Pagini

luni, 8 octombrie 2018

Școala comunitară





„Ideea de a folosi școlile în beneficiul întregii comunități a apărut în Statele Unite prin anii 1935. S-a admis atunci faptul că școlile pot fi puse la dispoziția locuitorilor comunității respective dincolo de programul școlar obișnuit, chiar pe durata unei zile întregi și pot furniza servicii în diferite domenii- cultural,  sănătate, asistență socială, pregătirea forței de muncă, recreere etc.

De atunci, în lume au fost dezvoltate o serie de inițiative și programe care transformă școlile în locuri deschise locuitorilor de toate vârstele ale comunității pe tot parcursul anului.

Incepând cu anul 1992, procesul de dezvoltare a școlilor comunitare a fost inițiat și în Europa Centrală și de Est, prin programe finanțate de Fundatia pentru o Societate Deschisă și Mott Foundation. Scolile cuprinse în aceste programe desfășoară diferite activități, cum ar fi cursuri de computere, de tradiții locale, sportive, concerte, cluburi pentru pensionari, controale medicale, conferințe, festivaluri, cursuri de croitorie etc.destinate locuitorilor din localitățile respective și nu numai.

Conform standardelor Mott Foundation, pentru a funcționa ca școală comunitară, o unitate de învățământ trebuie să aibă următoarele caracteristici:

1.  Curriculumul școlii este parcurs și prin activități care se bazează pe situații reale din comunitate – elevii folosesc resursele și facilitățile comunității și învață realizând servicii în beneficiul comunității.
2.     Membrii comunității se implică în desfășurarea activităților școlii.
3.     In școli există o atmosferă încurajatoare, bazată pe colegialitate și delegarea responsabilităților.
4.    Școala este o organizație în care toată lumea învață-profesorii lucrează în echipă cu elevii și membri ai comunității.
5.     Fiecare individ are ceva de învățat – deși educația tinerilor este prioritară, este o realitate că toți membrii unei comunități pot fi potențiali elevi. Este încurajată educația tuturor categoriilor de persoane, indiferent de vârstă.
6.  Există la nivelul comunității o bună colaborare între instituțiile comunitare - școala se consideră parte integrantă dintr-un sistem care promovează educația comunității și cooperează cu diverse organizații pentru a furniza servicii educaționale, culturale, de recreere persoanelor din zonă.
7.    Facilitățile școlii sunt adaptate sau modificate cu acordul și prin implicarea cadrelor didactice pentru a servi nevoilor de educație ale comunității.
8.     Scoala și facilitățile ei pot fi folosite de  membrii comunității pe tot parcursul anului și zilnic în funcție de  programul școlar.
9.   Prin politica sa, școala încurajează analiza problemelor comunității și cooperează cu alte agenții comunitare pentru a găsi soluții viabile.
10. Scopul principal al școlii, menționat și în textul misiunii sale, este de a dezvolta spiritul comunitar și a contribui la formarea unor buni locuitori ai comunității cărora să le pese de cei din jur și de comunitatea în care trăiesc și care să contribuie la creșterea calității vieții în comunitatea respectivă.” 
 
(E.Rădulescu, A.Tîrcă, Școala și comunitatea, Humanitas, 2002)



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu