Pagini
▼
duminică, 31 mai 2015
sâmbătă, 30 mai 2015
A fi cu adevărat educat
Noam Chomsky consideră că în zilele noastre a fi cu adevărat educat înseamnă, pe lângă cunoștințe, abilitatea de a ști să cauți, să cercetezi și să creezi ceva în mod independent și fără control din afară, pe baza resurselor pe care le ai la dispoziție. Înseamnă să îți găsești drumul tău propriu, știind unde să cauți, cum să cauți și ce să pui sub semnul întrebării. Cam ce ar trebui să se facă în orice instituție de învățământ, de la grădiniță la liceu și chiar în universități.
(video semnalat de Sir Ken Robinson)
(video semnalat de Sir Ken Robinson)
Integrarea artelor in curriculum
Pentru că
directorul și profesorii care lucrează aici cred că arta poate transforma pe
oricine și orice, ”Bates Middle School” din Mayland au integrat-o în curriculumul
școlii. Conținuturile unei discipline de studiu sunt învățate printr-o formă sau alta de artă și se are în vedere
dezvoltarea unor abilități necesare în viață, precum gândirea critică și
rezolvarea de probleme, astfel că, de exemplu, noțiunile ”mișcare de rotație” și
”mișcare de revoluție” nu mai sunt predate în stilul tradițional ”profesorul vorbește și
elevul ia notițe”, ci prin dans - mișcarea planetelor în jurul
soarelui.
E una dintre școlile bune, care funcționează cum trebuie
(”schools that wok”) și, din 2009 de când au început acest program, abandonul a
scăzut cu 23% și rezultatele la examene s-au îmbunătățit spectaculos.
În plus, părinți care nu dădeau pe la școală vin acum și
le mulțumesc profesorilor pentru că văd cum copilului lor a început să îi placă
să învețe.
Iată cum se întâmplă ( video semnalat de Sir Ken Robinson):
marți, 26 mai 2015
Ce ar introduce Alexander Hausvater în orar
foto credits: Revista Timpul |
”Aş introduce „românismul". Cum să înveţi că eşti responsabil de această ţară, de fiecare lucru din ea, de fiecare om! Asta se face prin exerciţiu şi prin ceea ce faci practic, lucruri concrete, până când devine o a doua natură. Şi mai e ceva ce nu înţeleg: cum se face că elevii din ţara asta nu lucrează. În America, de la 8 ani mergi la şcoală în paralel cu începutul lucrului. Dimineaţa dai ziare, după-amiaza faci curse pentru vecini. Ori asta lipseşte cu desăvârşire de aici. Copilul trebuie să înveţe valoarea banilor prin ce face el. În SUA, copiii de milionari pleacă la universitate fără un ban, încep de jos. Iar profesorii ar trebui să predea pragmatismul materiei, şi nu teoria. O dată pe săptămână, elevii ar trebui să fie la un tribunal, într-o sală de operaţie... Un alt lucru pe care dascălii de aici am impresia că nu-l văd este că ziua de mâine aparţine internetului, iar educaţia ar trebui să ţină cont de acest lucru. Ar trebui să fie creată o curiozitate a internetului, mai ales că e atât de multă informaţie la distanţa unui click! Dacă nu ne ocupăm, o să ne trezim cu o generaţie întreagă care are răspunsuri, dar nu are întrebări! Şi trebuie să te gândeşti cum creezi o societate care să fie în căutarea propriilor răspunsuri.”(Alexander Hausvater, regizor, Premiul UNITER pentru întreaga activitate - azi)
sursa:Adevarul
Reforma la firul ierbii este și pe facebook
Ce materie aţi
introduce în orar?
Aş introduce „românismul". Cum să înveţi că eşti responsabil de această
ţară, de fiecare lucru din ea, de fiecare om! Asta se face prin
exerciţiu şi prin ceea ce faci practic, lucruri concrete, până când
devine o a doua natură. Şi mai e ceva ce nu înţeleg: cum se face că
elevii din ţara asta nu lucrează. În America, de la 8 ani mergi la
şcoală în paralel cu începutul lucrului. Dimineaţa dai ziare,
după-amiaza faci curse pentru vecini. Ori asta lipseşte cu desăvârşire
de aici. Copilul trebuie să înveţe valoarea banilor prin ce face el. În
SUA, copiii de milionari pleacă la universitate fără un ban, încep de
jos. Iar profesorii ar trebui să predea pragmatismul materiei, şi nu
teoria. O dată pe săptămână, elevii ar trebui să fie la un tribunal,
într-o sală de operaţie... Un alt lucru pe care dascălii de aici am
impresia că nu-l văd este că ziua de mâine aparţine internetului, iar
educaţia ar trebui să ţină cont de acest lucru. Ar trebui să fie creată o
curiozitate a internetului, mai ales că e atât de multă informaţie la
distanţa unui click! Dacă nu ne ocupăm, o să ne trezim cu o generaţie
întreagă care are răspunsuri, dar nu are întrebări! Şi trebuie să te
gândeşti cum creezi o societate care să fie în căutarea propriilor
răspunsuri.
Citeste mai mult: adevarul.ro/educatie/scoala/alexander-hausvater-regizor-la-9-ani-fugit-kibbutz-trei-zile-1_50bd3f447c42d5a663c909a1/index.html
Citeste mai mult: adevarul.ro/educatie/scoala/alexander-hausvater-regizor-la-9-ani-fugit-kibbutz-trei-zile-1_50bd3f447c42d5a663c909a1/index.html
vineri, 22 mai 2015
Fără instrucțiuni, gând liber
Pictură colaborativă, copii care lucrează liber, nedirijați de profesor,
creativitate cât cuprinde, fără instrucțiuni, gând liber, visare și, la
final, ai și ceva autentic de pus pe pereții clasei (în loc de
iepurași, rățuște, curcubee, albe ca zăpada, micky mauși, albinuțe,
buburuze și alte cele fie copiate, fie date la colorat). Sau cum să
ieșim, pas cu pas, prin acțiuni mici care contează, din paradigma unui
proces educațional în care profesorii îi învață pe copii să se
conformeze, pentru a trece la un demers educațional în care copiii să fie lăsați să gândească liber, să imagineze și să viseze.
(video distribuit de Reggio Children Inspired)
(video distribuit de Reggio Children Inspired)
miercuri, 20 mai 2015
Cea mai democratică școală din lume
Un nou video despre Summerhill School, cea mai democratică școală din lume, despre care am scris aici.
sâmbătă, 16 mai 2015
Cea mai frumoasă carte din 2014
Recent încheiata Gală a Industriei de Carte din România a ales. Cea mai frumoasă carte a anului 2014 este ”În faţa blocului. O colecţie de 55 de jocuri şi „faze” ale generaţiei cu cheia la gît” de Vlad Tomei, Mihai Gheorghe (Supersomething Studio). O spendoare de carte pentru copii (și pentru copiii din noi!) despre cum se jucau părinții lor când erau mici. Iată și cum se ”citește”această minunăție:
Ștefan Câlția, elev
foto din arhiva personală |
”Umblam pe câmp, pe dealuri, iubeam plantele, dacă era vreme frumoasă și geamul de la clasă era deschis, eu dispăream.”
”Când am terminat şapte clase, până pe vârsta de 14 ani, am fost o problemă pentru familia mea. Nu am spart niciun geam, n-am bătut niciun copil, dar am fugit tot timpul de acasă. Cred că eram puţin autist sau cum s-o chema asta. Am fugit şi cu circul, cu se ce putea fugi. Învăţam la un liceu foarte mare şi frumos, „Radu Negru“ din Făgăraş, unde am făcut clasele elementare. Aveam clasa la parter şi, cum e vremea aşa, frumoasă primăvara, învăţătorul deschidea geamul. El vorbea, eu mă sculam, pur şi simplu, şi săream. Deja sărind geamul, eram în culpă şi faţă de mama, şi faţă de tată şi nu mă mai întorceam nici seara acasă, că mă gândeam că o să mă cârpească sau o să mă certe. Rezistam aşa, vreo patru-cinci zile, o săptămână, mă anunţau la difuzor, în oraş, că s-a pierdut un copil. Ei!, nu mă pierdeam eu!”
foto din arhiva personală |
până pe vârsta de 14
ani, am fost o problemă pentru familia mea. Nu am spart niciun geam,
n-am bătut niciun copil, dar am fugit tot timpul de acasă. Cred că eram
puţin autist sau cum s-o chema asta. Am fugit şi cu circul, cu se ce
putea fugi. Învăţam la un liceu foarte mare şi frumos, „Radu Negru“ din
Făgăraş, unde am făcut clasele elementare. Aveam clasa la parter şi, cum
e vremea aşa, frumoasă primăvara, învăţătorul deschidea geamul. El
vorbea, eu mă sculam, pur şi simplu, şi săream. Deja sărind geamul, eram
în culpă şi faţă de mama, şi faţă de tată şi nu mă mai întorceam nici
seara acasă, că mă gândeam că o să mă cârpească sau o să mă certe.
Rezistam aşa, vreo patru-cinci zile, o săptămână, mă anunţau la difuzor,
în oraş, că s-a pierdut un copil.
Citeste mai mult: adev.ro/mmn9b0
Citeste mai mult: adev.ro/mmn9b0
până pe vârsta de 14
ani, am fost o problemă pentru familia mea. Nu am spart niciun geam,
n-am bătut niciun copil, dar am fugit tot timpul de acasă. Cred că eram
puţin autist sau cum s-o chema asta. Am fugit şi cu circul, cu se ce
putea fugi. Învăţam la un liceu foarte mare şi frumos, „Radu Negru“ din
Făgăraş, unde am făcut clasele elementare. Aveam clasa la parter şi, cum
e vremea aşa, frumoasă primăvara, învăţătorul deschidea geamul. El
vorbea, eu mă sculam, pur şi simplu, şi săream. Deja sărind geamul, eram
în culpă şi faţă de mama, şi faţă de tată şi nu mă mai întorceam nici
seara acasă, că mă gândeam că o să mă cârpească sau o să mă certe.
Rezistam aşa, vreo patru-cinci zile, o săptămână, mă anunţau la difuzor,
în oraş, că s-a pierdut un copil.
Citeste mai mult: adev.ro/mmn9b0
Citeste mai mult: adev.ro/mmn9b0
până pe vârsta de 14
ani, am fost o problemă pentru familia mea. Nu am spart niciun geam,
n-am bătut niciun copil, dar am fugit tot timpul de acasă. Cred că eram
puţin autist sau cum s-o chema asta. Am fugit şi cu circul, cu se ce
putea fugi. Învăţam la un liceu foarte mare şi frumos, „Radu Negru“ din
Făgăraş, unde am făcut clasele elementare. Aveam clasa la parter şi, cum
e vremea aşa, frumoasă primăvara, învăţătorul deschidea geamul. El
vorbea, eu mă sculam, pur şi simplu, şi săream. Deja sărind geamul, eram
în culpă şi faţă de mama, şi faţă de tată şi nu mă mai întorceam nici
seara acasă, că mă gândeam că o să mă cârpească sau o să mă certe.
Rezistam aşa, vreo patru-cinci zile, o săptămână, mă anunţau la difuzor,
în oraş, că s-a pierdut un copil.
Citeste mai mult: adev.ro/mmn9
Citeste mai mult: adev.ro/mmn9
"Am
avut șansa de a avea în liceu un profesor extraordinar, Julius Podlipny, un om
de o libertate și de o franchețe extraordinare (...). El îmi spunea că
libertatea e în mine, că poți fi cel mai liber om în cea mai cruntă temniță și
cel mai subjugat om în spațiul cel mai democratic și liber. Dacă înțelegi ce e
libertatea și înveți să o gestionezi, atunci poți să trăiești bine în această
lume."
”În copilăria mea, când se mai întâlneau doi şi
se contraziceau, spuneau: „Hai, măi, lasă-mă-n pace că eu am făcut la domnul
Borcea!“. Domnul Borcea era învăţătorul din sat. Un fel de „Eu sunt de la
Oxford“ – asta însemna la mine-n sat. Învăţătorul nu era aşa cum am fost eu,
când am ajuns profesor într-un sat, unde tovarăşul Albu mă chema să număr
caprele, oile, unde Zolti, ţiganul, care făcea afaceri la partid, venea din
când în când şi-mi zicea: „Învăţătorule, hai să-ţi dau o friptură!“. Nici nu îi
interesa ce făceam noi la clase. Eram nişte slugi ale partidului în a prosti
lumea din sat.”
În copilăria mea, când
se mai întâlneau doi şi se contraziceau, spuneau: „Hai, măi, lasă-mă-n
pace că eu am făcut la domnul Borcea!“. Domnul Borcea era învăţătorul
din sat. Un fel de „Eu sunt de la Oxford“ – asta însemna la mine-n sat.
Învăţătorul nu era aşa cum am fost eu, când am ajuns profesor într-un
sat, unde tovarăşul Albu mă chema să număr caprele, oile, unde Zolti,
ţiganul, care făcea afaceri la partid, venea din când în când şi-mi
zicea: „Învăţătorule, hai să-ţi dau o friptură!“. Nici nu îi interesa ce
făceam noi la clase. Eram nişte slugi ale partidului în a prosti lumea
din sat.
Citeste mai mult: adev.ro/mmn9b0
Citeste mai mult: adev.ro/mmn9b0
până pe vârsta de 14
ani, am fost o problemă pentru familia mea. Nu am spart niciun geam,
n-am bătut niciun copil, dar am fugit tot timpul de acasă. Cred că eram
puţin autist sau cum s-o chema asta. Am fugit şi cu circul, cu se ce
putea fugi. Învăţam la un liceu foarte mare şi frumos, „Radu Negru“ din
Făgăraş, unde am făcut clasele elementare. Aveam clasa la parter şi, cum
e vremea aşa, frumoasă primăvara, învăţătorul deschidea geamul. El
vorbea, eu mă sculam, pur şi simplu, şi săream. Deja sărind geamul, eram
în culpă şi faţă de mama, şi faţă de tată şi nu mă mai întorceam nici
seara acasă, că mă gândeam că o să mă cârpească sau o să mă certe.
Rezistam aşa, vreo patru-cinci zile, o săptămână, mă anunţau la difuzor,
în oraş, că s-a pierdut un copil.
Citeste mai mult: adev.ro/mmn9b0
Citeste mai mult: adev.ro/mmn9b0
În copilăria mea, când
se mai întâlneau doi şi se contraziceau, spuneau: „Hai, măi, lasă-mă-n
pace că eu am făcut la domnul Borcea!“. Domnul Borcea era învăţătorul
din sat. Un fel de „Eu sunt de la Oxford“ – asta însemna la mine-n sat.
Învăţătorul nu era aşa cum am fost eu, când am ajuns profesor într-un
sat, unde tovarăşul Albu mă chema să număr caprele, oile, unde Zolti,
ţiganul, care făcea afaceri la partid, venea din când în când şi-mi
zicea: „Învăţătorule, hai să-ţi dau o friptură!“. Nici nu îi interesa ce
făceam noi la clase. Eram nişte slugi ale partidului în a prosti lumea
din sat.
Citeste mai mult: adev.ro/mmn9b0
(sursa:Stefan Câlția - Locuri/pagina FB, Adevarul)Citeste mai mult: adev.ro/mmn9b0
Reforma la firul ierbii este și pe facebook