe care am implementat-o într-o școală de provincie de la noi. Am pornit la drum cu ideea de a dezvolta abilitățile de gândire critică, autonomie, creativitate, colaborare, comunicare și lucru în echipă, cu multă rigurozitate și aplecare către fiecare copil, asta în primii ani de directorat, după care, în următorii ani, m-am focalizat și pe dezvoltarea academică a elevilor, care, în foarte puțin timp, a ajuns la cote maxime, pentru că elevii aveau toate instrumentele și abilitățile necesare pentru a avea succes în învățare. Recompensam orice succes, oricât de mic, și nu doar pe plan academic, ci și comportamental, artistic sau cel al relațiilor. Aveam dezvoltată o serie de inițiative prin care copiii erau prețuiți și apreciați pentru progresul lor – elevul lunii, aplauze în fața colegilor și a profesorilor în întâlnirile săptămânale cu toți elevii școlii (da, aveam assembly prin anul 2000, într-o școală de stat!) pentru diverse reușite, scrisori de felicitare către părinți, încurajări permanente la ore și activități, o strângere de mână sau o atingere pe umăr făcute la timpul lor. Am ajuns curând să avem cele mai bune rezultate din județ la concursuri de tot felul, olimpiade și evaluare națională. Un model validat și apreciat de experții de la acea vreme, valabil, iată, și azi.
( The Sun, 15.08.2025; sursa foto - site-ul școlii)
marți, 5 august 2025
Starea de fapt - măsurile de austeritate în școli
Am vorbit cu mai mulți profesori și directori din țară, mulți sunt în școli, au venit din concediu și fac o evaluare a situației privind normele profesorilor și efectivele claselor de elevi conform noilor (și catastrofalelor) reglementări. Unii vor desființa clase, fără să știe pe ce criterii vor repartiza copiii din clasa care dispare în celelalte. Vor completa normele acolo unde se poate, cu opționale sau discipline pe care oamenii nu le-au predat niciodată. Dacă nu se poate face asta, profesorii nu știu unde și cum își vor completa catedra. Lumea e stresată și nervoasă, mulți profesori au început să se certe între ei, e exact ce nu trebuia să se întâmple în școli. Asta nu este reformă, cum zice domnul ministru, e doar haos administrativ, unul care a dat o lovitură grea oricăror încercări făcute de unii și alții în ultimii ani de a transforma în bine școlile din România. Și pentru ce? Pentru o extrem de mică economie adusă la bugetul țării.
Cred că singura soluție este ca respectivele reglementări (cel puțin cele care țin de norma mărită și efective mai mari de copii în clase) să fie anulate. Știu că nu e ușor, dar să se facă un compromis pentru a salva sistemul de educație, pentru că o știm cu toții, dacă educație nu e, nimic nu e. Înțeleg că mâine e o dezbatere, nu știu ce scop are, chiar nu știu ce e de dezbătut. E de anulat.






