Mă bucur să văd că această carte a fost tradusă și la noi, mai ales că una dintre primele postări de pe blogul
meu despre educație, acum vreo 4 ani, era despre Carol Dweck și ideile
ei, despre distincția pe care, după trei decenii de cercetări serioase,
profesoara de psihologie de la Stanford University o face între growth
mindset – o programare a minții pentru creștere/ flexibilitate/evoluție
și fixed mindset – o programare rigidă/ fixă a minții.
Persoanele
care au o minte rigidă consideră că au abilități/ inteligență/ talente
cu care s-au născut, că acestea pot fi remarcabile sau, dimpotrivă, pot
fi la un nivel inferior, dar că ele nu pot fi schimbate, și, prin
urmare, se mulțumesc cu starea de fapt, nu fac nimic să își dezvolte
respectivele abilități, evită provocările și obstacolele, ignoră
feedbackul, se supără dacă sunt criticate și se simt amenințate de
oamenii de succes din anturajul lor.
Pe de altă parte, persoanele care
au o minte flexibilă consideră că au un potențial care poate fi
dezvoltat, fac eforturi să își depășească limitele, să învețe lucruri
noi și să evolueze, înfruntă obstacolele, acceptă provocări, învață din
critică și recunosc și apreciază valoarea oamenilor de succes din jurul
lor, de la care se inspiră și cărora le sunt recunoscătoare.
Vestea bună este că putem, ca profesori și părinți, să formăm minți
flexibile, dacă, așa cum spune Carol Dweck, vom ști să apreciem procesul
de învățare în care sunt implicați copiii și îi vom lăuda pe aceștia
pentru progresul făcut, perseverență sau concentrare. Așa cum se
întâmplă deja prin unele școli din lume unde elevii care nu trec un test
nu primesc nota 4, ci nota ”nu încă”😊,
ceea ce îi face să înțeleagă că de fapt se află într-un proces de
învățare care tot continuă. Copiii au nevoie să creadă că pot mai mult
și această putere ”de a crede că poți mai mult”, spune Dweck, poate fi
educată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu