Shall I compare thee to a summer's day?
Thou art more lovely and more temperate:
Rough winds do shake the darling buds of May,
And summer's lease hath all too short a date:
Sometime too hot the eye of heaven shines,
And often is his gold complexion dimmed,
And every fair from fair sometime declines,
By chance, or nature's changing course untrimmed:
But thy eternal summer shall not fade,
Nor lose possession of that fair thou ow'st,
Nor shall death brag thou wand'rest in his shade,
When in eternal lines to time thou grow'st,
So long as men can breathe or eyes can see,
So long lives this, and this gives life to thee.
Rough winds do shake the darling buds of May,
And summer's lease hath all too short a date:
Sometime too hot the eye of heaven shines,
And often is his gold complexion dimmed,
And every fair from fair sometime declines,
By chance, or nature's changing course untrimmed:
But thy eternal summer shall not fade,
Nor lose possession of that fair thou ow'st,
Nor shall death brag thou wand'rest in his shade,
When in eternal lines to time thou grow'st,
So long as men can breathe or eyes can see,
So long lives this, and this gives life to thee.
Cu-o zi a verii poate să te semui?
Tu eşti mai plin de farmec şi mai blând!
Un vânt doboară creanga şi blestemu-i
că frunza verii moare prea curând.
Ades e ochiul cerului fierbinte
şi aur îl precede-întunecat
precum frumosul din frumos descinde
sub cerul simplei firi, netulburat.
Dar vara ta eternă nu păleşte
şi n-ai să pierzi ce astăzi stăpâneşti
în umbra morţii n-ai să plimbi caleşte
când într-un vers etern ţi-e dat să creşti.
Cât oamenii privesc şi cât respiră
Trăieşti şi tu în cântu-nchis în liră.
(traducere de Gh. Tomozei)
Iată și două idei de stimulare a lecturii în școli:
1. Toată
școala citește – timp
de 15 minute, într-un anume moment al săptămînii sau chiar în fiecare zi, la o
oră stabilită, toată lumea din școală – elevi, profesori, director, femei de
serviciu, administrator etc. – lasă orice are de făcut și citește.
Am aplicat
această idee într-o școală și ea funcționează, dacă este bine prezentată tuturor
celor implicați și se pun la dispoziție resurse – cărți, ziare, reviste etc.
2. Un club de lectură înființat ca activitate extraclasă și
completat cu un club online. Membrii clubului pot fi copii din școală cărora le
place să citească, 1-2 profesori coordonatori, 2-3 părinți, iar activitățile
pot consta în întâlniri pentru lectură/ discutii despre anumite cărți citite,
întâlniri cu autori, vizite la biblioteci, vizionarea unor filme care au la
bază cărți etc. În cadrul întâlnirilor de club, în funcție de nivelul de pregătire
al copiilor, se citesc fragmente din cartea recomandată de către coordonatorul
clubului, copiii
citesc ei înșiși fragmente, se discută despre temă, personaje preferate, pasaje preferate etc., se creează un produs care are
legătură cu tema cărții: eseu, desen etc. Pe blogul Clubului online se postează impresii
despre cartea citită.
Am înființat astfel de cluburi în trei școli cuprinse
într-un proiect și experiențele au fost reușite și pe placul copiilor.
Foarte multe resurse pentru profesori - pe http://www.worldbookday.com/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu