Am făcut coaching pentru diverse echipe
din școlile cu care am lucrat de-a lungul anilor și mi-am dat seama că este o
muncă extrem de eficace și cu rezultate uneori spectaculoase, dar una foarte complexă
și care necesită o bună cunoaștere a sistemului de învățământ sub toate aspectele sale, o pregătire solidă în domeniul
pedagogiei și psihologiei, viziune educațională, etică profesională, o
experiență bogată și de succes ca profesor și manager școlar și un portofoliu personal
de bune practici în domeniul educației, care să îi permită să ghideze persoanele/
echipele cu care lucrează, în demersul de a explora noi abordări, de a se
dezvolta pe plan personal și profesional și a adăuga valoare instituțională.
În multe țări, angajarea de către școli a unui coach a
devenit în ultimul deceniu o practică tot mai extinsă, fie la nivelul echipelor
manageriale, fie la cel al profesorilor de o anumită disciplină. Angajările
sunt făcute direct de către școli (nu doar din categoria celor cu probleme, ci
chiar dintre cele cotate ca bune) sau de către autoritățile educaționale locale
sau chiar guvernmentale, iar rezultatele sunt întotdeauna de impact asupra
elevilor, profesorilor și instituției școlare.
Pe când
astfel de inițiative și la noi? Mai ales că nevoile sunt foarte mari,
dacă ne gândim, pe de o parte la școlile de stat cu rezultate slabe la examene,
cu o rată crescută a abandonului școlar, cu probleme de disciplină, cu poziții
slabe pe listele cu rezultatele elevilor la testele internaționale, iar pe de
altă parte, la școlile private care, în multe cazuri, nu ating potențialul de
dezvoltare pe care îl au, se confruntă cu o concurență puternică sau nu se ridică la așteptările înalte ale părinților.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu