photo credits Sally Robinson |
În ultima vreme, am observat că se tot înmulțesc activitățile și acțiunile derulate în școli sau în comunitate (simpozioane, întâlniri de tot felul, vreo paradă, vizite etc.) la care copiii sunt mai degrabă niște „manipulați” cu rol decorativ și nu participanți activi, informați și conștienți de rolul pe care îl au în respectivul eveniment. Cred că ar trebui să reflectăm mai mult la acest aspect și să revedem literatura de specialitate, de exemplu, ce spune R.Hart, în „Children Participation from Tokenism to Citizenship”. Acesta a identificat o „scară a participării copiilor” la viaţa comunităţii, fiecare treaptă urcată în demersul educaţional însemnând creşterea gradului de implicare reală a copiilor în luarea deciziilor. Treptele sunt următoarele:
0. IGNORAREA COPIILOR
1. ADULȚII
CONDUC
2. ADULȚII
CONDUC CU GRIJĂ
3. MANIPULARE
(de exemplu, copiii poartă pancarte la un miting fără a şti sau înţelege pentru
ce)
4. ELEMENT
DE DECOR(copii care cântă sau desenează la un eveniment despre care nu ştiu
nimic)
5. PARTICIPARE
SIMBOLICĂ (copii care fac parte dintr-un comitet şi nu sunt informaţi despre
scopurile acestuia)
6. COPII
– INVITAȚI (copiii sunt informaţi despre rolul lor înainte de a li se acorda o
responsabilitate)
7. CONSULTARE
ŞI INFORMARE (copiii sunt consultaţi în privinţa unor acţiuni organizate de
adulţi şi părerile lor sunt luate în considerare)
8. PARTICIPARE
LA DECIZII ÎN
LEGĂTURĂ CU ACŢIUNI INIŢIATE DE ADULŢI – deciziile se iau în parteneriat
9. ACŢIUNI
INIŢIATE ŞI CONDUSE DE COPII( copiii conduc, adulții ajută)
10. ACŢIUNI
INIŢIATE DE COPII ŞI DECIZII LUATE ÎMPREUNĂ CU ADULŢII( copiii sunt responsabili)
(preluat din „ Management educațional”, A.Tîrcă, 2011)
(preluat din „ Management educațional”, A.Tîrcă, 2011)
Scara lui Hart este un instrument foarte util și la îndemână dacă dorim ca evenimentele pe care le organizăm să nu fie doar niște activități festiviste, ci unele cu sens și cu substanță pentru copii, care să contribuie la atingerea unor obiective educaționale importante.