foto credits:vgreet.co.uk |
Mi-am dat seama luna trecută,
lucrând la firul ierbii cu profesori de liceu, că e esențial să vorbim cu ei
despre elevii lor, nativii digitali sau generația Z, una complet diferită de tot
ce am avut până acum în istorie și foarte îndepărtată de morala și speranțele generațiilor anterioare ( Baby boomers, X și chiar Y).
S-au născut după 1995 și au crescut
cu internet, computer, telefon mobil și YouTube. Le place tehnologia și se pricep
s-o folosească, au acces la informație cum n-a avut nicio altă generație înaintea
lor, iar dacă vor să afle ceva, caută imediat pe internet. Sunt capabili să
facă mai multe lucruri în același timp, de exemplu, să asculte muzică, să
trimită un mesaj, să se uite la televizor și să fie atenți la ce spune cineva.
Pentru ei, totul trebuie să se întâmple repede și cu rezultate imediate. Așteaptă
feedback pe loc (like sau comentariu!!), le plac pozele și imaginile și pun preț
pe părerile exprimate pe rețelele de socializare și nu neapărat pe cele validate prin fapte sau cifre. Nu e nevoie să iasă din casă pentru a ști ce se întâmplă, a cunoaște
lumea și a avea prieteni, căci toate acestea sunt doar la un click distanță.
E o realitate care nu mai poate fi
întoarsă din drum. Ei sunt elevii de azi din școli și licee. Dacă nu vom încerca
să-i cunoaștem pe tinerii din această generație Z și să găsim cele mai bune căi pentru a-i educa,
distanța dintre ei și noi se va adânci cu viteză, pe zi ce trece. S-au scris
deja cărți cu acest subiect (Disrupted, Born Digital, The App Generation etc.) se fac
cercetări serioase și se scriu numeroase articole. Profesorilor li se recomandă să îi
atragă și să îi motiveze pe elevii Z prin utilizarea în lecții a tehnologiilor,
a imaginilor, a filmelor, a prezentărilor power point, prin încurajarea
colaborării online, implicarea în proiecte de grup și transmiterea conținuturilor
în calupuri mici. Pentru a face față în mod responsabil noianului de informații
în care se află, elevul Z are nevoie de abilități de gândire critică, analiză, sinteză
și rezolvare de probleme. El trebuie învățat că o sarcină complexă necesită
atenție, concentrare și efort susținut. Și, foarte important, e recomandat să
petreacă mai mult timp afară, în natură și să participe la lecții organizate în
aer liber, la excursii tematice sau călătorii.
Iată de ce, peste tot în lume, se
vorbește nu de o reformă, ci de o revoluție a învățării, care are la bază ideea
că școlile, așa cum arată și cum sunt organizate în prezent, nu mai corespund
nevoilor de educație ale generației Z.
Și asta nu e tot, se vorbește deja
de generația următoare, numită Alpha, copiii născuți după 2010, despre care se
spune că ar fi (țineți-vă bine!!)” Gen Zs on Red Bull”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu