În relația cu școala, părinții au drepturi și responsabilități clar stipulate, pe care trebuie să le cunoască pentru a ști cum să acționeze corect în diferite situații. Iată ce conține capitolul V din Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (R.O.F.U.I.P.) - http://www.edu.ro/index.php/articles/c21, document obligatoriu a fi respectat în toate școlile de stat și particulare din România.
CAPITOLUL V
PĂRINŢII
Secţiunea 1
Dispoziţii generale
Art.45. (1)
Părinţii/tutorii legali au dreptul şi obligaţia de a colabora cu
unitatea de învăţământ, în vederea realizării obiectivelor educaţionale.
(2) Părinţii/tutorii legali au obligaţia
ca, cel puţin o dată pe lună, să ia legătura cu învăţătorul/dirigintele
pentru a cunoaşte evoluţia copilului lor.
(3) Părintele, tutorele legal instituit
sau susţinătorul legal sunt obligaţi, conform legii, să asigure
frecvenţa şcolară a elevului în învăţământul obligatoriu.
Secţiunea a 2-a
Comitetul de părinţi al clasei
Art.46. (1) Comitetul
de părinţi al clasei se alege în fiecare an în adunarea generală a
părinţilor elevilor clasei, convocată de învăţător/ diriginte, care
prezidează şedinţa.
(2) Convocarea adunării generale pentru
alegerea comitetului de părinţi al clasei are loc în primele 30 zile de
la începerea cursurilor anului şcolar.
(3) Comitetul de părinţi al clasei se compune din trei persoane: un preşedinte şi doi membri;
(4) Dirigintele/învăţătorul clasei
convoacă adunarea generală a părinţilor la începutul fiecărui semestru
şi la încheierea anului şcolar. De asemenea, dirigintele/ învăţătorul
sau preşedintele comitetului de părinţi al clasei pot convoca adunarea
generală a părinţilor ori de câte ori este necesar.
(5) Comitetul de părinţi al clasei
reprezintă interesele părinţilor elevilor clasei în adunarea generală a
părinţilor la nivelul şcolii, în consiliul reprezentativ al părinţilor,
în consiliul profesoral şi în consiliul clasei.
Art.47. Comitetul de părinţi al clasei are următoarele atribuţii:
a) ajută învăţătorii/diriginţii în
activitatea de cuprindere în învăţământul obligatoriu a tuturor copiilor
de vârstă şcolară şi de îmbunătăţire a frecvenţei acestora;
b) sprijină unitatea de învăţământ şi
dirigintele în activitatea de consiliere şi de orientare
socio-profesională sau de integrare socială a absolvenţilor;
c) sprijină dirigintele/învăţătorul în organizarea şi desfăşurarea unor activităţi extraşcolare;
d) are iniţiative şi se implică în îmbunătăţirea condiţiilor de studiu pentru elevii clasei;
e) atrage persoane fizice sau juridice
care, prin contribuţii financiare sau materiale, susţin programe de
modernizare a activităţii educative şi a bazei materiale din clasă şi
din şcoală.
f) sprijină conducerea unităţii de
învăţământ şi dirigintele/învăţătorul în întreţinerea, dezvoltarea şi
modernizarea bazei materiale a clasei şi a unităţii de învăţământ.
Art.48. (1) Comitetul de părinţi al clasei ţine legătura cu unitatea de învăţământ, prin dirigintele/ învăţătorul clasei.
(2) Comitetul de părinţi al clasei poate
propune, în adunarea generală, dacă se consideră necesar, o sumă minimă
prin care părinţii elevilor clasei să contribuie la întreţinerea,
dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale a clasei sau a unităţii de
învăţământ.
(3) Contribuţia prevăzută la alin. (2) nu este obligatorie, iar neachitarea acesteia nu poate limita , în
nici un caz, exercitarea de către elevi a drepturilor prevăzute de
prezentul regulament şi de prevederile legale în vigoare. Informarea
celor implicaţi cu privire la conţinutul acestui articol este
obligatorie.
(4) Contribuţia prevăzută la alin. (2)
se colectează şi se administrează numai de către comitetul de părinţi,
fără implicarea cadrelor didactice.
(5) Este interzisă implicarea elevilor în strângerea fondurilor.
(6) Dirigintelui/învăţătorului îi este interzis să opereze cu aceste fonduri.
(7) Fondurile băneşti ale comitetului de
părinţi se cheltuiesc la iniţiativa acestuia sau ca urmare a propunerii
dirigintelui/ învăţătorului sau a directorului, însuşite de către
comitet.
13
(8) Sponsorizarea clasei sau a unităţii de învăţământ nu atrage după sine drepturi în plus pentru anumiţi elevi.
(9) Se interzice iniţierea, de către
şcoală sau de către părinţi, a oricărei discuţii cu elevii în vederea
colectării şi administrării fondurilor comitetului de părinţi.
Secţiunea a 3-a
Consiliul reprezentativ al părinţilor / Asociaţia de părinţi
Art. 49. La nivelul fiecărei unităţi de învăţământ funcţionează Consiliul reprezentativ al părinţilor.
Art.50. (1) Consiliul
reprezentativ al părinţilor din unitatea de învăţământ este compus din
preşedinţii comitetelor de părinţi ai fiecărei clase.
(2) Consiliul reprezentativ al
părinţilor prevăzut la alin. (1) îşi desemnează reprezentanţii săi în
organismele de conducere ale şcolii.
Art.51. (1) Consiliul
reprezentativ al părinţilor poate decide constituirea sa în asociaţie cu
personalitate juridică, conform reglementărilor în vigoare.
(2) Consiliul reprezentativ al
părinţilor/ Asociaţia părinţilor se organizează şi funcţionează în
conformitate cu propriul regulament de ordine interioară / statutul
asociaţiei.
Art.52. Consiliul reprezentativ al părinţilor /Asociaţia de părinţi are următoarele atribuţii:
a) susţine unitatea de învăţământ în
activitatea de consiliere şi orientare socio-profesională sau de
integrare socială a absolvenţilor;
b) propune măsuri pentru şcolarizarea elevilor din învăţământul obligatoriu şi încadrarea în muncă a absolvenţilor;
c) propune unităţilor de învăţământ discipline şi domenii care să se studieze prin curriculumul la decizia şcolii;
d) identifică surse de finanţare
extrabugetară şi propune Consiliului de administraţie al unităţii, la
nivelul căreia se constituie, modul de folosire a acestora;
e) sprijină parteneriatele educaţionale dintre unităţile de învăţământ şi instituţiile cu rol educativ în plan local;
f) susţine unităţile de învăţământ în derularea programelor de prevenire şi de combatere a abandonului şcolar;
g) se preocupă de conservarea,
promovarea şi cunoaşterea tradiţiilor culturale specifice minorităţilor
în plan local, de dezvoltare a multiculturalităţii şi a dialogului
cultural;
h) susţine unitatea de învăţământ în organizarea şi desfăşurarea festivităţilor anuale;
i) susţine conducerea unităţii şcolare în organizarea şi în desfăşurarea consultaţiilor cu părinţii, pe teme educaţionale;
j) conlucrează cu comisiile de ocrotirea
a minorilor, cu organele de autoritate tutelară sau cu organizaţiile
nonguvernamentale cu atribuţii în acest sens, în vederea soluţionării
situaţiei elevilor care au nevoie de ocrotire;
k) sprijină conducerea unităţii de învăţământ în întreţinerea şi modernizarea bazei materiale;
l) are iniţiative şi se implică în îmbunătăţirea calităţii vieţii şi a activităţii elevilor, în internate şi în cantine.
Art.53. (1) Comitetele
de părinţi ale claselor /Consiliul reprezentativ al părinţilor/Asociaţia
de părinţi pot atrage resurse financiare extrabugetare, constând în
contribuţii, donaţii, sponsorizări etc., venite din partea unor persoane
fizice sau juridice din ţară şi străinătate, care vor fi utilizate
pentru:
a) modernizarea şi întreţinerea patrimoniului unităţii de învăţământ, a bazei materiale şi sportive;
b) acordarea de premii şi de burse elevilor;
c) sprijinirea financiară a unor activităţi extraşcolare;
d) acordarea de sprijin financiar sau material copiilor care provin din familii cu situaţie materială precară;
e) alte activităţi care privesc bunul mers al unităţii de învăţământ sau care sunt aprobate de adunarea generală a părinţilor.
(2) Personalul didactic nu operează cu aceste fonduri.
(3) Fondurile colectate în condiţiile
aliniatului (1) se cheltuiesc numai prin decizia organizaţiilor
părinţilor, din proprie iniţiativă, sau în urma consultării consiliului
de administraţie al unităţii de învăţământ.
14
Art. 54. (1) Colectarea
şi administrarea sumelor destinate întreţinerii, dezvoltării şi
modernizării bazei materiale a unităţii de învăţământ, reprezentând o
cotă-parte din contribuţia prevăzută la art. 48 se face numai de către
consiliul reprezentativ al părinţilor.
(2) Personalul didactic nu operează cu aceste fonduri.
(3) Fondurile colectate de consiliul
reprezentativ al părinţilor se cheltuiesc numai prin decizia acestuia,
din propria iniţiativă sau în urma consultării consiliului de
administraţie al unităţii de învăţământ..
(4) Adunarea generală a asociaţiei
părinţilor din unitatea de învăţământ stabileşte suma de bani care poate
să se afle permanent la dispoziţia consiliului reprezentativ al
părinţilor şi care să fie folosită pentru situaţii urgente, la
solicitarea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ..
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu