„Ideea de a folosi școlile în beneficiul întregii
comunități a apărut în Statele Unite prin anii 1935. S-a admis atunci faptul că
școlile pot fi puse la dispoziția locuitorilor comunității respective dincolo de
programul școlar obișnuit, chiar pe durata unei zile întregi și pot furniza servicii în diferite
domenii- cultural, sănătate, asistență
socială, pregătirea forței de muncă, recreere etc.
De atunci, în lume au fost dezvoltate o serie de
inițiative și programe care transformă școlile în locuri deschise locuitorilor
de toate vârstele ale comunității pe tot parcursul anului.
Incepând cu anul 1992, procesul de dezvoltare a
școlilor comunitare a fost inițiat și în Europa Centrală și de Est, prin
programe finanțate de Fundatia pentru o Societate Deschisă și Mott Foundation.
Scolile cuprinse în aceste programe desfășoară diferite activități, cum ar fi
cursuri de computere, de tradiții locale, sportive, concerte, cluburi pentru
pensionari, controale medicale, conferințe, festivaluri, cursuri de croitorie
etc.destinate locuitorilor din localitățile respective și nu numai.
Conform standardelor Mott Foundation, pentru a funcționa ca școală
comunitară, o unitate de învățământ trebuie să aibă următoarele caracteristici:
1. Curriculumul școlii este parcurs și prin activități care se bazează pe
situații reale din comunitate –
elevii folosesc resursele și facilitățile comunității și învață realizând
servicii în beneficiul comunității.
2. Membrii comunității se implică în desfășurarea
activităților școlii.
3. In școli
există o atmosferă încurajatoare,
bazată pe colegialitate și delegarea responsabilităților.
4. Școala este o organizație în care toată
lumea învață-profesorii lucrează în echipă cu elevii și membri ai comunității.
5. Fiecare individ are ceva de învățat –
deși educația tinerilor este prioritară, este o realitate că toți membrii unei
comunități pot fi potențiali elevi. Este încurajată educația tuturor
categoriilor de persoane, indiferent de vârstă.
6. Există la nivelul
comunității o bună colaborare între
instituțiile comunitare - școala
se consideră parte integrantă dintr-un sistem care promovează educația
comunității și cooperează cu diverse organizații pentru a furniza servicii
educaționale, culturale, de recreere persoanelor din zonă.
7. Facilitățile școlii sunt adaptate sau
modificate cu acordul și prin implicarea cadrelor didactice pentru a servi
nevoilor de educație ale comunității.
8. Scoala și facilitățile ei pot fi folosite
de membrii comunității pe tot
parcursul anului și zilnic în funcție de
programul școlar.
9. Prin politica sa,
școala încurajează analiza problemelor
comunității și cooperează cu alte agenții comunitare pentru a găsi soluții
viabile.
10. Scopul principal al școlii,
menționat și în textul misiunii sale, este de a dezvolta spiritul comunitar și a contribui la formarea unor buni
locuitori ai comunității cărora să le pese de cei din jur și de comunitatea în
care trăiesc și care să contribuie la creșterea calității vieții în comunitatea
respectivă.”
(E.Rădulescu,
A.Tîrcă, Școala și comunitatea, Humanitas, 2002)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu