Ceva de încheiat ziua frumos, despre cum educația i-a schimbat viața
unui om care a schimbat el însuși educația prin toată lumea - Sir Ken
Robinson, într-un video dat publicității ieri, ca parte a unei campanii
mai largi, marca Yidan Prize, intitulată #EducationStorytelling, despre care voi încerca să vă țin la curent.
Unul dintre mesajele lui Ken este că toți avem în viață parte de un profesor, mentor, coach care ne influențează fundamental viața și ar fi bine să vorbim despre asta. Iată clipul:
Pagini
▼
marți, 29 ianuarie 2019
marți, 22 ianuarie 2019
Trends Shaping Education 2019
Între timp, ieri, 21.01.2019, OECD a lansat raportul ”Trends Shaping Education 2019”, care ne spune să luăm aminte la 3 mari realități de azi ce vor influența educația de mâine: globalizarea, digitalizarea, îmbătrânirea populației. Iată linkul unde poate fi citit raportul integral:
https://read.oecd-ilibrary.org/…/trends-shaping-education-2…
duminică, 13 ianuarie 2019
2019 cu stare de bine
Pentru că mâine
începe școala, iată câteva idei care nu doar că te vor ajuta să-ți păstrezi în continuare relaxarea din vacanță când vei reintra în haina de profesor, dar te-ar putea ghida în a fi
într-o stare de bine tot anul 2019.
1.
Reconectează-te
la scopul pe care îl ai - amintește-ți zilnic de ce te-ai făcut profesor.
2.
Adoptă o
mentalitate deschisă (growth mindset) - nu uita că și tu ești o persoană care învață,
reflectează la idei noi, acceptă greșeala.
3.
Focalizează-te
pe bunătate și generozitate – acestea îți aduc mereu emoții pozitive.
4.
Delimitează
clar școala de casă – când ajungi acasă, uită că ești profesor.
5.
Găsește pe
cineva în instituție cu care să vorbești despre problemele de la școală – un coleg, un mentor,
un coach.
6.
Dormi
bine și atât cât e necesar – acest lucru
te va menține într-o stare de sănătate fizică.
7.
Construiește-ți
reziliența emoțională – petrece timp cu prietenii și familia, citește,
vizionează filme, ocupă-te de hobbiurile pe care le ai etc.
8.
Fixează-ți
obiective, din cele care pot fi atinse – acest lucru te va motiva să lucrezi cu
entuziasm.
9.
Fă-ți
singur „daruri” – o plimbare în natură, o cină romantică, un masaj sunt
oricând binevenite.
10.
Fă-ți noi
legături și relații – de exemplu, încearcă să îi cunoși mai bine și pe colegii
și elevii tăi, dar și pe părinții copiilor cu care lucrezi.
Succes!😊
( sursa: https://schools.au.reachout.com)
2 idei pentru a crește starea de bine a profesorilor
photo credits - nziwr |
Spuneam, într-o postare anterioară, că, într-o școală, starea de bine a profesorilor se construiește ca o casă, începi cu fundația, adică organizarea, alocarea de responsabilități, cultura, atitudinea managerilor etc. După, începi să adaugi tot felul de ingrediente, care să tot crească acel sentiment benefic pentru profesori, de a se simți bine împreună cu colegii, la locul de muncă. Astăzi, vin cu 2 idei în acest sens:
1. Elaborarea unui text
de politică a școlii referitoare la starea de bine, document care să fie cunoscut, asumat și respectat de către toți membrii comunității educaționale. Un astfel de text ar putea avea următoarea structură:
- Numele școlii
- Misiunea școlii
- Valorile
- Filsosofia și
contextul politicii
- Scopul
politicii
- Ce înseamnă
starea de bine în școală (a elevilor și a profesorilor)
- Starea de bine
în curriculum
- Starea de bine
în programe și proiecte ale școlii
- Monitorizarea
implementării politicii
2.
Crearea unei
echipe care să se ocupe de starea de bine a profesorilor în școală.
-
organizarea de întâlniri regulate cu profesorii școlii, în care să se discute
cu sinceritate despre adevăruri mai puțin plăcute, legate de stres, volumul de
muncă, armonizarea relațiilor cu colegii și directorul etc.;
-
facilitarea sprijinului acordat profesorilor, de ex., asigurarea mentoratului
pentru profesorii începători, lucrul în echipă în derularea unor activități,
coaching, întâlniri cu specialiști în combaterea stresului și a fenomenului de
„burn out”, atât de frecvent în rândul profesorilor etc.;
-
organizarea, în colaborare cu directorul a unor evenimente care să contribuie
la creșterea stării de bine în rândul profesorilor – sărbătorirea unor zile
speciale, petreceri ale zilelor de naștere, ieșiri în oraș, excursii,
implicarea în activități de team building și formare, participarea la ore
de gimnastică aerobică, sesiuni de mindfulness etc.;
-
furnizarea regulată de informații legate de starea de bine, de exemplu, prin
afișarea unor postere, mesaje motivaționale adresate colegilor, texte inspiraționale pe un avizier
din cancelarie sau de pe coridor, special creat în acest scop;
-
dacă se poate, ceai, cafea și fructe în cancelarie fiecare
zi.
Cine preia aceste idei să nu o facă pe furiș, ci să dea de știre aici sau pe facebook, să mă bucur și eu, mulțumesc! Și succes!😃
nziwr |
vineri, 11 ianuarie 2019
Cum să vorbești bine în public
foto din arhiva personală |
Discursul impecabil de aseară al dlui Donald
Tusk la evenimentul de marcare a preluării de către România a Președinției
Consiliului UE mi-a adus aminte de cum îi învățam pe copii să vorbească în fața
clasei pe vremea când eram profesoară și de un text pe care l-am scris acum
mulți ani, prin 1998, când, la rândul meu, învățam să fac prezentări pe o temă și să
vorbesc în fața unui auditoriu. Iată-l:
Ca profesori, directori, traineri sau în multe alte situații, suntem deseori puși în situația de a vorbi unui grup, a ține un discurs sau a face o prezentare în cadrul unui atelier (workshop), al unei conferințe, al unei vizite în școală, al unei ședințe cu colegii etc.A vorbi în public nu este neapărat o chestiune de talent oratoric, ci, mai degrabă, rezultatul unei pregătiri prealabile foarte bune. Iată câteva sfaturi de avut în vedere pentru a avea succes:
Inainte de prezentare/
discurs:
- obtineti câteva informații despre publicul căruia urmează să vă adresati (educație, așteptări, atitudine față de tema prezentării etc.);
- structurați prezentarea/ discursul în 3 părți (introducere, cuprins, concluzie) și pregătiți-vă pentru fiecare cu multă atenție. Incercați să anticipați întrebările care vi s-ar putea pune, în special întrebările „incomode”;
- pregătiți slide-urile/ alte materiale pe care le veți utiliza în prezentare;
- pregătiți echipamentele necesare: flipchart, videoproiector etc.;
- aranjați scaunele în sala unde are loc prezentarea în formă de „U”, pentru a interacționa eficient cu grupul;
- pregătiți materiale scrise ce urmează a fi distribuite și aranjați-le pe o masă exact în ordinea în care le veți distribui.
In timpul prezentării/ discursului:
In
introducere:
- captați atentia, folosind un citat/ proverb, relatând o întâmplare, făcând o declarație surpriză, adresând o întrebare publicului, spunând o glumă etc.
In cuprins:
- prezentați tema/ teza și argumentele care o susțin;
- dați exemple personale;
- folosiți analogii, enumerări, comparația și contrastul.
In
incheiere:
- formulați rezumatul ideilor/ concluzii ale temei prezentate;
- terminați într-o notă puternică, în mod memorabil;
- solicitați întrebări.
După prezentare/ discurs:
- petreceți câteva minute cu persoane din grupul pentru care ați vorbit și arătați-vă disponibilitatea pentru discuții legate de temă si viitoare colaborări / întâlniri;
- faceți schimb de cărți de vizită.
ATENTIE!
|
😊Mentineți contactul vizual cu asistența,
cu toți participanții /cu cât mai mulți participanți.
😊Nu depășiți timpul alocat și
proiectati-vă prezentarea astfel încât să fie timp pentru întrebări din
partea publicului.
😊Acceptați orice întrebare care vi se
pune, oricât ar fi de incomodă, și arătați-vă aprecierea pentru calitatea
întrebării mulțumind pentru întrebare sau spunând cât de interesantă sau potrivită
este. Oricum, vă veți formula răspunsul așa cum doriți dvs.
😊Folosiți un suport vizual pentru a susține
prezentarea verbal.
😊Dacă folosiți slide-uri, aveți în vedere
ca ele să conțină doar probleme cheie ale prezentarii verbale și să fie scrise
cu caractere mari. In niciun caz nu copiați pe slide texte compacte scrise cu
caractere mici.
😊Nu citiți textul de pe slide-uri stând cu
spatele la auditoriu.
😊Pe foile de flipchart scrieti mare și nu
stați cu spatele la auditoriu când scrieți/ desenați.
😊Fiți calm și nu intrați în panică în momentele de criză. Verificați chiar înainte de prezentare (nu cu o zi înainte!) aparatura pe care o veti folosi. Orice s-ar întâmpla, țineți minte că publicul este format din oameni ca și dvs. și că, glumind eventual, puteți ieși din orice impas.
😊Repetați prezentarea înainte de eveniment
pentu a vă asigura de coerența ei și de succesiunea logică a conținuturilor.
😊 Cronometrați-vă, să vedeți dacă vă veți încadra în timp. Calculați 5 minute în plus pentru situațiile neprevăzute. |