Acum vreo 15 ani am înființat la Școala 4 din Pucioasa primul
Consiliu al Elevilor din țară, constituit după modelul britanic pe care îl cunoscusem
și analizasem după 89 în școli din Anglia, grație unui proiect al unor ONG-uri (Citizenship Foundation și AREDDO)ce urmărea democratizarea școlilor
din județul Dâmbovița. Ulterior, ca urmare a vizitelor de studiu pe care mii de
profesori și inspectori din toată țara le făceau la acea vreme la respectiva
școală din Pucioasa pentru a vedea la fața locului cum este organizată și cum
funcționează o școală inovatoare, Consiliul
Elevilor(CE) a fost preluat de multe școli din România și introdus și în
politicile MEN, primul președinte al Consiliului Național al Elevilor fiind chiar
o fostă președintă a CE din Școala 4 Pucioasa!
Ideea de bază de la care am plecat când am înființat primul
CE a fost ca acest organism să fie constituit prin alegeri democratice,
neinfluențate de profesori și, așa cum specificam și în Ghidul de organizare
și funcționare a CE pe care l-am publicat în anul 2000, să fie o voce
autentică a elevilor, care să le reprezinte interesele și să fie luată în seamă de conducerile școlilor și
autoritățile responsabile cu educația. În
cadrul întâlnirilor CE, elevii îşi exprimau opinia în legătură cu aspecte/ probleme
din școală care-i afectau direct, de
exemplu: introducerea uniformei
şcolare, starea de curățenie a spațiilor, sistemul de recompense și
sancțiuni, regulamentele, abuzul de putere din partea profesorilor, orarul,
volumul temelor, oferta de activități extrașcolare, probleme legate de evaluare
etc. Problemele ridicate de elevi și
hotărârile CE erau aduse la cunoștința conducerii și profesorilor școlii
și împreună se găseau soluții optime. În plus, CE se implica și în rezolvarea,
alături de profesori, a unor probleme sociale ale colegilor, în organizarea
unor evenimente la nivelul școlii/ comunității, în proiecte de colaborare etc.
Am urmărit de-a lungul anilor ce s-a întâmplat cu Consiliul
Elevilor și, deși au fost numeroase situații în care acest organism a avut un
cuvânt serios de spus în școlile lor, mi
s-a părut că la nivel național a predominat totuși tendința de a implica prea
mult CE în diverse programe extrașcolare, în activități gen proiect și
organizarea de evenimente, festivități, concursuri și traininguri, în detrimentul
exercitării rolului său principal de voce a elevilor care trebuie să se
facă auzită în ceea ce privește calitatea vieții școlare și aspectele locale
și/ sau naționale care îi afectează direct pe elevi. De asemenea, mi se pare că
se vizează în special beneficiile personale pe care le au reprezentanții în CE/
CNE (participarea la traininguri de dezvoltare personală, contactul cu instituții importante și diverse
personalități etc.) în defavoarea întăririi proceselor democratice și a unor mecanisme de comunicare și
accountability între reprezentanții în CE/CNE și cei pe care îi reprezintă.
De remarcat, totuși, în ultima perioadă luările de poziții ale Consiliului Național al Elevilor în parteneriat cu Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România în legătură cu aspecte importante precum redobândirea dreptului de vot al elevilor în Consiliul de Administraţie al unităţii de învăţământ, subfinanțarea învățământului, proiectul Roșia Montană etc.- http://wedu.ro/comunicate-de-presa/national
În această lună au loc alegerile reprezentanților în Consiliile Școlare ale Elevilor din școli, Consiliile Judetene și Consiliul Național al Elevilor. M-aș bucura ca în campaniile electorale organizate cu acest prilej să se regăsească din plin ideile pe care a fost inițial construit acest organism. Succes în alegeri!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu