Pagini

joi, 10 octombrie 2013

Democrația în școală

Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile organizează în perioada 14 – 15 octombrie 2013, la Bucuresti, conferinta Societate Civila: Tendințe în lucrul alături de copii și tineri. Evenimentul este organizat în cadrul programului de finanțare Fondul ONG în România, parte a granturilor SEE și norvegiene 2009 – 2014.

M-am bucurat să constat că în agenda evenimentului au fost incluse teme abordate și dezbătute intens imediat după revoluție (în numeroase proiecte, seminarii și publicații)  și lăsate oarecum în plan secundar după 2005 – educația pentru drepturile omului, democrația în școli, participarea tinerilor la luarea deciziilor etc. Am considerat întotdeauna că astfel de teme sunt esențiale, actuale în orice perioadă și necesar a fi discutate când vorbim despre învățământ și educație. O societate democratică sănătoasă nu poate fi redusă la simpla prezenţă a anumitor structuri sociale sau politice( pluripartidism, alegeri libere etc.).Pentru a funcţiona eficient, o democraţie depinde într-o măsură mult mai mare de valorile şi credinţele care stau la baza respectivelor structuri şi sunt împărtăşite de populaţie în general. Din acest motiv, dacă scopul şcolii este să-i pregătim pe tineri nu numai pentru examenele de absolvire, dar şi pentru viaţa în societate, atunci trebuie să acordăm o atenţie deosebită climatului în care ei se dezvoltă şi culturii dintre zidurile şcolii. Nu ne putem aştepta ca elevii să înveţe lecţia democratiei dacă, de exemplu, mediul în care ei petrec cea mai mare parte din anii lor de formare - şcoala este unul despotic. Intr-un asemenea climat, deprinderile necesare funcţionării ca cetăţean într-o democraţie nu au nicio şansă să se dezvolte.

Şcolile se individualizează nu numai prin rezultatele lor academice, dar şi prin aspectele mai putin tangibile, cum ar fi relaţiile dintre profesori şi elevi, regulile de conduită stabilite la nivelul şcolii, măsura în care cadrele didactice colaborează, sprijinul acordat copiilor mai puţin dotaţi şi multe altele. Deşi rezultatele academice sunt esenţiale în conturarea traiectoriei viitoare a copilului, considerăm totuşi că tocmai aspectele menţionate, pe care copilul are de fapt şi tendinţa să şi le aminteasca cel mai bine( aşa numitul curriculum ascuns al şcolii) au o mai mare influenţă asupra alegerilor pe care le va face mai târziu în viaţă, asupra valorilor şi credinţelor pe baza cărora va trăi în societate. Prin urmare, când vorbim de democraţie în şcoli ne referim la:
  • consultare şi includere în luarea deciziilor
  • valori şi principii democratice care sunt promovate la nivelul vieţii şcolare(o cultură democratică)
  • participare activă la viaţa şcolii/comunităţii
Condiţiile esentiale pentru democratizarea unei şcoli sunt practicarea unui management democratic și dezvoltarea unei culturi organizaţionale care să încurajeze democratizarea şcolii. Mai multe pe această temă în Democratising Your School/ Cum să democratizați școala - ghid de management participativ pentru directorii de școli( Anca Tîrcă și Ellie Keen, 2000): http://www.hrea.org/erc/Library/teachers/headteacher/index.html


Publicația a fost finanțată prin Know How Fund UK și a fost primul ghid din România care a prezentat elemente de management școlar modern: ce înseamnă o misiune a școlii și cum se elaborează ea, stabilirea direcțiilor de dezvoltare ale școlii, implicarea personalului didactic, participarea elevilor, exemple de school policies și acorduri de parteneriat cu părinții etc. Ideile și structura ghidului au fost surse de inspirație pentru alte publicații în domeniu care au apărut ulterior.

Un comentariu:

  1. In toate tipurile de societati si-n toate scolile lumii poti gasi micii despoti.

    RăspundețiȘtergere