Pagini

miercuri, 26 septembrie 2018

Scara participării copiilor la viața comunității

photo credits Sally Robinson

În ultima vreme, am observat că se tot înmulțesc activitățile și acțiunile derulate în școli sau în comunitate (simpozioane, întâlniri de tot felul, vreo paradă, vizite etc.) la care copiii sunt mai degrabă niște „manipulați” cu rol decorativ și nu participanți activi, informați și conștienți de rolul pe care îl au în respectivul eveniment. Cred că ar trebui să reflectăm mai mult la acest aspect și să revedem literatura de specialitate, de exemplu, ce spune R.Hart, în „Children Participation from Tokenism to Citizenship”. Acesta a identificat o „scară a participării copiilor” la viaţa comunităţii, fiecare treaptă urcată în demersul educaţional însemnând creşterea gradului de implicare reală a copiilor în luarea deciziilor. Treptele sunt următoarele:


0.   IGNORAREA COPIILOR
1.      ADULȚII CONDUC
2.      ADULȚII CONDUC CU GRIJĂ
3.      MANIPULARE (de exemplu, copiii poartă pancarte la un miting fără a şti sau înţelege pentru ce)
4.      ELEMENT DE DECOR(copii care cântă sau desenează la un eveniment despre care nu ştiu nimic)
5.      PARTICIPARE SIMBOLICĂ (copii care fac parte dintr-un comitet şi nu sunt informaţi despre scopurile acestuia)
6.      COPII – INVITAȚI (copiii sunt informaţi despre rolul lor înainte de a li se acorda o responsabilitate)
7.      CONSULTARE ŞI INFORMARE (copiii sunt consultaţi în privinţa unor acţiuni organizate de adulţi şi părerile lor sunt luate în considerare)
8.      PARTICIPARE LA DECIZII ÎN LEGĂTURĂ CU ACŢIUNI INIŢIATE DE ADULŢI – deciziile se iau în parteneriat
9.      ACŢIUNI INIŢIATE ŞI CONDUSE DE COPII( copiii conduc, adulții ajută)
10.   ACŢIUNI INIŢIATE DE COPII ŞI DECIZII LUATE ÎMPREUNĂ CU ADULŢII( copiii sunt responsabili)
(preluat din „ Management educațional”, A.Tîrcă, 2011)


Scara lui Hart este un instrument foarte util și la îndemână dacă dorim ca evenimentele pe care le organizăm să nu fie doar niște activități festiviste, ci unele cu sens și cu substanță pentru copii, care să contribuie la atingerea unor obiective educaționale importante.

Despre telefoane mobile în școli

(photo credits: itthiphon suangam)

În marea dezbatere actuală, care ia amploare în fiecare zi cu argumente pertinente de ambele părți - să interzicem sau nu telefoanele mobile în scoli - Pasi Sahlberg (sclipitor, ca de obicei!) vine cu ideea că ar trebui mai degrabă să îi învățăm pe copii autocontrolul și cum să trăiască sănătos și responsabil cu sau fără telefoane inteligente sau alte „divaisuri”.

Și ne dă Pasi și solutii concrete, tocmai bune de aplicat de către părinți, profesori și „tot satul” care are un rol în creșterea și educarea copiilor:
- să doarmă copiii mai mult
- să se joace copiii afară mai mult
- să petreacă copiii mai puțin timp la computer și la alte digital media
- și să facă acești copii ai noștri activități care necesită concentrare și atenție pe o perioadă mai lungă de timp, de exemplu, să citească cărți și să scrie scrisori celor dragi din familie și prietenilor.


Vă invit să citiți articolul lui Pasi Sahlberg aici.

vineri, 21 septembrie 2018

Vorba de educație-un principiu la reformă


Iată mai sus un principiu care ar trebui să ghideze orice reformă a educației și orice schimbare a școlilor. Citatul e pe blog de mai mult timp și îi aparține lui Alexander Sutherland Neill, creatorul școlii democratice, despre care am scris acum vreo 5 ani aici.

Vorba de educație - International Day of Peace

Iată afișul zilei de azi, International Day of Peace, și un link către idei de activități ce pot fi organizate în școli pentru a marca această zi.
https://internationaldayofpeace.org/get…/children-and-youth/

miercuri, 19 septembrie 2018

Medierea conflictelor în școli

photo credits - Playform

Iată un loc în curtea școlii pentru medierea conflictelor, zona de mediere, o activitate pe care am introdus-o și eu într-o școală de la noi, acum mulți ani. Este LOCUL DE ÎMPĂCARE sau ZONA DE ÎMPĂCARE, unde, copiii care s-au certat sau au avut mici conflicte sau au fost hărțuiți vin și își dau mâna, ajutați de un coleg din școală, caz în care avem de-a face cu peer mediation (excelente astfel de programe care funcționează cu succes în multe școli din lume!) sau de un profesor, cel de serviciu pe școală, de exemplu.


 

Peer mediation înseamnă că 3-4 elevi mai mari ai școlii sunt instruiți să facă mediere cu colegii lor, adică să asculte ambele/ sau mai multe părți implicate în conflict, să scoată la iveală neînțelegerile, punctele divergente, să le discute pentru a fi depășite, pentru ca, în final, să se stabilească un acord comun de rezolvare a conflictului. Succes!

UPDATE: octombrie 2023, cu imagini primite din grădinițe și școli din România care au amenajat astfel de zone:






sc. Boldur


vineri, 14 septembrie 2018

Ce-i prea mult strică

photo credits - aps

Vorba aceea cu „ce-i prea mult strică” e valabilă și când ne decorăm clasele - un studiu realizat de cercetători de la Carnegie Mellon University demonstrează că prea multe materiale afișate pe pereți sau agățate prin clasă distrag atenția copiilor și le micșorează interesul pentru activitățile de învățare.
Concluziile studiului pot fi citite aici.

„Dă culoare școlii tale” continuă

foto credits: pagina FB a școlii din comuna Cucuteni, Iași

Uite că ideea noastră cu #dăculoareșcoliitale se duce mai departe și în această toamnă profesorii din Cucuteni și-au pictat și ei pereții claselor. Ce mult îmi plac școlile în care profesorii colaborează, sunt creativi și demonstrează că le pasă de cum arată spațiile în care lucrează!
 
foto credits: pagina de FB  a Școlii Principesa Maria din Sinaia

La școala „Principesa Maria” din Sinaia picturile au fost realizate de un artist plastic și au fost un cadou de Crăciun oferit de primărie. 
 
photo credits - DIVERSITATEorg

La Cutus, Brașov, pereții de pe holuri au prins culoare și au devenit vorbitori, cum le-am spus noi în proiectul Dă culoare școlii tale. 


#vorbadeeducație, #reformaeducațieidejosînsus, #cumsăschimbămșcoala, #școalaaltfel, #școlicreative, #școalaprietenoasă

marți, 11 septembrie 2018

Education at a Glance 2018

Una dintre cele mai bune analize a sistemelor de învățământ din lume, care se face anual și la care ne raportăm adesea când realizăm studii sau elaborăm rapoarte despre educație a fost lansată acum 15 minute și este despre echitate. Poate fi descărcată aici:
https://read.oecd-ilibrary.org/…/education-at-a-glance-2018…

Și a fost prima zi

Cu mic, cu mare, cu bucurii, tristeți, visuri, dezamăgiri, politicieni, preoți, prezidii, discursuri, flori, polițiști și primari, cu festivități organizate ca pe vremuri (de zici că am încremenit în timp) sau mai ”altfel”(cu ceva imaginație și creativitate de secol 21), în curți mohorâte și neîngrijite sau în clădiri proaspăt renovate, România (mereu paradoxală!) a început școala.

Cornul Luncii


Sinaia
Berești Tazlău

Avenor College

Cândești

Școala Coresi Târgoviște

Școala 195 București

Tecuci, Școala 10

Popești Leordeni

Școala Mea

Valea Lupului

Hârseni



Școala Helikon
Aușer

Berești Tazlău

Horodniceni

Valea Lupului
Șagu

(fotografii preluate de pe paginile de facebook ale școlilor)

duminică, 9 septembrie 2018

Despre profesori, la început de an școlar

(photo din arhiva personală)
Mâine începe școala și rescriu aici un mesaj pe care l-am mai transmis (mesaj ce a fost preluat și de alți analiști și experți care au început să vadă și lucrurile bune, nu doar problemele și ce nu funcționează în sistemul de învățământ) și care mi se pare esențial și în această perioadă, când tot greul în educația din România rămâne tot pe profesor.

Dacă dorim să transformăm școlile și să formăm comunități educaționale active și puternice, e nevoie să creștem reziliența emoțională a profesorilor, capacitatea lor de a face față schimbărilor, provocărilor și presiunilor de tot felul. 

Profesorii au nevoie să audă că se poate, că sunt multe școli în care copiii vin cu drag și învață cu plăcere. 

Profesorii au nevoie să fie puși în situația de a-și schița și împărtăși propriile idei de schimbare și de a fi apreciați și lăudați pentru ele. 

Profesorii merită și au nevoie de emoții pozitive pentru ca, la rândul lor, să transmită entuziasm și motivație celor pe care îi educă.
 
Succes în noul an școlar, dragilor!

luni, 3 septembrie 2018

An cu școală bună!


Astăzi, profesorii și directorii se reîntâlnesc în cancelariile din toată țara pentru a pregăti un nou an școlar. Uitându-mă la ce se întâmplă în jur, la noi și în lume, cred tot mai mult că mesajul din această imagine ar putea fi și rostul școlii de azi - să formeze oameni care iubesc, aducători de pace, care să facă lumea mai bună la ei acasă, care știu să vindece, să reclădească și, de ce nu, să spună povești. Un an cu școală bună!