Una dintre numeroasele cauze care blochează
evoluția învățământului românesc este și numărul extrem de mic de persoane care, aflate în
funcții de decizie la diferite niveluri ale sistemului - școli, minister,
inspectorate etc., să aibă o viziune bine
structurată și reformistă asupra educației, să
muncească cu responsabilitate și într-o manieră etică, să fie capabile
să coalizeze energii, să inspire și să motiveze. Un astfel de lider transformațional
va avea adepți și va putea produce schimbări majore. În etapa în care încearcă
să îi convingă și pe ceilalți de importanța viziunii sale are nevoie de multă
energie și entuziasm, deoarece aderarea membrilor organizației la echipa care experimentează schimbarea
este un proces de durată pentru că:
- doar 2% sunt alături de un astfel de lider din prima clipă
- 30% se vor alătura ceva mai târziu
- 60% stau și așteaptă să vadă ce se întâmplă (dacă acest grup va fi convins, succesul este asigurat)
- 8% nu se vor alătura niciodată, sunt cei care contestă orice și nu se vor schimba indiferent de metode și context ( se spune că pentru ei nu merită să irosești energie și entuaziasm - Do not water the rocks, spun englezii)
Pentru a avea adepți, liderul trebuie să inspire
încredere și, prin urmare, este nevoie de integritate personală pentru
a-i convinge pe alții să îl urmeze. În paralel cu încercarea de a-i convinge pe
ceilalți să i se alăture, liderul caută și direcția corectă, pe care o
găsește întotdeauna și rămâne în fruntea echipei ca un model bun de urmat.
Sărbătorește succesul și menține un grad înalt de motivare și entuziasm al
echipei.
A lucra cu un astfel de lider este o experiență unică și înălțătoare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu