Pe 10 și 11 aprilie, la Dublin, a avut
loc lansarea oficială a unui important studiu al UNICEF referitor la bunăstarea copiilor din 29 de
țări, considerate a avea cele mai dezvoltate economii din lume. Raportul, intitulat
Report Card 11: Child well-being in rich countries – a comparative
overview prezintă concluziile unei analize care a avut în vedere prima
decadă a acestui secol și cinci dimensiuni de bază care caracterizează viața
copiilor: bunăstare materială, sănătate și siguranță, educație, comportamente
și riscuri, locuințe/locuire și mediu.
Pe primele trei locuri se află
Olanda, Norvegia și Islanda, iar pe ultimele trei Lituania, Letonia și România. Este foarte
interesant de remarcat că, așa cum se menționează în comunicatul de pe pagina
UNICEF (http://www.unicef.org/policyanalysis/index_68637.html),
raportul indică faptul că nu există o legatură directă între nivelul de bunăstare
a copiilor și PIB-ul pe cap de locuitor, deoarece, conform acestui
clasament, Slovenia este mai bine clasată decât Canada, Cehia are rezultate mai
bune decât Austria, iar Portugalia este mai bine poziționată decât Statele
Unite ale Americii.Ca urmare, diferențele care apar sunt rezultatul modului în care
acționează guvernele prin politici specifice ce au ca scop protejarea acestui
grup vulnerabil.
Clasament
|
Țara
|
Media
celor 5
dimensiuni
|
Dimensiunea
1
Bunăstarea
materială
|
Dimensiunea
2
Sănătate
și siguranță
|
Dimensiunea
3
Educație
|
Dimensiunea
4
Comportamente
și riscuri
|
Dimensiunea
5
Locuinte
si mediu
|
(locul)
|
(locul)
|
(locul)
|
(locul)
|
(locul)
|
|||
1
|
Olanda
|
2.4
|
1
|
5
|
1
|
1
|
4
|
2
|
Norvegia
|
4.6
|
3
|
7
|
6
|
4
|
3
|
3
|
Islanda
|
5
|
4
|
1
|
10
|
3
|
7
|
4
|
Finlanda
|
5.4
|
2
|
3
|
4
|
12
|
6
|
5
|
Suedia
|
6.2
|
5
|
2
|
11
|
5
|
8
|
6
|
Germania
|
9
|
11
|
12
|
3
|
6
|
13
|
7
|
Luxembourg
|
9.2
|
6
|
4
|
22
|
9
|
5
|
8
|
Elveția
|
9.6
|
9
|
11
|
16
|
11
|
1
|
9
|
Belgia
|
11.2
|
13
|
13
|
2
|
14
|
14
|
10
|
Irlanda
|
11.6
|
17
|
15
|
17
|
7
|
2
|
11
|
Danemarca
|
11.8
|
12
|
23
|
7
|
2
|
15
|
12
|
Slovenia
|
12
|
8
|
6
|
5
|
21
|
20
|
13
|
France
|
12.8
|
10
|
10
|
15
|
13
|
16
|
14
|
Cehia
|
15.2
|
16
|
8
|
12
|
22
|
18
|
15
|
Portugalia
|
15.6
|
21
|
14
|
18
|
8
|
17
|
16
|
Marea
Britanie
|
15.8
|
14
|
16
|
24
|
15
|
10
|
17
|
Canada
|
16.6
|
15
|
27
|
14
|
16
|
11
|
18
|
Austria
|
17
|
7
|
26
|
23
|
17
|
12
|
19
|
Spania
|
17.6
|
24
|
9
|
26
|
20
|
9
|
20
|
Ungaria
|
18.4
|
18
|
20
|
8
|
24
|
22
|
21
|
Polonia
|
18.8
|
22
|
18
|
9
|
19
|
26
|
22
|
Italia
|
19.2
|
23
|
17
|
25
|
10
|
21
|
23
|
Estonia
|
20.8
|
19
|
22
|
13
|
26
|
24
|
24
|
Slovacia
|
20.8
|
25
|
21
|
21
|
18
|
19
|
25
|
Grecia
|
23.4
|
20
|
19
|
28
|
25
|
25
|
26
|
SUA
|
24.8
|
26
|
25
|
27
|
23
|
23
|
27
|
Lituania
|
25.2
|
27
|
24
|
19
|
29
|
27
|
28
|
Letonia
|
26.4
|
28
|
28
|
20
|
28
|
28
|
29
|
România
|
28.6
|
29
|
29
|
29
|
27
|
29
|
Am selectat din raport câteva date
despre România, referitoare la copii de 11, 13 și 15 ani.
Suntem în/ spre coada clasamentului
în ceea ce privește:
-
educația în general – ultimul loc, cel mai scăzut nivel
-
reușita școlară ( teste PISA) - ultimul loc în clasament, la distanță
foarte mare de 40 de puncte față de nivelul următor
-
micul dejun zilnic – penultimul loc
-
nașterile în rândul adolescentelor - penultimul loc
-
poluarea mediului - penultimul loc
-
fumatul - locul 24
-
violența fizică – locul 23
-
consumul de băuturi alcoolice - locul 20
Stăm ceva mai bine în ceea ce
privește:
-
consumul de canabis – printre cel mai scăzut - locul 3
-
relația cu părinții – locul 5
-
consumul zilnic de fructe – locul 9
-
activitatea fizică zilnică – locul 14
-
obezitatea – locul 17
Am avut ocazia anul trecut ca, în
cadrul unui proiect ce a avut ca grup țintă copii din medii dezavantajate, să
merg în școli din mediul rural și am rămas neplăcut surprinsă(mă așteptam ca
lucrurile să se fi schimbat în bine) să văd că în secolul 21 mai există în
România școli (destul de multe) în care nu există apă curentă și în care copiii
merg la grupuri sanitare insalubre, care se află în curtea școlii. Am văzut
extrem de mulți copii care vin la școală cu îmbrăcăminte ponosită și pantofi
rupți, copii despre care am aflat că au ieșit prima oară din satul lor cu
ocazia activităților organizate în cadrul proiectului nostru.
Prin urmare, raportul UNICEF nu a
făcut decât să –mi confirme o constatare personală și anume, că avem o problemă
majoră în ceea ce privește modul în care ne ocupăm de copiii acestei țări și că
ar trebui, până nu e prea târziu, să luăm aminte la ceea ce spune
dl Gordon Alexander, directorul UNICEF’s Office of Research :
“Whether in today’s time
of economic crisis, or in better financial periods, UNICEF urges governments
and social partners to place children and young people at the heart of their
decision-making processes. For every new policy measure considered or
introduced, governments explicitly have to explore the impact and effects on
children, families with children, adolescents and young adults. These groups do
not have a voice in the political processes, or their voices are too seldom
heard.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu